Quickie 500 Electro klasse

Ja, maar Robinio ik kan helemaal niet vliegen :n00b:en vlieg het circuit over de afsluitdijk en zou dan na 6 rondjes al zonder stroom zitten en kan hem dan niet eens uit vliegen.

Geen goed idee dus, lijkt mij.

Als je een paar keer test is er echt wel een setup te vinden die niet te veel gebruikt. Het probleem met een voorgeschreven accu is dat accus veel eerder afgeschreven zijn, en na een tijdje niet meer leverbaar. Met motoren lijkt me dat veel minder een probleem.

Ja, maar Robinio ik kan helemaal niet vliegen :n00b:en vlieg het circuit over de afsluitdijk en zou dan na 6 rondjes al zonder stroom zitten en kan hem dan niet eens uit vliegen.

Geen goed idee dus, lijkt mij.

Een mooie reden om te gaan oefenen! :Fade-color

Maar er zijn inderdaad veel mogelijkheden..

De motor lijkt me ook niet zo het probeem.

En voor de accu kan je toch gewoon bepalen hoeveel S, C en mAh dan heb je nog wel vrijheden qua accutype

Bart

Wat voor motor had je ingedachten, (linkje), een irvine levert ongeveer 1.3pk, dat is ca 900Watt.

Het moet dan iets vergelijkbaars zijn, bij max 20krpm. Denk ik zo.

Nee Laurens die vergeet ik niet.,
Zit al op de zaak wat tekeningen te maken van constructie ed.

Woensdag avond ga ik de eerste test doen met Depron, hopelijk waait het dan lekker voor de test.

Als ik er mee bezig ga zal ik wat foto's maken en een filmpje..

Bart..

Zal vandaag met Nando overleggen wat hij in zijn gedachte met de setup van de Q500-E dan gooien we wel wat voorbeelden op de site.

Zat ook op Pylonrace - Home te kijken maar dat is nog een lege Joomla pagina.. wanneer wordt hier iets opgezet? al was het maar een jpg met info en linkjes.

Bart

Zullen we de pylonrace home page gebruiken om door te linken naar de q-500 site, dan kan daar al het quickie spul op gezet worden.
De meeste (internationale) quickie sites hebben een dergelijke dedicated site.
Ik kan anderen ook toegang geven om daar wat op te zetten.

gr Wubbo

Ik denk dat de bste oplossen blijft om een standaard typen motor met een 3 tal voorgeschreven props met verschillende spoed.
En een voorgeschreven hoeveelheid lipo's.

Wat misschien ook handig is een minimum gewicht?

Martijn

Ik ben het wel met Martijn eens. Q500 zal voor velen een instapklasse zijn, door heel veel regels met limiters en zo schrik je misschien deelnemers af. Misschien inderdaad alleen maar het aantal cellen/prop en minimum vlieggewicht voorschrijven. Een motor voorschrijven is wellicht al iets wat lastig is.

Motor, Accu en Prop vast leggen, een idee?
Als iemand dat voor mij zou doen is mij de lol van het uitzoeken afgenomen, en dat zou ik jammer vinden, en dus ga ik dat ook niet iemand anders voorschrijven. Ik wil erg graag suggesties doen voor een setup. Ik doe zoiezo mee (ge-edit)
Dus nee, ik doe absoluut niet mee met een voorgeschreven accu en motor, dat vind ik belachelijk, daarnaas zijn er probleemen met uit-productie nemen en verkrijgbaarheid enz enz...
Prop valt over te praten.
Maar toch is je vlucht over en ik denk dat je dan niet echt lol heb met je ronde's als je dat constand in je achterhoofd heb..

En als je met een vastgestelde setup vliegt is het toch ook een eerlijke strijd ( zeker als Martijn niet mee doet ) ;) sorry Martijn ...

En met de Q500 hebben we toch ook allemaal een vastgestelde setup..

Bart

Ben ik niet met je eens, je kunt uit 10tallen <.40 motoren kiezen en zelfs met een 3cc'tje vliegen als je maar <80db zit....
daarnaast is een vastgestelde setup nooit lang mogelijk, de motor is op enig moment uit productie en dan MOET IEDEREEN overstappen, anders is er altijd een discussie welke beter is.

Wat voor motor had je ingedachten, (linkje), een irvine levert ongeveer 1.3pk, dat is ca 900Watt.

Het moet dan iets vergelijkbaars zijn, bij max 20krpm. Denk ik zo.
20k halen die 10 X7 op een irvine39 echt niet, daarnaast denk ik dat je hoog zit met je 900W als je even snel (net een tikkie sneller) als de brandstof variant wilt.
mijn 1e gok zat op 750W maar 'k ben nog lang niet klaar met rekenen.

Ik ben het wel met Martijn eens. Q500 zal voor velen een instapklasse zijn, door heel veel regels met limiters en zo schrik je misschien deelnemers af. Misschien inderdaad alleen maar het aantal cellen/prop en minimum vlieggewicht voorschrijven. Een motor voorschrijven is wellicht al iets wat lastig is.

met wat je daar schrijft is een 5KW setup mogelijk en dat is niet verstandig,.,.mss leuk in een demo model, een quicky die een f5d inhaalt in rechte lijn ;)

Laatst bewerkt:
Nando, we willen een klasse waar in een ieder goedkoop kan racen, net zoals bij q-500 brandstof.

