Pilatus B4 460 cm van Rippin

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Dopieman, 20 nov 2012.

1. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Project Pilatus B4, post: 316

.....Verder kwam nog een probleem naar voren.
    Bij het landen krijgt de staart extreme klappen te verduren.
    Dit komt enerzijds door de positie van het hoofdwiel wat bij nader inzien te ver voor het zwaartepunt ligt. En anderzijds door het hoge totaalgewicht.
    De positie van het hoofdwiel veranderen is te ingrijpend, daarom kies ik voor het aanbrengen van een staartwiel wat de klappen moet opvangen.
    Een bijkomstig voordeel van het staartwiel is, dat het richtingsroer wat hoger komt te liggen.
    Nu is het zo dat bij een slechte landing "Ringelpiez" het richtingsroer de klap moet opvangen....

Ik heb nu praktijkervaring betreffende een te ver achter liggend en een te ver voor liggend hoofdwiel.
    Bij mijn Pilatus B4 zou ik nu met deze ervaring het hoofdwiel ca. 20 tot 25mm verder naar achter plaatsen.

Omdat mijn B4 geen aandrijving heeft is de wielpositie voor een grondstart (sleepvlucht) en de landing geen probleem.

Inderdaad met een KTW of pylon is de start anders, dan wil je het wiel zo ver mogelijk voor het zwaartepunt hebben en bij de landing weer in de normale stand.

Maar er is een fabrikant die daarvoor een oplossing heeft. :cool:
    http://www.dr-martin-thoma.com/einziehfahrwerk/einziehfahrwerk.htm
    Het kost wat, maar dan heb je ook wat! :shock:

Johannes

2. Egbertje

Egbertje

Lid geworden:
    6 aug 2007
    Kan allebij,met epoxy heb je iets meer tijd.

3. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Positie hoofdwiel

Johannes, bedankt voor deze informatie!
    Het landingsgestel met de variabele wielpositie valt inderdaad buiten mijn budget..en ik heb al zo'n mooi mechanisme...:D
    Maar goed..; ik moet een keuze maken. het wiel komt ongeveer 1 cm voor de neuslijst. Dat is hopelijk genoeg voor een fatsoenlijke start met KTW. Ik zal dan inderdaad wel een afgeveerd staartwiel inbouwen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Sleepkoppeling

Ik moet nu de spanten in de neussectie plannen.
    Dus eerst een sleepkoppeling plaatsen.
    Ik wil een soortgelijk mechanisme bouwen zoals Johannes in zijn Pilatus heeft geplaatst. Ik heb echter 1 vraag:
    Het mechanisme voor de aansturing van de pen; is dat te koop of is het zelfbouw.
    Vooral de gaffel; die heb ik nog nergens gezien.

5. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Hoi Ger,
    De aluminium gaffel heb ik zelf gemaakt.

Uiteraard kan het allemaal een stuk simpeler gemaakt worden en evengoed betrouwbaar. :D

Een prima voorbeeld vind je hier.

Johannes

6. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    hallo allen,
    Het is even stil geweest bij de bouw van de Pilatus. Het werk vraagt helaas soms ook wat aandacht...:(..en als je dan je vrije zondag besteed aan een vintage glider treffen ..dan schiet het dus niet op! maar deze zondag was beter....slecht weer buiten dus heerlijk toeven op zolder:p
    Ik ben nu bezig om spanten op maat te maken voor het landingsgestel. Dat is dus eindeloos passen en corrigeren...!

Het voorste spant wordt voorzien van een aluminium strip die het landingsgestel opsluit zodat het ook nog demontabel is.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Ik heb wat zorgen over het opvangen van harde klappen tijdens de landing. Daarom heb ik de spanten die het landingsgestel fixeren verbonden met langsliggers. Deze liggers vormen zo een gesloten constructie waardoor de krachten van de landing over zoveel mogelijk oppervlak verspreid worden. Hopen dat het afdoende is!:rolleyes:
    Aan het voorste spant monteer ik de sleepkoppeling. Dat is het volgende project.[​IMG]
    Hier zie je hoe ik eerste kartonnen mallen maak. Werkt prima!
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

7. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Dan nog een paar vragen;...je moet ten slotte vooruitdenken!;)
    Het inlijmen van de spanten...
    Ik heb UHU endfest 300, ik heb gewone 24 uurs epoxy en ik heb glaswol vlokken.
    Er werd mij aangeraden om katoenvlokken te gebruiken maar Dennis van Hobby-in zag daar het nut niet van in..Glas geeft meer sterkte. Katoen geeft alleen maar vulling waardoor de lijmverbinding bros wordt aldus Dennis.
    Dus wat zal ik doen?

8. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Servo's

Nog een vraag met betrekking tot de keuze van de servo's;
    Ik heb de volgende servo's in gedachte:
    -sleepkoppeling: Graupner 707 DES BB MM 15 kg, 6 V..
    -landingsgestel: Graupner 707 DES BB MM 15 kg, 6 V
    -richtingroer (met pull- pull vanuit cockpit) : Graupner 708 DES BB MM 10 kg
    -hoogte roer..(16 mm servo in het stabilo, alternatief 2 stuks in het stabilo: Graupner DES 658 BB MG 7 kg 6 V)
    Is dit een goede keuze?
    Zijn de servo's sterk genoeg (vooral sleepkoppeling schijnt kritisch te zijn..(kist gaat ongeveer 9 - 10 kilo wegen)
    Groet Ger

9. stephan1986

stephan1986

Lid geworden:
    30 sep 2008
    je bent weer goed bezig ger!!

10. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Nog een gedachte met betrekking tot de servo's voor sleepkoppeling en landingsgestel; bestaan er servo's die een grote vertraging hebben, daardoor een lage stelsnelheid en daardoor een hoog koppel bij relatief lage stroom?
    Dat zou ideaal zijn voor deze toepassing. Ik heb ze nog niet gevonden. Natuurlijk zijn er zeer snelle en gewoon "normale" servo's..maar deze categorie heb ik nog niet gezien..Iemand in het forum..."?

11. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Ik heb nog een paar plaat jes van PH-531 gevonden. Het lijkt wel of Google met steeds meer resultaten komt!
    Nistelrode 12-07-1992....Dat betekend dat de Pilatus mee kan doen aan het Vintage glider treffen!
    Gilze-Rijen 05-07-1997

12. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
  13. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011
    meedoen aan het vintage glider treffen, mocht toch al wel.:D

[SIZE=+0]Het ontwerp van dit zweefvliegtuig is ontstaan ​​in de jaren 1960, toen het bedrijf [/SIZE][SIZE=+0]Firma Rheintalwerke G. Basten[/SIZE][SIZE=+0] (waarvan de "B" in de oorspronkelijke benaming is afgeleid) de eerste twee prototypes vervaardigd. [SIZE=+0]De ontwerpers waren Manfred Herbst en Rudolf Kueppers. [/SIZE][SIZE=+0]De eerste vlucht van het eerste prototype vond plaats op 7 november 1966. [/SIZE][SIZE=+0]Er werd echter geen serieproductie begonnen.[/SIZE][/SIZE]
    [SIZE=+0][SIZE=+0]In 1972 Pilatus kocht de productie licentie voor de B-4 en noemde het de B4-PC11. [/SIZE][SIZE=+0]In het voorjaar van datzelfde jaar de eerste productie-voorbeeld (genummerd HB-1100) heeft haar eerste vlucht.[/SIZE][/SIZE]

groet

Terence

14. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Han,
    Bedankt voor de mooie plaatjes! Sommige ken ik nog niet! Ik neem aan dat de registratie F-CMAX de nederlandse registratie PH-531 heeft vervangen en dat het hier een en de zelfde kist betreft! Ik vindt het een mooi kleurenpatroon. Vooral de foto waar de kist een wingover maakt laat de kleuren mooi uitkomen!

15. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005

Als gewicht niets uitmaakt (het word een zare jongen) zou je de servo's voor de sleepkoppeling en het landingsgestel kunnen voorzien van een apparte accu... Mocht (met name het landingsgestel) blokkeren om wat voor reden dan ook, dan trekt dat niet je accu leeg voor de andere functies. Ik zou niet gaan zoeken naar een geschikte servo soals jij het omschrijft, dat lijk op een speld in een hooiberg...

16. Rickwolting

Rickwolting

Lid geworden:
    16 aug 2012
    het is toch mogelijk om met een programeer kaart van hitec de snelheid van je servo in te stellen?

17. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Hallo Douglas,
    De aparte stroomvoering voor het landingsgestel is inderdaad een goed idee. Een blokkade door vuil van buiten is denkbaar. Ik heb overwogen om een "powerbox" voor de stroomvoering van alle servos te installeren maar inmiddels heb ik van diverse kanten gehoord dat dat bij een degelijk model echt niet noodzakelijk is. Het geeft alleen maar extra complexiteit met gevaar voor storing. De ontvanger die ik ga gebruiken (Hotts) kan stromen van 5 ampère aan. (althans dat wordt in fora genoemd)

18. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Ik kan de servo snelheid op de zender beïnvloeden. Dus dat is niet het probleem. Mijn gedachte was dat een servo sterker wordt naarmate je een grote vertraging toepast in de tandwielset. Daardoor krijgt het servo automatisch een lagere stelsnelheid maar dat maakt in deze toepassing niet uit. Bijvoorbeeld..Een DES708 heeft een stelsnelheid van 0,09 sec / 40 graden met een stelkracht van 10 kg. De DES707 heeft een stelsnelheid van 0,14 sec met een stelkracht van 15 kg. Ik neem aan dat in beide servos de zelfde motor zit. Natuurlijk kan ik een servo van 100 euro of meer kopen als ik nog meer kracht wil..maar hetzelfde bereik je dus ook met een andere tandwiel overbrenging. Maar ik heb een dergelijk servo nog niet gevonden..

19. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Voor mijn B4 gebruik ik deze servo.

Johannes

20. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Je kan ook een servo voor intrekbaar landingsgestel gebruiken, draaien 180 graden, en "relatief"langzaam
    Zijn niet proportioneel, dus draait in één keer van links naar rechts

Deel Deze Pagina