Project MONT 5000

En massa's ribben lijmen op de indekking onderkant Vleugel.

upload_2020-11-28_18-18-44.jpeg


De wortelribben mooi uitlijnen met de buis waarin de wingjoiner komt.

upload_2020-11-28_18-21-7.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Er worden vier liggers aangebracht.
De binnenste van 4.5 op 10 mm en de buitenste geïntegreerd in de indekking van 3 op 10 mm.

upload_2020-12-8_20-27-32.jpeg


De indekking van 3 mm komt gelijk met de ligger van 3/10 mm.

upload_2020-12-8_20-29-16.jpeg


Er wordt hier en daar al wat webbing aangebracht.

De eerste zes ribben hebben webbing van 2 maal 3 mm aviation triplex.
Vanaf rib 7 tot rib 22 2 maal balsa 3 mm.(zie foto).

upload_2020-12-8_20-33-8.jpeg


Vanaf rib 22 tot aan rib 31 een maal webbing 3 mm.

Ook de binnenste liggers sterven uit vanaf rib 24.
Tot aan de tip is het enkel de geintegreerde ligger van 3/10 mm.

upload_2020-12-8_20-37-16.jpeg


Ondertussen worden ook de vluchtboorden van 3 mm aangeperst.

upload_2020-12-8_20-38-43.jpeg


Zo krijgt de rechtervleugel gestalte.

upload_2020-12-8_20-39-59.jpeg


En zo doen we verder met de linker vleugel waar de onderste indekking reeds afgetekend is.

upload_2020-12-8_20-42-4.jpeg


Het vordert, maar nog heel wat werk aan de winkel.
 
We doen verder.
De vluchtboorden worden gefaseerd afgewerkt.
De boverkant wordt gelijmd en aangeperst.
Dit door een paar kilo lood (repen) op het oppervlak te verdelen.
Dit dan 24 uur laten uitharden.
Eerst de ailerons en nadien de flaps.

upload_2020-12-20_19-51-35.jpeg


Na het droogproces verkrijgt me gave en strakke vluchtboorden.
Wat net de bedoeling is.

upload_2020-12-20_19-55-34.jpeg


Ondertussen brengen we verder de webbing aan.
Een tijdrovende bezigheid.
Zeker als het in het totaal 62 ribben betreft.

upload_2020-12-20_19-58-34.jpeg


Het is iets die zeer zorgvuldig dient uitgevoerd te worden.
Bepalend voor de stevigheid van je vlerken.
 
Laatst bewerkt:
Je houdt niet van cyano lijm zo te zien? Scheelt wel een hoop tijd, maar misschien is dat nou juist de lol bij deze bouw :-)
 
Je houdt niet van cyano lijm zo te zien? Scheelt wel een hoop tijd, maar misschien is dat nou juist de lol bij deze bouw :)

Het gebruik van Cyano lijm probeer ik zo veel mogelijk te beperken.
Meestal bezig ik witte Pattex houtlijm (waterproof).
Ik bevochtig eerst de lijmvlakken zodat de lijm optimaal kan penetreren en laat vervolgens de boel dan 24 uur drogen.
Ik ben op rustpensioen en heb wat tijd.
Terwijl het werkstuk ligt te drogen kan ik andere activiteiten ontwikkelen.
Voor mij, geen haast geboden, begrijp je.
Ik heb mijn tijd gehad.
Nu is het eerder van alles kan, maar niks moet.
 
Het gebruik van Cyano lijm probeer ik zo veel mogelijk te beperken.


Meestal bezig ik witte Pattex houtlijm (waterproof).
Ik bevochtig eerst de lijmvlakken zodat de lijm optimaal kan penetreren en laat vervolgens de boel dan 24 uur drogen.
Ik ben op rustpensioen en heb wat tijd.
Terwijl het werkstuk ligt te drogen kan ik andere activiteiten ontwikkelen.
Voor mij, geen haast geboden, begrijp je.
Ik heb mijn tijd gehad.
Nu is het eerder van alles kan, maar niks moet.
Met andere woorden, het moet zen blijven.
Hout is een natuurlijk materiaal en moet in alle rust met respect en omzichtigheid behandeld worden.
 
Eindelijk klaar met het aanbrengen van de webbing.
De constructie heeft al een stevige indruk.
Ondertussen de ankerpunten voor de scharnieren aangebracht.

upload_2021-1-2_20-11-54.jpeg


Het betreft hier blokjes in soft Balsa waar de scharnieren in bevestigd worden.
Om deze mooi pas met de ribben te schuren heb ik een aangepast schuurgereedschap gemaakt.

upload_2021-1-2_20-14-39.jpeg


In het midden een schuurstrookje met links en rechts karton met zelfde dikte dan schuurpapier.
Zo komt je ankerpunt op zelfde hoogte van de ribben.
Ondertussen de voorkant van de indekking tegen de ribben getrokken.
Hier gebruik ik wel secondelijm om een instant hechting te bewerkstelligen.

upload_2021-1-2_20-18-46.jpeg


Je kan hier mooi zien dat mijn joiners (buizen) mooi parallel (2 mm) langst de triplex webbing van de wortelribben komt.
 
