Quickie 500 Electro klasse

"Dus allemaal precies dezelfde motor, accu, regelaar"
Dat vind ik persoonlijk geen fijn plan. Ik kies toch graag uit de betere merken wat voor de rest misschien niet interessant is. En het kiezen v/d motor en de rest maakt het juist wel leuk.

Regels voor het model bestaan al in het q500 regelement

Ik voel meer voor het voorstel van Nando, dat sluit ook het beste aan op bestaande FAI klassen. Stel ik m'n Unilog wel ter beschikking mocht dat nodig zijn.

Je kan natuurlijk ook iedereen verplichten om dezelfde contacten te gebruiken zodat je ff snel met een watt meter kan uitlezen wat de setup doet.

De sp400 klasse was zo verkeerd nog niet LOL!

Mijn voorstel:
1000Wmin als f5d. verder geen spanning of andere limieten.
De rest van de regels gelijk aan brandstof quiet Q500. (80db, geen carbon prop, enz.)

Hoe we dit kontroleren, dat is het probleem, eigelijk alleen met een unilog...
En die kost geld.
Maar we kunnen natuurlijk, zoals de belgen het volgens mij bij f5d zelfs doe, inschatten wat ze doen.
En mensen een vlucht als in de wedstrijd laten doen ter controle.
Als 2 mensen een gelijke setup hebben zullen ze ook niet veel verschillen in vermogen.
Iig in het begin, als het een volwaardige klasse is geworden kun je de regels altijd nog aanscherpen.

De electro q500 van Paul zat al aardig over de 80 dba heen....
Ik denk dat jullie een vaste motor, aantal cellen lipo en prop moeten vaststellen.
Verder gewoon de NL q500 regels qua vliegtuig.

Als we ons niet aan de 80db gaan houden kunnen we nergens meer vliegen...

En de sp400 klasse, ja als ik 3 anderen mee kan krijgen om dat te vliegen doe ik graag mee, Ik heb nogwel een boomerang liggen... 7cell nicad en sp400's, zit zo in elkaar.
Alleen is daar ook best wat kennis voor nodig, de meeste modelbouwers hebben geen idee hoe ze het meeste uit de sp400 kunnen halen.

Een vaste motor, reg, prop en aantal cellen (en dus ook dezelfde regelaar instellingen en motor niet aangepast) dan krijg je nog dat mensen die hun accu tot 4,25V/cell kunnen laden en hun accu voorverwarmen voordeel hebben, laat staan de verschillen per merk...

Een viper of raptor is sneller dan een GC, betekend niet dat ze niet bijde vliegen...
ik kan me op dit moment maar een stuk of 5 motoren voorstellen om te gebruiken binnen de 1000Wmin en 80db regel passen (en snel zijn).
Erg groot zullen de verschillen niet zijn, misschien hooguit 10% in ronde tijd bij perfect sturen... niemand stuurt perfect ;)

En ik vind het pima dat iemand met wat electro kennis een super klein voordeel heeft, en dat de rest hem de eerstvolgende race kan na-apen. Bij f5d gebeurt hetzelfde.

Ik vind trouwens dat mijn voorstel ook het meest op de brandstof regel lijkt, 6,5cc max voor inlaat zij uitlaat, er is veel keus toch zijn er maar 2 die het meest gebruikt worden. Ditzelfe zul je bij de E zien.

Nando schreef:

Erg groot zullen de verschillen niet zijn, misschien hooguit 10% in ronde tijd bij perfect sturen... niemand stuurt perfect

Die 10 % , daar zit het probleem nou juist in!
Over een heat waar redelijk snel is gevlogen, bijvoorbeeld 80 seconde betelend 10% al 8,8 seconde langzamer!
8,8 seconde is een heel rondje!
De brandstofmotoren lopen allemaal ongeveer net zo hard omdat de uitlaten niet werken als expansieuitlaat maar als demper. Het grootste deel van het geluid wordt door de propeller gemaakt wat weer afhankelijk van het toerental is. Is het niet mogenlijk om een maximaal toerental in te stellen??

Laatst bewerkt:
Is het niet mogenlijk om een maximaal toerental in te stellen??

Dat kan niet.

In dit voorstel is men vrij om het pakket uit te kiezen dus hoe beter het pakket hoe meer vermogen en geluid. Daarom stelde ik ook de LiFePo cel voor. Met dezelfde motor en regelaar heeft iedereen evenveel kans.

Het nadeel als er eentje voorop loopt in de ontwikkelingen dat de anderen "gedwongen" worden om meer te investeren in hun model wat de kosten omhoog jaagt. En dat die ik niet omdat LiFePo voor wedstrijdgebruik geen voordelen heeft tov Lipo

Btw. een sp400 klasse met borstels is ook niet van deze tijd. een typhoon 3/3d op 3s Lipo en een 10A regelaartje presteert helemaal niet verkeerd (zelfs nog iets vlotter als sp400) en zelf vlieg ik e met een Delta400 en 3s1p 2100mAh pakket (de laatste) 45 minuten mee. 4s LiFePo 1100MaH zou dan ook eerlijker zijn en zelfs Li-Ion-Mn cellen die je met je lipolader kan snelladen is een nog bredere keuze voor veel mensen.

een 6/15 of 6/13 is ook een stuk vlotter en is ook leuk.

