Pilatus B4 460 cm van Rippin

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Dopieman, 20 nov 2012.

1. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    In het stabilo plaats ik 2 servos van het type Graupner DES 678 BB MG.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    Hi Ger, Orastick heb ik regelmatig gebruikt, echter nooit met zeepsop. Ik vraag mij af of dat werkt op abachi. Zeepsop lijkt mij meer een methode voor gladde oppervlakken of oppervlakken die zijn voorbehandeld met porienfuller, ik kan ernaast zitten. Ik verwerk het dus feitelijk als oracover. Zowel oracover als orastick hebben op vol ingedekte vleugels de neiging tot blaasvorming. Met een paar speldenprikjes is dat op te lossen. Oracal 751C (de folie die Tangent gebruikt) geeft geen blaasvorming. De dikkere folie van Topflite trouwens ook niet. Met Orastick is in ieder geval ook een mooi resultaat te behalen.

Je bevestiging van het stabilo ziet er goed uit. je kan de inslagmoeren nog extra inharsen.

Voordat je de verbinding van het stabilo definitief maakt is het wel verstandig om het instelhoekverschil vast na te meten.
    Je moet er niet op vertrouwen dat de aanvorming op de romp wel goed zal zijn. Vaak is dat niet het geval, ook niet bij de gerenommeerde fabrikanten. Mijn DG600 van Tangent had ene instelhoekverschil fabriek af van 2,8 graden dan is de kist bijna onvliegbaar. Een B4 vliegt lekker met een instelhoekverschil van 0,5 tot 0,75 graden. Groter wil je zeker niet, de kist kan dan wegvallen over een vleugel bij langzaam gevlogen bochten.

Succes en groeten, Maarten

3. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Hallo maarten,
    De vleugels zijn al volledig ingedekt met Oracover (wit)..Daarop wil ik de Orastick aanbrengen. Vandaar dat ik aan zeepoplossing dacht. Ik kan het natuurlijk gewoon even proberen. Als ik het droog opbreng verwacht ik inderdaad blaasjes en problemen met het positioneren.

4. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Bedankt voor dit advies; Ik heb al de nodige waarschuwingen gezien in de diverse fora. Instelhoeken van 3 graden zijn inderdaad geen uitzondering. Ik heb speciaal voor dit "geval" een instelhoekmeter gekocht. ;) Ik dacht overigens zelf aan 1 graad. Wat is het effect van een te kleine instelhoek?

5. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Nog even een vraag over de aansturing van het richtingsroer. Ik twijfel nog aan de uitvoering zoals ik die nu heb geconstrueerd. Zie foto..
    Helaas een beetje lomp, niet schaal en ik moet sleuven inde romp maken omdat de bal-links anders aanlopen. Nu heb ik op het Pilatus draadje van Johannes een geheel andere benadering gezien..zie: http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/128097-project-pilatus-b4-14.html#post2572308
    Mijn vraag: Levert dit niet teveel speling op? De arm is veel kleiner. De dikte van het roer is in mijn geval 22 mm. Is dit een oplossing die goed voldoet?

6. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    oh....dus in mijn Minimoa heb ik het niet degelijk opgelost....:rolling:

7. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    Hi Ger, een te kleine EWD is op zich niet erg zolang de waarde maar groter is dan 0.
    Er zijn er die juist een EWD van 0 graden promoten.

Rudder aansturing van binnenuit kan idd prima, bij mijn minimoa heb ik dat ook zo opgelost.

Succes.

8. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011
    Hallo Ger,

Als je in het draadje van de Pilatus van Johannes kijkt kom je ook een mooie oplossing hiervoor tegen.

succes, hij wordt mooi hoor

Terence

9. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Hallo Arjen,
    Bedankt voor je reactie..en...deze foto's had ik nog niet gezien! Ik begrijp dat deze oplossing redelijk spelingsvrij is...Ik zal mijn constructie nog eens overdenken..dit is veel mooier!

10. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Bij pull-pull heb je een klein probleem; als je de kabels echt strak zet heb je geen speling op je richtingsroer. Je kunt ze dan echter niet direct aan de servo bevestigen omdat je die dan voortdurend belast (lagertje zal snel slijten).
    Daar komt de constructie van johannes ook vandaan, daarmee haal je de spanning van de servo of. Maar er zijn wel meer oplossingen.
    Als je de kabels iets losser zet ontlast je de servo, maar heb je een klein beetje speling. Voor een richtingsroer is dat geen probleem. Die oplossing kiezen veel mensen.

Of je de kabels binnen- of buiten de romp laat lopen heeft daar niet veel mee van doen. Je hebt een vrij breed richtingsroer nodig om voldoende afstand tot de scharnierlijn te hebben, verder niet.

11. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Hallo Arjen,
    Wederom bedankt voor je advies. Mijn roer is 22 mm breed. Is niet veel maar ik kaan het proberen. Als er te veel speling ontstaat kan ik de constructie altijd nog veranderen. Ik heb wel een servo geselecteerd met dubbele kogellagers (Graupner DES707)

12. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Ik heb nu het stabilo gefolied en een poging gedaan om de orastick aan te brengen.
    Ik heb hiervoor zeep met water gebruikt. Het aanbrengen gaat prima. Ik heb een proef gedaan om te kijken of de hechting goed is. Dat leek allemaal prima in orde. Vervolgens heb ik het hoogteroer van orastick voorzien. Hier heb ik toch wel mijn twijfel of de hechting voldoende is. Maar even een dagje afwachten.
    De handleiding voor Orastick zegt het volgende: "Großflächige Dekors werden nass verklebt, indem man Wasser mit ein bis zwei Tropfen Geschirrspülmittel entspannt und es dann mittels eines Zerstäubers (z.B. alte Glasreinigerflasche) auf die zu beklebende Fläche sprüht. Das aufzubringende Dekor lässt sich so auf dem Wasserfilm verschieben. Nach exakter Positionierung wird das Wasser mit unserem ORACOVER-Filzrakel (Best. Nr. 0915) von der Mitte zum Rand hin herausgerieben. Durch diese Technik lassen sich auch größere Dekors luftblasenfrei aufbringen. Wir empfehlen, das so aufgebrachte Dekor noch 1 - 2 Tage trocknen zu lassen, damit auch kleinste Wasserspuren diffudieren können. "

[​IMG] [​IMG] [​IMG]

13. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Nog even een vraag aan de ervaren forum gebruikers..
    Ik kan geen foto's meet toevoegen aan mijn album. Wat te doen?
    Een nieuw album aan maken?
    De capaciteit verhogen?
    Foto's verwijderen?
    Of zijn er andere methoden op foto's te uploaden?
    groet ger

14. ked

ked

Lid geworden:
    25 dec 2009
    JA er zijn andere methoden.
    Zelf plaats ik foto's in Photobucket en dan plaats ik de link hier.

Zoals deze:

15. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Bedankt!; Ga ik doen....toch vreemd..deze beperking..

16. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Hierbij een schema voor de stroomverzorging:
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/LmeUkPn5KRvMhfB7n4nuyHzbC_OckO0jtIPg3YzlQNo?feat=directlink
    Heeft Evert Kraaijkamp gemaakt.
    Het idee is om de sleepkoppeling en het retractservo direct van stroom te voorzien. deze servo's kunnen stroom krijgen uit 1 accu.
    De overige servo's worden gevoed via een "weiche" ..2 diodes.
    Ik ben van plan om LiPoFe accus te gebruiken. Dan heb ik een spanning van 6,6 volt minus 0,6 Volt over de diodes. Dit zou dan keurig op 6 volt uitkomen.

17. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Die beperking is er niet als je "vriend van het modelbouwforum" wordt.
    Dit forum is geen commercieel project, de eigenaar moet gewoon betalen voor de server en het dataverkeer. Vandaar :)

18. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Ik heb nu een schema in Picasa gezet. Werkt ook, alleen de link opent zich niet automatisch...

19. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Via Photobucket kun je wel direct linken.

20. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Hallo Arjen, ik zal eens bekijken wat het betekend om "vriend van het forum" te worden! bedankt voor de tip.

Deel Deze Pagina