Quickie 500 Electro klasse

Mijn elektro Viper heeft vandaag op de eerste NK wedstrijd z'n debuut gehad. Met als resultaat een 2e plek in de finale. :)

De setup blijkt behoorlijk dicht in de buurt van z'n brandstof broertjes te zitten qua vermogen. Sterker nog, ik kon geen snelheidsverschil ontdekken tussen de 2! Alleen bij de start lijkt de elektro versie iets sneller van z'n plaats te komen. Misschien dat dat kwam door de gebruikte 10x6 prop waarbij de meeste brandstof quicky's bij mijn weten een 10x7 gebruikten.

De flightpower accu's hebben geen krimp gegeven. Ze kwamen er nooit meer dan handwarm uit. Ook de motor heeft het niet zwaar. Die voelde koud aan na de vlucht. Een goede heat duurde zo'n 1 minuut en 20 seconden en verbruikte zo'n 1500-1700 mAh op 5S.

Mijn E-quicky heeft ondertussen ook zijn 1e vlucht en 1e wedstrijd gehad.
Ging lekker, ik was sneller dan de langzame en langzamer dan snelle.
Wat me opviel is dat de grand chelem veel down-trim nodig heeft, cg leek tijdens de 2e vlucht wel goed te zijn.

Ik heb wel uit voorzorg de vleugel verstevigd met een laagje glas over het midden.
Landingsgestel is het volgende dat aangepast gaat worden, verstevigingen en vervanging door een iets hogere carbon variant.

Hij weegt totaal, kaar om te vliegen 2kg.
Ik vloog hem tijdens de wedstrijd met 11X7, 740W niet veel dus.
Maar nu heb ik een rijtje propellors binnen (wat is aircraft-world toch geweldig) en gister wat metingen gedaan.
Code:
Low timing:
11X7-e .	49A	740W
10X10-e .	52A 	800W
11X8,5-e .	54A	830W
11X8-e .	50A	760W
11X10-e .	49A	745W -liep slecht

Medium timing:
11X8,5-e .	61A	955W
11X10-e .	70A	1050W
Dus dat beloofd wat.
Jammer dat ik mijn rpm meter niet mee had.

De 10" spoed props zaten trouwens wel ongelovelijk in de stall, weinig trekkracht en een appart geluid. Hopelijk komt het toestel op een snelheid dat ze het een betje beginnen te doen.

Laatst bewerkt:
Trouwens helemaal vergeten de setup te vermelden :confused:.

Deze motor: TURNIGY 50-45 890kv $35.95
Deze regelaar: TURNIGY Plush 80A w/ UBEC $54.54
Accu: HXT D9 G2 4100mAh 5S 15-25C $84.95
Deze sevo's aileron (2x) HGD 250 Carbon Gear Digital BB $19.50
v-staart (2x) HXT 9320MG $14.95
Ik heb 2 verschillende omdat ik ze wou uitproberen, ik zou in het vervolg de hg-d's nemen, niet omdat de andere slecht zijn maar ze lijken nog iets precieser. Enige nadel is dat ze nogal piepen, achje dan weet iedereen gelijk dat er digi's in zitten.

Fototje (Bron: Welkom op de Quickie-500 Site )
11.jpg

Laatst bewerkt:
Keileuk initiatief en best een geinig kistje. Zelf vind ik het jamer dat de basis Lipo is ipv LiFePo. Dat zou al een boel kwaiteitsverschillen van Lipo pakketten weggummen en een leukere competitie opleveren.

Ik kijk het nog ff aan.

grtz! Erik

Niet aankijken, mee doen natuurlijk!

dan hebben we ook meer competitie.

We kunnen ook wat inbreng gebruiken om tot een standaard en reglement te komen.

Kistjes zijn voor weinig beschikbaar;).

Op dit moment zijn er 4 quickies met electro waarvan er 2 nog niet hebben gevlogen.

gr.

Als m'n nieuwe motor op tijd binnen is dan hoop ik in Almere mee te gaan doen. Dat is dan 3 vliegende E-quicky's.