Toch heb ik niet het gevoel dat het de bedoeling is dat iedereen 100% dezelfde setup heeft als ik dit draadje volg...

Nando schreef:

Erg groot zullen de verschillen niet zijn, misschien hooguit 10% in ronde tijd bij perfect sturen... niemand stuurt perfect

Die 10 % , daar zit het probleem nou juist in!
Over een heat waar redelijk snel is gevlogen, bijvoorbeeld 80 seconde betelend 10% al 8,8 seconde langzamer!
8,8 seconde is een heel rondje!
De brandstofmotoren lopen allemaal ongeveer net zo hard omdat de uitlaten niet werken als expansieuitlaat maar als demper. Het grootste deel van het geluid wordt door de propeller gemaakt wat weer afhankelijk van het toerental is. Is het niet mogenlijk om een maximaal toerental in te stellen??
(die 10% was een uiterste)
In brandstof motoren zit minstens evenveel verschil, als ik zie wat mijn verkeerde irvine doet tov de juist irvine's. Duidelijk meer dan 10% ik zou een nieuwe 39 kopen als de electro klasse er niet was...
Maar als ik dat MOEST doen voordat ik ook maar mijn 1e wedstrijd ging vliegen had ik dat waarschijnlijk niet gedaan en niet zo enorm veel plezier beleeft aan het racen.
en stel de door mij uitgezochte setup licht achter op die van paul en johan dan koop ik toch ook zoon hyperion, of mss wel een scorpion en dan blijk ik wel sneller te zijn. en dan zul je zien dat johan en paul ook overgaan op die scorpion.
Gevolg-> steeds vooruit gaande techniek, snellere vluchten, betere setups. En ja hogere kosten maar dat is alleen voor de mensen die blijven proberen/updaten, instap kosten blijven gelijk, zelfs lager dan wanneer je alles vaststelt want dan kun je niet de regelaar en accu die je nog had liggen gebruiken, nee je moet ineens een andere kopen terweil je eigen spul in de kast blijft.

Hey nando, ik vloog de laatste 2 wedstrijden met de zelfde Irvine 40 (de zware rode motor) als waar jij mee vloog. Deze heb ik alleen voorzien van een Venturi. Ik had toch niet het idee dat ik snelheid tekort kwam. Alleen ten opzichten van dat electro apparaat van paul;)

Electro RULES! ;)
Mijn irvine had wel duidelijk minder power en zo zijn er zat motoren met minder power die daarom simpelweg niet gebruikt worden. er zullen 2 heel mss 3 motoren gebruikt worden als je alles vrijlaat gewoon omdat die de beste blijken te zijn.

Dat kan niet.
Dat kan in een heli met governor wel maar is niet precies. Ik heb er geen verstand van maar als je een brandstof governor zou nemen, een goede, en die juist instelt... waarom niet (op zich wel een leuk idee... vaste prop en toerental en je bent 100% gelijk).

Laatst bewerkt:
De brandstofmotoren lopen allemaal ongeveer net zo hard

Goeie grap, beter kijken. Maakt verder niet uit, goed kunnen afstellen hoort er ook bij :D

Er zijn volgens mij al wat experimenten gedaan voor F5D waarbij het vermogen constant werd gehouden. Dit kon voor 1 type motor wel werkend gemaakt worden. Helaas blijkt het heel wat lastiger te worden zodra men met verschillende motoren gaat werken. Het is en blijft een lastige regelkring.
Bovendien moet je met zwaar overgedimensioneerde regelaars gaan werken vanwege de inefficientie van die dingen bij teruggeregeld gas. Ter illustatie, mijn 80 Amp regelaar houdt er op een warme dag na een dikke minuut al mee op, en dat is alleen volgas.

Ik kan het even niet vinden maar volgens mij heb ik het in de Belgische F5D limited regels gelezen. Een max cellen aantal en een max KV waarde voor de motor specificeren. Dan kom je denk ik al een heel eind qua gelijke snelheden zonder gezeur met regelapparatuur.

Nog een fijn grafiekje van mijn vluchtje van vanavond met de "Ravensberger" Hyperion motor. En wat een sound :D
43364863ea82b1a9d.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben benieuwd hoe hij klinkt,

Ik heb zojuist een grandchelem plat gevlogen:bad-words:. het was erg turbulent in de bocht draaide hij te ver in en ging vol de grond in, maar de vleugen was niet gebroken verder wel zo'n beetje alles inclusief de uitlaat en zelfs de wielboutjes.
Maar we hebben de oude raptor nog:yes:.
Tot zondag in Almere.