We zullen dus wel het één en ander moeten vast leggen, net als bij q-500 brandstof.

Als we niet een begrenzing instellen dan gaat degene die het meeste geld heeft, het hards. en dat willen we zeker niet.

We willen ook graag niet te veel lawaai maken dus een niet te hoog toerental, net als bij brandstof

Mocht je zelf idëen hebben, graag jouw input.

En nando, ik heb ooit met mijn quickie ruim boven de 200km/h gevlogen, dat haal je alleen als je motor heel hard draaid, ca 20krpm. Je kan zo uitrekenen hoe hard hij gedraaid moet hebben.
Wij streven ook naar een snelheid van ca 175 / 200 km/h

Oke, electro Quicky, hier mijn voorstel:

* 750W max (kan nog een andere waarde worden)
* 9" tot 10" diameter en 6" tot 7" spoed prop.
* geen cfk prop.
* MAX 12C uit je accu halen(4100 accu dus 49,2A)
* max 21V (piek dus, 5s accu past precies)
* minimaal vlieggewicht behouden van de Q500 regels (iemand een linkje waar ik alle regels kan downloaden.
* alleen direct drive, geen gearboxen.

Ik had dat gister avond al op digitaal papier staan , in men ppc, ik kon na die vergadering niet slapen ;).

De redenen,

Wat je hiermee berijkt is dat er ongelovelijk veel mogelijkheden met motoriesering, een sp400 met 3cellen nicad valt erninnen als je daar een 10x7 op plakt. Je komt alleen niet vooruit.
Je overbelast je accu niet echt met 2,5minuut 12c,en je trekt hem lang niet leeg. Dus je kan er lang mee doen.
Een efficiente motor is in het voordeel dus je gaat geen 4+W/g eruit halen want dan is van je 749W ingaand nog 500W uitgaand over. Dus je motor gaat langer mee.

Ik zou een energilimiet ongelovelijk gaaf vinden, het maakt de gene met electro kennis gecombineerd met vliegvaardigheden in het voordeel.
Ik zal niet de voordelen opnoemen maar nu alleen de nadelen.
30Wh energi is ongeveer gelijk aan 750W vermogen geduurende 10 rondjes rond de palen
Het verschil tussen vliegers word vergroot, vlieg je een kortere tijd elke keer bv, 100sec ipv 150 kun je ook meer W trekken omdat je het korter duurt, wat weer een snellere tijd geeft enz. daarnaast vord er soms op een 120m circuit gevlogen ipv 150, race is jorte dus je moet van motor of prop wisselen en continu in de rekenmachiene zitten en VEEL testen (zijn trouwens ook gelijk voordelen)
En veel mensen snappen het volgens mij niet helemaal en vinden het eng, het is een extra drempel die ze over moeten. Daarnaast kost zoon ding geld en de meesten zouden hem specieaal voor die 4 keer per jaar moeten kopen programmeren begrijpen, en ik denk niet dat de meesten daar zin hebben.
Toch ben ik er wel voorstander van, mss iets als deze klasse anslaat voor een 2e klasse

Daarom dus een vermogen limiet.

De reden van een prop vaststellen is om het geluid en een gelijkhijd met de brandstof jongens.
maar toch nog enige speling zodat er nog getuned kan worden om wel heel dicht bij de 750W te komen en niet 675W bv.

geen cfk omdat het duur is en je mensen hebt die dan door veel geld uit te geven sneller gaan.

12C zodat je accu lang meegaat en dit zorgt voor minder verschil tussen tunderpower en hongkong power.

Warom een spanning ipv een vast aantal lipo cellen? omdat je dan vrij bent om voor lipo li-ion nicad nimh of waterstof cellen te gaan... die 12c blijft ook voor nicad of a123 gelden, lipo is in het voordeel, teminste dat denk ik...Een cel die erg dicht bij zijn piek spanning blijft zorgt voor een hogere bedrijf spanning dan lipo wat voordeelen kan opleveren...

Minimaal vlieg gewicht staat d8 ik al in de regels dus zou ik niet (durven) aan te passen.

Goede gearboxen en grote-erg-hoogtoerige motoren zijn duur, darom alleen DD.

Maargoed dit zijn de beweeg redenen voor mijn suggestie, ik hoop dat er nog VEEL zullen volgen.

Laatst bewerkt:
Het verschil tussen vliegers word vergroot, vlieg je een kortere tijd elke keer bv, 100sec ipv 150 kun je ook meer W trekken omdat je het korter duurt

Eigenlijk is dat altijd al het geval geweest met de elektro klasses. Of je nou een accu leeg vliegt of over de ingestelde limiet gaat, maakt mij niet uit.

Hier een interessant draadje over voordelen en nadelen van vermogenslimiet/energielimiet voor F5D:
Limit Energy or Watts for F5D? - RC Groups

Back