Regelaar: Kontronik Jazz-80
Motor: Hyperion Z4020-08
Accu: Xcell 5s 4300
Prop: 10x6 of 9x8

Laatst bewerkt:
Niet aankijken, mee doen natuurlijk!

dan hebben we ook meer competitie.

We kunnen ook wat inbreng gebruiken om tot een standaard en reglement te komen.

Kistjes zijn voor weinig beschikbaar;).

Op dit moment zijn er 4 quickies met electro waarvan er 2 nog niet hebben gevlogen.

gr.

Werkt wel aanstekelijk hoor, Maar ik heb geen Lipos meer (behalve in mijn Voodoo 1x 3s1p 2100mAh) als je daar eenmaal mee hobbyt schaf je niet snel meer een Lipo aan. Voor de Q500 zou het extra gewicht niet een al te grote obstakel zijn denk ik.

Een ander punt om over na te denken is dat de keuze van de onderdelen een belemmering kan vormen om deze klasse aan te laten slaan in ons land: alles is geimporteerd van ver! Een model die bij elke dealer op de hoek gekocht kan worden is al een voordeel.

Ook de snelheid die jullie wensen zou voor (massale) competitie een treetje te hoog kunen zijn. iets minder mag ook en dan is LiFePo ook een haalbare kaart.

Een Calmato EP1400 of EP1400 sports lijkt een maatpak voor 4s1p A123 ipv 3s1p Lipo en 5S1p A123 met kleinere prop maakt hem nog wat vlotter. 6s1p kan overkill zijn maar denk wel dat dit erin moet kunnen. Motor zit er al bij en iedereen is gelijkwaardig. De hoogdekker is dan natuurlijk ook leuk voor de licht gevorderden onder ons wat de drempel erg laag legt.
Het is dan wel jammer dat het dan geen Q500 cup meer is. maar hier loop ik wel warm voor!

Ze gaan nu ook lang niet allemaal even hard, zelfs tussen de brandstofmodellen zitten best wel verschillen. Het gaat natuurlijk ook voor een heel groot deel om het plezier van het vliegen.

In Duitsland zijn toestellen te koopen en ze zijn ook wel zelf te maken, maar er zijn natuurlijk wel voorwaarden waar hij aan moet voldoen. (een calmato voldoet hier vast niet aan)

Mijn motor is in ieder geval net verstuurd dus die zal zeker op tijd zijn, heb ik nog een maand om te oefenen dus dat moet dan zeker gaan lukken.

LOL! Het was ook net de bedoeling om een Calmato bij een Q500 in te zetten, maar het zou best een laagdrempelige club-cup kunnen zijn waar iedereen identieke modellen heeft dus ook gelijke kansen, wat jullie opzet ook is en waar de Lipo nog het verschil in aandrijving kan zijn is met LiFePo netjes gevlakt. een 4s1p pakket is een direkte vervanger voor 3s1p Lipos dus de spulletjes is ook later nog ergens bruikbaar voor.

Wij zijn er nog niet uit wat wij als electro aandrijving willen.

De klasse die wij vliegen gaat niet sneller dan 175 km/u, de modellen zijn overal te koop, ik verkoop ze ook, puur als promotie, tegen kostprijs.
Belangrijk is ook de 80db grens, met die geluidslimiet kunnen we overal vliegen.

Op zich is het reglement voor de brandstof quickie's toepasbaar.
Alleen de motor is nog een probleem, enerzijds willen wij toch leuk vliegen en langzaam vliegen is dan niets, anderzijds moet het wel goedkoop blijven.

We zijn nu aan het testen met verschillende setup's.

Je zou anders eerst eens op een wedstrijd moeten komen kijken.
Het gaat niet alleen om het racen, het is ook vooral een gezellig samenzijn.

ps, ik verkoop de grandchelem voor €115,-- dat is een stuk goedkoper dan elders.