Raptor als back-up voor de GC, oke...

Ik ben wel langzamer dan de hyperion boy's volgens mij. Mss ook maar eens zo een aanschafen.

Ik kom trouwens op 2,4Ghz vliegen. Niet met het kanaal van de mail. Gister een ff10 opgehaald.

De GC was de backup kist, de raptor vlieg ik al 3 jaar mee.
Maar de GC moest ook ingevlogen worden, ik had de instelhoek iets gewijzigd waardoor hij wat rustiger vloog.

wat doen de belgen?

Ik ben even zo vrij om te reageren hoewel ik nog nooit op een nederlandse (Pylon) RC wedstrijd ben geweest...
Onze buren, Belgen en Duitsers hebben een limited F5D klasse.
Omdat een collega in belgie F5D limited vliegt ben ik dat ook gaan doen.
Nou ja 1 keer pas maar de ambities zijn groot.

De regels zijn simpel:
FAI afmetingen airframe, maar gewicht < 1 Kg.
Je hoeft er dus niet 300 gram lood in te leggen.
typisch is zo'n 600 tot 750 gram, < 50g/dm^2, makkelijk te landen.
Max 2 cellen Lipo, max 200 gram.
Motor max KV 3800 RPM/V
Max 6"prop diameter.
Motor max 60 Euro... Dat is nu een beetje lastig met de dollar Euro koers en zo...
BEC toegestaan.

Grondgedachte van de klasse is dat je op deze manier voor weinig geld een goede instap maakt en relatief makkelijk FAI kan gaan vliegen.
Bijna iedereen vliegt met een FAI model met simpele aandrijving.

Ik gebruik een Simprop Turn Left.
Typische motoren HET-RC 2W20,
Typische accu, 2200 tot 3200 mAh, polyquest of ander 25 - 30C cel.

Op de belgische modelvliegsite zijn verschillende uitslagen te zien.
Beetje piloot doet 10 s/rondje, kan sneller.
Mijn eerste F5D-L vlucht - tevens wedstrijd vlucht was net binnen de 180 s en meer heel belgie rond. Ondertussen kan ik er wat beter mee sturen....
Electroflight Contest Reports and Results &mdash; Belgian Aeromodelers League website

Ik wil niet zeggen dat deze regels perfect zijn, maar als je op deze manier een groter deelnemers veld kan maken heeft het ook wel wat.

Een ""Quicky"" met electro aandrijving heeft ook zo z'n charmes, maar het is niet een gestroomlijnd ontwerp, en om dan toch zo'n 180 km/u te gaan moet je er buiten proportie veel Euro's aan spenderen.

Oh ja in duitsland vliegen (vlogen?) ze met een borstel auto motor, 7 cellen NiMH en ik dacht FAI airframe afmetingen maar folie bespannen, geen mallenbouw.
Ondertussen heeft NiMH afgedaan, zwaar, en zeer beroerde levensduur.
Resultaten van LiPo zijn heel goed. Cellen gaan een heel seizoen mee (of langer?) b.v. Wolf Fickenscher vliegt 115 F5B vluchten met een kokam pakket en wint er dan nog een eurocup mee.

Tjarko

Een ""Quicky"" met electro aandrijving heeft ook zo z'n charmes, maar het is niet een gestroomlijnd ontwerp, en om dan toch zo'n 180 km/u te gaan moet je er buiten proportie veel Euro's aan spenderen.
Hier ben ik het niet mee eens, Ik heb op het moment het snelste model volgens mij (nu mijn duimen nog) en die was niet duur.
33$ Motor, 27$ regelaar, 94$ accu. Das niet duur volgens mij...

Maar daarnaast zou ik niet graag die regels maken.. idd de dollar euro koers, een tijdje terug kun je voor 60€ een 90$ motor kopen, nu is dat nog maar een 76$ motor. Een mega kan net toch? hoewel de laatste die ik kocht 67€ koste, maar dat moet ook wel iets goedkoper kunnen. En hoe zit dat met een 2e hands motor?
En het kv, word dat nagemeten ofzo? Sommige fabrikanten zitten er echt fors naast...

Niks tegen jullie regels, wij hebben niks... maar als het aan mij licht word het iets anders.
Ik ben nogsteeds voor een energie limiet (zoals "echt" f5d).

Nando, ik ben het in grote lijnen met je eens, ik ben echter voor een stroomlimit.

Anders krijg je dat de verschillen tussen goede en slechte vliegers heel groot wordt.

Snelle vliegers kunnen hun energie in een korte tijd volledig benutten, terwijl langzame vliegers (zoals veel beginners) deze energie over een langere tijd moeten uitsmeren. met als gevolg dat ze helemaal niet mee kunnen komen.

Deze klasse is juist bedoeld voor o.a. de beginnende racer.

gr Wubbo

Back