Vooruit met de geit.
Het momentum om de caissons te verlijmen.

upload_2021-1-4_19-13-30.jpeg


Die caissons dienen om de buizen te verankeren met epoxy.
Om deze mooi paralell met de webbing te lijmen gebruik ik twee houtblokken die ik nadien verwijder.

upload_2021-1-4_19-17-26.jpeg


Voordat ik de buizen definitief veranker is een ultieme controle geboden.
Dit om de V stelling van beide vleugelhelften te checken.
Een handig middel is een blokje onder de buis te schuiven.
Zo kan je direct kennis nemen van de hoek van de buis.
Een merkteken op de buis dient als maatstaf.
Het blijkt allemaal mooi te kloppen.

upload_2021-1-4_19-23-48.jpeg


Nog een ingreep voor dat we de vleugel indekken.
Een hard balsa driehoek van dikte 10mm om de verbinding van de (aanvalsboord-wortelrib) te verstevigen.
Wordt voor het aanbrengen van de aanvalsbeurt pas geschuurd.

upload_2021-1-4_19-27-9.jpeg
 
Hij maakt twee helften. De huid van 4 mm zacht balsa wordt aan de buitenzijde nat gemaakt om hem goed over de mal te krijgen. Hoewel ik het niet uit de text kan halen lijkt het dat de balsa huid niet wordt verlijmd met de spanten.
Wanneer de eerste helft op de helling bekleed is met balsa en in vorm is geschuurd wordt deze met poriënvuller behandeld en krijgt dan een laag 150 grams en een laag 50 grams glas aan de buitenzijde. De schaal is dan nog vrij slap.
Dan de spanten eruit en ook de binnenzijde met glas bekleed, zo heb je twee losse schalen die erg sterk en stijf zijn. Die worden dan op elkaar gelijmd.
Er blijven enkele spanten zitten voor de stijfheid/vormvastheid. Het zijn ringen uit een sandwich van 4 mm balsa met 1.5 mm triplex aan beide zijden
 
@Rick NL Dank. Ik herkende de woodcore bouwmethode (zo bouw ik ook mijn surfplanken van balsa), maar dat van die spanten was me niet duidelijk.
Gaaf om een keer uit te proberen, maar ongetwijfeld een hoop werk.

@Berrie Kan helaas het artikel daar niet downloaden. Heeft iemand misschien die aufwind 03/2013?
 
@Rick NL Dank. Ik herkende de woodcore bouwmethode (zo bouw ik ook mijn surfplanken van balsa), maar dat van die spanten was me niet duidelijk.
Gaaf om een keer uit te proberen, maar ongetwijfeld een hoop werk.

@Berrie Kan helaas het artikel daar niet downloaden. Heeft iemand misschien die aufwind 03/2013?
Ik heb hier het artikel uit het tijdschrift FLY
Daar wordt nauwkeurig uitleg gegeven hoe het moet.
Dit met een romp van een Reiher.

Het blijkt een interessante bouwwijze die ik vroeg of laat eens zal toepassen.
Ik heb destijds een Mucha Standard gebouwd.
Hij vliegt goed maar weegt 6 kg.
Ik zal de romp eens herbouwen op deze bouwwijze en denk dat dit moet resulteren in afname gewicht.
Maar eerst de MONT afwerken.
 
Daar gaat 'n mens van kwijlen. Oioioi. En de hangaar is al vol en de supra moet eerst nog af. Oioioi.

Heb je het bouwverslag al gevonden?
http://aeromaniacs.free.fr/forum/viewtopic.php?f=47&t=2101

Ik begrijp alleen nog niet hoe hij de spanten weer uit de romp verwijdert, of dat ze uberhaupt niet gelijmd zijn (maar hoe de huid dan gelijmd is?). Mijn Frans is niet goed genoeg helaas.

Naar wat ik gelezen heb in het Franse Tijdscrift FLY
Er worden hier een viertal spanten in Triplex van 5 mm met daartussen spanten in soft-Balsa van 3mm.

upload_2021-1-6_19-38-34.jpeg



De huid wordt hoofzakelijk op de vier triplex spanten gelijmd en maar zeer gebrekkig op de soft Balsa spanten.
Hij werkt met trapesodiale stukken voor de bedekking.
Ook de driehoekige profielen op de werkplank dienen als ankerpunt voor de indekking.

upload_2021-1-6_19-40-31.jpeg


Vlug even mijn camera gehanteerd.
Bouw Reiher in tijdschrift FLY van december 2004.
Hier de bouwer-designer LOUIS KULICKA (ook ontwerper van de Gliderman, de Pu Loup, de ASK 13 en nog andere scale zwevers).
 
Mooie romp bouwmethode. Zou dit ook met Herex oid kunnen?? Een mensenleven is te kort om al die mooie methoden te proberen..:confused:
 
Herex, depron , als het schuim materiaal dik/ stijf genoeg is om de afstand tussen 2 spanten te overbruggen, anders moet je op/in een mal werken.
Een evenwicht zoeken tussen dikte van de kern, dekking en afstand spanten, geeft minimaal gewicht / sterkte.
Alle moderne race yachten worden zo gebouwd , Carbon/ airex/ carbon
 
Mooie romp bouwmethode. Zou dit ook met Herex oid kunnen?? Een mensenleven is te kort om al die mooie methoden te proberen..:confused:
Inderdaad, bij welzijn en zonder ongelukken zal ik mij in de toekomst ook eens aan wagen.
De romp van mijn Mucha, een Bocian of de Meteor (zie hieronder) komen hiervoor in aanmerking.

Model-Data-small.jpg


Nu, we gaan niet voorlopen op de feiten.
Slecht voor de mentale toestand.
 
Bij wijze van proef even de twee vleugelhelften samengebracht.
En zodoende laat ik de vlerkjes wat buitenlucht opsnuiven.
Het is even wennen aan de dimensie van 5000mm spanwijdte.
Bij nader inzien zal het centraal gedeelte (dat op de romp gelijmd wordt) nog wat bijsturing vandoen hebben.
Nog niks definitief gelijmd.
Dus, kleine correctie is haalbaar.

upload_2021-1-10_17-22-23.jpeg


Deze week ga ik de buizen verankeren met epoxy en nadien kunnen we de
boven indekking van 3 mm aanvatten.
 
Back
Top