Project MONT 5000

Shits happen.
Een maand geleden is de Mont 5000 gesneuveld.
Bij het slepen is hij recht in de zon terecht gekomen en heb ik oogcontact verloren.
Een paar minuten later horen we een zoevend geluid.
De Mont ging onder een hoek van 70 graden recht naar de planeet.
Te laat om nog te anticiperen.
Met een oorverdovende knal is hij in een hoogspanningslijn terechtgekomen 900m verder.
Gevolg, neus en canopy aan flarden en richtingsroer afgeknald.
Gelukkig hebben we het wrak kunnen lokaliseren aan de rand van een bietenveld.
Na inspectie van wat overbleef hebben we kunnen vaststellen.
Neusgedeelte romp verhakkeld.
Staartboom in redelijke staat.
Vast gedeelte richtingsroer gehalveerd.
Bewegend deel intact.
Stabilo intact.
Rechtervleugel intact.
Linkervleugel kleine schram (reeds gerepareerd voor storage).
Middengedeelte vleugelverbinding intact.
Canopy verwoest.
Neus en sleepkoppeling nergens teruggevonden.

In het lastenkohier bij het ontwerp was "gemakkelijk te herstellen" vervat.

De week voordien heb ik er nog mee gevlogen in stormweer (op de limiet) en hij bleek het uitstekend te doen.
Dit wil zeggen dat een restauratie geboden is.
Het hout ligt al klaar.
Maar eerst de lopende projecten afwerken.

Mvg,
Aurectar.
 
spijtig om te horen! Maar wel goed dat de reparatie uitgevoerd gaat worden. Geen problemen gehad met de energiemaatschappij?
 
Laatst bewerkt:
Tragisch nieuws, goed dat ie hersteld wordt. Toont maar weer het belang van een zonnebril en pet aan waar ik zelf niet altijd genoeg op let ...
 
Dat je MONT 5000 kapot is dat is natuurlijk niet fijn. (zacht uitgedrukt) Maar dat je blijkbaar met je Mont 5000 iets ontworpen en gebouwd hebt dat je graag terug wilt is geweldig! Dan heb met je ontwerp voor jou de spijker op de kop geslagen en als modelbouwer je ultieme doel behaald!

Succes met de wederopbouw! Snel er aan beginnen en niet stoppen voor het klaar is!!!!!;)
 
spijtig om te horen! Maar wel goed dat de reparatie uitgevoerd gaat worden. Geen problemen gehad met de energiemaatschappij?
Ons plein ligt in een afgelegen gebied.
Verder niks vernomen.
Zou iets zijn voor de verzekering.
Nu, dat zijn hele dikke kabels.
Diameter 80mm, vermoed ik.
Een serieuze knal, volgens getuigen.

Mvg,
Aurectar
 
Winterproject Monterey klaar.
Nu starten we met de reanimatie Mont 5000.
Wat palethout verzameld op een bouwwerf van mijn schoonzoon en stukjes tegen elkaar gelijmd.
Moduleren met beitel en slijpschijf.
Bij deze heb ik mijn beitel geslepen alsof het een scheermes is.

upload_2024-1-17_18-7-45.jpeg


De neus bestaat uit twee delen die nadien op elkaar gelijmd worden.
Onderkant-bovenkant.

upload_2024-1-17_18-10-46.jpeg


Het is zaak van de twee delen al ruw in vorm te moduleren met een minieme plus speling.
Later wordt de vorm fijn gemoduleerd eens het neusgedeelte op de romp gelijmd is.
In het onderste gedeelte wordt reeds 180 gr lood gegoten.
Het bovenste stuk (het dichts op foto) herbergt ook een holle ruimte waar nadien nog lood kan toegevoegd worden.

upload_2024-1-17_18-16-45.jpeg


Zo blijven we bezig.
 
Stilaan een paar onderdelen aan het afwerken.

upload_2024-3-5_10-4-53.jpeg


De neus in zijn definitieve vorm gemoduleerd.
De sleepkoppeling aangebracht.
Gewoon een spil van 2.5 mm met een boring van 9 mm in de zijkant.

upload_2024-3-5_10-9-49.jpeg


Ook het vaste deel van het richtingsroer aangepakt.
Ik speelde eerst met het idee van het origineel te restaureren.
Maar je blijft met die breuklijnen en daar houdt Aurectar niet van.
Dus, geen geklooi.
 
Is het een idee om de onderkant van het vaste deel (inclusief de "poot naar beneden") even met 50g glas te verstevigen?
Ik vermoed dat je dan wat minder kans op breuk hebt bij een eventueel volgende incident. Aan de andere kant, als het bij
normale omstandigheden houdt is het ook goed ...
 
Is het een idee om de onderkant van het vaste deel (inclusief de "poot naar beneden") even met 50g glas te verstevigen?
Ik vermoed dat je dan wat minder kans op breuk hebt bij een eventueel volgende incident. Aan de andere kant, als het bij
normale omstandigheden houdt is het ook goed ...

Ik denk dat glas hier weinig verschil zou hebben gemaakt.
De klap tegen de hoogspanningskabels was zo hevig dat brokken onvermijdelijk waren.
Een wonder dat ik nog zoveel materiaal heb kunnen recupereren.
Zeer weinig schade aan de vleugels, ik begrijp het gewoon niet.
 
Zeer weinig schade aan de vleugels, ik begrijp het gewoon niet.

De knal op de hoogspanninglijn heeft de snelheid eruit gehaald, daarna heeft 'ie waarschijnlijk nog een stukje (pompend) gevlogen, en precies op het juiste moment moeder aarde getoucheerd . . .

Plausibel?


jan.
 
De knal op de hoogspanninglijn heeft de snelheid eruit gehaald, daarna heeft 'ie waarschijnlijk nog een stukje (pompend) gevlogen, en precies op het juiste moment moeder aarde getoucheerd . . .

Plausibel?


jan.

Zal zoiets geweest ziin.
Kan niet anders.

Het richtingsroer en canopy lag onder de hoogspanningsdraden
Het wrak zo'n 150 m verderop op e rand van een bietenveld.
 
Alle puzzelstukken vallen in elkaar.

657de883-ba42-4474-9a55-e4bb5ef18127


upload_2024-11-19_16-8-34.jpeg


Het centraal verbindingsstuk onbeschadigd.
De strongalbuis van 20mm diam heeft de zware impact overleefd.


upload_2024-11-19_16-9-43.jpeg


De platines voor de servo's goed voor hergebruik.


upload_2024-11-19_16-14-25.jpeg


Het hoogteroer heb ik ook mooi kunnen recupereren.


upload_2024-11-19_16-16-34.jpeg


Het bespannen met Kraftpapier wenkt.
 
ik blijf enorm onder de indruk van dit mooie project! De voorzijde doet mij erg denken aan de Bocian en het kielvlak komt weer bij de Ka7 en Ka13 in de buurt! Maar wat me vooral aanspreekt dat met minimale middelen een majestueuze zwever ontstaat!
 
Back
Top