Quickie 500 Electro klasse

Gisteren de 1e vlucht met m'n Grand Chelem. Hij vliegt wel goed, maar gaat lang nog niet hard genoeg. Robin haalde hem echt met gemak in.
Mijn gegevens zijn:
accu: 5s1p Xcell 4300 (533gram)
motor: Dymond AL3548 (170gram)
regelaar: Kontronik Jazz 80-6-18
prop: apc-e 11x7
lood: 200 gram in de neus
totaal gewicht: 2100 gram

Conclusie: met deze setup ga je niet winnen.

De Unilog data gaat nog een keer volgen. Ik had hem nl aan laten staan waardoor het geheugen is volgelopen.:hammer:Een zinnige grafiek was er niet meer mee te maken. Maar het was uit m'n hoofd ongeveer 60A, 900Watt en 13000rpm.

13000 RPM met 900 Watt? Dat klinkt wel heel optimistisch. Wat het niet 10000?

Ik was onder de veronderstellingen dat een goede 6,5 cc iets van 12-13 KRPM draait (heeft iemand echte meetresultaten?) dus dan zou je Robin zo voorbij moeten gevlogen hebben.

Anyway, er komen 3 nieuwe Viper quicky's uit Amerika naar Leiden. Twee worden voorzover ik weet brandstof. Die van mij Elektro. Dan de setup nog, ik ga pas componenten bestellen als ik harde meetresultaten heb. ;). Wordt sowieso een setup met een vrij hoog voltage, ik denk aan 6S.

Paul

Dit is een grafiekje wat ik net even gemaakt heb. Zoals je ziet is de accu al wel behoorlijk leeg en ik heb een 10x7 gebruikt omdat de 11x7 een eenblads propellor is geworden ;).
433647b3242695da1.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Het ziet er wel leuk uit alleen kom je nog wat te kort.
Hoe heb je dit getest, op de grond?

met een 7" spoed kan je dan nooit harder dan zo'n 120km/h vliegen.

met 17krpm kan ca 160á170 halen bij 7"spoed, die kant moeten we op. Als het nog wat harder.

Laatst bewerkt:
Dat klopt inderdaad. Als de accu vol was dan scheelt het nog wel iets, maar nog steeds is het dan veel te weinig.

Vergeet aub niet dat een prop bij 0 graden instelhoek vaak ook nog lift levert. Puur met het toerental rekenen zegt niet zoveel over de luchtsnelheid. 17000 toeren voor een quiet quicky lijkt me wel heel sterk...

Toch wel Paul,

je moet zelfs rekenen met 10% slip. Dus 10% meer toeren, dan uit je berekening zou volgen.
Heb ik mij laten vertellen door een bekende motorbouwer uit noordwijk.
Bij F3D rekent men met 5% slip.
Maar een quickie is veel minder gestroomlijnd, misschien is 10% nog wel optimistisch

Ik zal eens kijken of ik nog een geschikte video heb van wat quicky's. Dan ga ik met behulp van meneer doppler het toerental proberen te bepalen.

Gisteravond m'n Viper 500 quicky in m'n armen mogen sluiten. Ziet er allemaal erg netjes en compleet uit! Ik zal binnenkort wat plaatjes posten.

Ook nog wat zitten nadenken over een setup. Aangezien ik al 5S 3700's accu's heb ik daar wat voor gezocht en misschien gevonden. Ik citeer aircraft-world.com:
"The Z4020-08 is the one exception on 5S with APC 11x7 SPORT Prop, which yields 11550 rpm at 67A (static, fresh charge. Avg flight current will fall to about 57A max), and exceeds 12,000 rpm with 10x7 SPORT prop."

Lijkt me geen slechte keuze, motor weegt ongeveer 280 gram.

Paul

Nou, de motor, regelaar en een zootje props zijn besteld.

Het is uiteindelijk de Hyperion Z4020-08 geworden. Ik ga het geheel vliegen met een 5S 3700 accu. Dit zou zo rond de 60 Ampere moeten trekken. Ben benieuwd!

Over het algemeen ben ik tevreden met de kit. Het ziet er allemaal erg netjes uit! Enige minpunt is een kromme aileron, overigens er wel opgezet. Zoals het er nu uitziet ga ik ergens tussen de 1800 en 1900 gram uitkomen als ik een beetje m'n best doet.

Hieronder nog wat foto's. Een bouwverslag is het niet. Het bouwen stelt namelijk niets voor. Ik ben 2 avondjes bezig geweest met zeer veel onderbrekingen. Het geheel moet makkelijk in 1 avond bouwen te zijn.

Zo, de motor is binnen en gemonteerd.

Het is nog even rommelen met de plaatsing van de regelaar en accu's maar ik ga geen lood nodig hebben. Het gewicht zonder nog benodigde ontvangeraccu en schakelaar is zo'n 1850 gram.

Ik hoop zo snel mogelijk wat metingen te verrichten.

Ha die Paul.

Dat is makkelijk bouwen.
Maar denk er om laat de krimpkous wel om de lipo's zitten.:p
Kijk uit naar de eerste vlucht.

Succes verder.
Han.

Helaas, de draden gaan in dit geval niet door het motorschot. De motor zit vrijwel tegen het schot aan en is ook bijna net zo groot als het motorschot. Geen ruimte dus...

Gisteravond even de motor laten draaien. Met een vrijwel lege Lipo accu trok het geheel met een APC 10x6 brandstof prop zo'n 55 Ampere. Het toerental heb ik helaas niet kunnen meten, het klonk in ieder geval redelijk indrukwekkend. :D

Vanavond hoop ik met een volle en warme accu te kunnen meten.

Vandaag eindelijk kunnen meten met een volle accu.

10x6 APC brandstof prop + 5S 3700 flightpower: 14500 RPM bij 70 Amp. Niet teveel hoop ik...

Ik zag dat er een aantal E-Quickie wedstrijden staan gepland. (6 en 20 april en 17 mei)
Maar is er nu al een goed werkende (vliegende) electro setup voor een quickie?

Die van johan heeft gevlogen maar niet snel genoeg...
Ik heb mijn laatste onderdelen besteld en die zijn al verzonden, met een week hier en met 2 weken vliegen.
Tenminste, dat is de planning...

Back