Erik, het zou erg leuk zijn als je (met a123) mee komt vliegen, hoe meer e-quicky's hoe beter!
Ik zie trouwens totaal geen problemen voor a123, het zou zelfs zo kunnen zijn dat het een betere optie is.
De vliegtijd van 2 min betekend dat een capacietijd van 2300mah genoeg is, ik denk een 6 of mss een 7s setup (ipv 5s-6s lipo)
1000W 15,5V(gokje, 6s belast?) 65A dus misschien een 7s setup om de stroom wat lager te houden met gelijk vermogen...
Gewicht zou gelijk blijven lijkt mij, mijn accu is 550g, die van paul wat minder, daar kun je met gemak een 7s voor in de plaats leggen.
Motorkeus is makkelijker want je kunt met een lager kv weg...
vliegtijd van 2min haal je zonder probleemen.

Ik zie geen nadelen (behalve dat je persee 2 accu's moet hebben voor een wedstrijd).

-Niet dat ik om ben hoor, maar a123 heeft wel z'n toepassingen.

Ik zie geen nadelen (behalve dat je persee 2 accu's moet hebben voor een wedstrijd).

Hoezo?

Gezien je rekenvoorbeeld kan ik goed aflezen dat je praktijkervaring minimaal is met A123 cellen. Helaas gaat het niet zo eenvoudig als jij denkt. Ik heb er een draadje mee volgeschreven.

7s is ongelukkig als pakket. Lipo heeft voor puur wedstrijd gebruik wel voordelen maar het idee voor gelijkwaardig materiaal zou ik wel een pre vinden anders is het bij voorbaad geen haalbare kaart om in te stappen.
7S is niet voldoende voor de vermogenswens van 1000Watt. Hierdoor zou de grote meerderheid al afhaken omdat er maar weinig laders meer dan 6S aankunnen en dan moet er een diepteinvestering gedaan worden. tot 13S heb ik geen enkel probleem. Bij 14S moet de afslagspanning hergeprogrammeerd worden want dan kom ik boven de 50V.Zelf zou ik graag tot de 60V gaan maar dan moet ik naar de USA gaan verhuizen om het legaal te houden.

Kunnen jullie niet even met zen allen een besluit nemen zodat er volgend jaar misschien een officieele electro Q500 klasse gevlogen kan worden naast de standaard brandstof klasse?

Volgens mij is het grote probleem dat er teveel mensen mee bezig zijn (als ze er al mee bezig zijn). Gewoon spieken hoe ze dat bij andere FAI elektro klassen doen en dan moet dat toch prima lukken denk ik zo.

Mijn voorstel:
1000Wmin als f5d. verder geen spanning of andere limieten.
De rest van de regels gelijk aan brandstof quiet Q500. (80db, geen carbon prop, enz.)

Hoe we dit kontroleren, dat is het probleem, eigelijk alleen met een unilog...
En die kost geld.
Maar we kunnen natuurlijk, zoals de belgen het volgens mij bij f5d zelfs doe, inschatten wat ze doen.
En mensen een vlucht als in de wedstrijd laten doen ter controle.
Als 2 mensen een gelijke setup hebben zullen ze ook niet veel verschillen in vermogen.
Iig in het begin, als het een volwaardige klasse is geworden kun je de regels altijd nog aanscherpen.

Geef gewoon alles vrij en laat alleen de aandrijflijn voor iedeereen hetzelfde zijn. Dus allemaal precies dezelfde motor, accu, regelaar en prop. Eventueel enkele beknopte regels voor het model zoals minimum spanwijdte, minimale rompdoorsnede en meer niet. Op die manier komt de betere piloot tot zijn recht...............

Het model staat al vast,
http://www.q-500.nl/ zei:
*de romp heeft een minimale breedte van 7.3cm en een minimale hoogte van8,9cm met vleugel inbegrepen.
*de romp moet vierkantig zijn dus de hoeken mogen niet mooi rond afgewerkt worden.
*de vleugel moet een minimale dikte hebben van 3cm en over een minimale spanwijdte van 120cm.

Ik ben geen fan van de vastgestelde setup, het is wel hem makkelijkst.

Back