wat doen de belgen?
Ik ben even zo vrij om te reageren hoewel ik nog nooit op een nederlandse (Pylon) RC wedstrijd ben geweest...
Onze buren, Belgen en Duitsers hebben een limited F5D klasse.
Omdat een collega in belgie F5D limited vliegt ben ik dat ook gaan doen.
Nou ja 1 keer pas maar de ambities zijn groot.
De regels zijn simpel:
FAI afmetingen airframe, maar gewicht < 1 Kg.
Je hoeft er dus niet 300 gram lood in te leggen.
typisch is zo'n 600 tot 750 gram, < 50g/dm^2, makkelijk te landen.
Max 2 cellen Lipo, max 200 gram.
Motor max KV 3800 RPM/V
Max 6"prop diameter.
Motor max 60 Euro... Dat is nu een beetje lastig met de dollar Euro koers en zo...
BEC toegestaan.
Grondgedachte van de klasse is dat je op deze manier voor weinig geld een goede instap maakt en relatief makkelijk FAI kan gaan vliegen.
Bijna iedereen vliegt met een FAI model met simpele aandrijving.
Ik gebruik een Simprop Turn Left.
Typische motoren HET-RC 2W20,
Typische accu, 2200 tot 3200 mAh, polyquest of ander 25 - 30C cel.
Op de belgische modelvliegsite zijn verschillende uitslagen te zien.
Beetje piloot doet 10 s/rondje, kan sneller.
Mijn eerste F5D-L vlucht - tevens wedstrijd vlucht was net binnen de 180 s en meer heel belgie rond. Ondertussen kan ik er wat beter mee sturen....
Electroflight Contest Reports and Results — Belgian Aeromodelers League website
Ik wil niet zeggen dat deze regels perfect zijn, maar als je op deze manier een groter deelnemers veld kan maken heeft het ook wel wat.
Een ""Quicky"" met electro aandrijving heeft ook zo z'n charmes, maar het is niet een gestroomlijnd ontwerp, en om dan toch zo'n 180 km/u te gaan moet je er buiten proportie veel Euro's aan spenderen.
Oh ja in duitsland vliegen (vlogen?) ze met een borstel auto motor, 7 cellen NiMH en ik dacht FAI airframe afmetingen maar folie bespannen, geen mallenbouw.
Ondertussen heeft NiMH afgedaan, zwaar, en zeer beroerde levensduur.
Resultaten van LiPo zijn heel goed. Cellen gaan een heel seizoen mee (of langer?) b.v. Wolf Fickenscher vliegt 115 F5B vluchten met een kokam pakket en wint er dan nog een eurocup mee.
Tjarko