Project MONT 5000

Na heel wat talkstof te hebben geschuurd
is het moment aangebroken om het penseel te hanteren.
Satinlak op waterbasis plus een lichte marter maken hier de dienst uit.

upload_2021-12-3_12-27-28.jpeg


Laag per laag goed uitstrijken en tussenin een schuurbeurt met korrel 150.
 
We doen verder.

upload_2021-12-8_17-43-0.jpeg



Ik speelde met het idee van mijn staartstukken te bespannen mat zijde, gebruik makende van dope op waterbasis als alternatief voor de klassieke cellulose toepassing.
Even rondneuzen op internet om een toepassing zijde- dope op waterbasis (EZE DOPE) te vinden.
Nergens een toepassing gevonden.
Dan maar zelf eens wat experimenteren op een frame.
Bevochtigde zijde op frame gelijmd met venylverdunning.
Voor het aanbrengen van de dope was de zijde al lichtjes gespannen.
Drie lagen dope verdunning (40-60) en resultaat meer dan bevredigend.
Wat wil je nog meer.
Het ruikt niet, het verwerkt goed en de gebruikte penselen kan je gewoon onder de kraan uitspoelen.
Samengevat, EZE DOPE ven deluxe materials is een echte aanrader. .
 
Zo blijven we bezig.

upload_2022-1-2_21-7-36.jpeg


Gisteren een spuitbus (Pruisisch blauw van het merk Amsterdam) aangeschaft om Canopy en merktekens onderaan de vleugel te spuiten.
Resultaat bevredigend.
Die merktekens dienen om de zichtbaarheid te optimaliseren.
Dit scheelt dan een slok op de borrel bij blauwe hemel.
We zitten hier volop in de fase van de afwerking.
Het momentum waarop alle onderdelen samengevoegd worden nadert.
 
Het momentum waarop alle onderdelen samengevoegd worden nadert.

We kijken er naar uit!:thumbsup:
De kap ziet er echt mooi uit en doet niet onder voor een doorzichtige.
De verf lijkt wel de ruwheid van schoolbordverf te hebben?Of is dat gezichtsbedrog? Hel lijkt nl ook alsof er veel stof aan blijft hangen, vooral op de vleugel…..
 
Alles is nu geverfd.
Ik ga nu stilaan mijn aandacht terug vestigen op de vleugel.
Servo's kleppen en rolroeren inbouwen.
Na een jaar was de exacte positie van de ankerpunten van de rudderhorns zaten.
Gelukkig kan deze foto van één jaar geleden mijn geheugen beperking remediëren.
Bij uitvergroten kan ik de ankerpunten terug situeren.

upload_2022-1-8_16-59-27.jpeg
 
Ondertussen het vaste gedeelte van het richtingsroer definitief met epoxy op de romp gelijmd.

upload_2022-1-10_12-52-45.jpeg


Om het roer mooi uit te lijnen heb ik een winkelhaak met merktekens op het middenstuk aangebracht.
Een handig middel om de twee elementen uit te lijnen.

upload_2022-1-10_12-55-49.jpeg


Teneinde voor geen onaangename verrassingen komen te staan.
 
Romp en staartstuk ongeveer klaar.

upload_2022-1-14_19-57-12.jpeg


Eens vooraanzicht muiltje.

upload_2022-1-14_19-58-30.jpeg


De kleurstelling hou ik sober.
Humbrollak (cereliumblauw) doet het goed in contrast met wit.

upload_2022-1-14_20-1-14.jpeg


Nu nog verder de servo's in de vleugels implementeren en de kist zal vliegklaar wezen.
Wat mij aangenaam verrast heeft is het feit dat de romp al in balans is op het zwaartepunt.
De vleugel zal daar nog weinig aan veranderen.
Dit betekent dat ik praktisch geen of weinig lood in de neus moet toevoegen.
Ik schat een totaalgewicht van 5500gr (vleugel inbegrepen).

De vleugels kan ik nu nog niet monteren gezien mijn mankave te klein is.
We doen dit binnenkort eens in mijn garage of het grasperk hiernaast.
Eerst wachten op een droge dag.
 
Alle puzzelstukken vallen stilaan in mekaar.
Servo's in de vleugels geïmplementeerd.

upload_2022-2-7_12-35-45.jpeg


Bij het afstellen heb ik wat onderzoek moeten doen.
Normaal vlieg ik met een MC 12 van Graupner.
Dit vliegtuig zal bestuurd worden door een MX 12 35mhz.
De functie modussen verschllen wat met mijn vorige MC zenders.
Daarom heb ik mijn hersens wat moeten pijnigen bij het afstellen van de rolroeren.

upload_2022-2-7_12-43-19.jpeg


De rolroeren worden aangestuurd door nieuwe Hitec 225 MG servo's.

upload_2022-2-7_12-44-7.jpeg


De Flaps worden door standaardservo's nieuwe Futaba 3010 aangestuurd.
De aandachtige toeschouwer zal merken dat ik de roerhevels bij de Flaps iets korter afgevijld heb.
Bij deze laatste is de uitslag groter, vandaar.
Al mijn servo's zijn analoog.
Deze verbruiken minder dan digitale.
Bij deze volstaat een voeding van 4.8 volt (lees vier AA batterijtjes 1.2 V in serie)
Een beetje old school maar het heeft zijn diensten bewezen bij mijn Mucha standaard met dezelfde servo configuratie.
Met andere woorden, never change a winning team.
 
Laatst bewerkt:
Alle componenten klaar.

Dus, alles op de weegschaal.

Rechtervleugel: 1290gr.
Linkervleugel: 1305gr.
Romp: 2840gr.
Stabilo: 140gr.
Strongal pennen 148gr.
Totaal gewicht 5683gr.

Vleugelbelasting: 53gr/dm2.
Niet overdreven voor een kist van spanw. : 5000mm
 
Back
Top