Peters hermione la fayette

De kerstcadeautjes vallen vroeg uit de boom dit jaar in huize Pingu, toen @P Voogt zijn serving machientje op het forum liet zien, zij ik tegen mijn Admiraal, leuk machientje om wat mee om te knoeien, en de douane was ook haar goedgezind, want 1,5 week na een stiekeme bestelling zij ze er komt straks een pakje voor je.
Gisteravond kreeg ik dit in de vingers, en dat moest natuurlijk stante pede in elkaar gezet worden.
Een half uur geleden heb ik het test touwtje ingespannen, en wat rond gefiedeld, en inderdaad leuk machientje om wat om te knoeien. Ik denk dat de Hermione wat extra touwwerk geserveerd krijgt. :D:D:D
Zo te zien een iets andere uitvoering als die van Peter, maar hij doet hetzelfde, ik moet alleen nog even uitvogelen hoe dat dunne touwtje netjes vastgezet moet worden, om te voorkomen dat het een knoeiboel wordt.

Bekijk bijlage 512659
Leuk dat ze dat voor jou besteld heeft, Peter. Ik zal zometeen mijn review met foto’s in mijn BN-verslag zetten, hoe ik de hoofd draad en het ‘bekleed draadje’ vast zet en gebruikt. Tijdens het ‘bekleden’ hang ik 2 knijpers aan het ‘bekleed draadje' om het op spanning te houden.
Door het gewicht van de knijper gaat het draadje wel draaien. De toevoerdraad naar de knijper trek ik dan een beetje naar mij toe. Door de hoek van de draad draait de knijper niet meer. Met de andere hand draai ik de 'server'.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Deze ronde niet een grote update, maar ik ben hier wel belachelijk lang mee aan het knutselen geweest, en meerdere malen opnieuw gemaakt.
Ik heb wel eens gezegd dat ik wou proberen om de Hermione een beetje op de replica te laten lijken, dus de railing van Artesania komt niet op het schip, maar ik heb geprobeerd om zelf een railingkje te maken die een beetje op dat van de replica lijkt. Omdat de verhoudingen van het bouwpakket niet correct zijn, is dat niet helemaal mogelijk..
De klokgalg heb ik bij de grote mast geparkeerd, want er komt namelijk nog een tweede bij, aan de andere kant van de kuil, en deze was toch net een klein beetje te kort om correct te plaatsen.
Alles is nog dry-fit, maar zo staat het er nu dus bij.
DSCN5080.JPG

DSCN5083.JPG

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de klokgalg, want op het modelbouwclubje kreeg ik de opmerking dat de klokgalg wat te fors was, hier heb ik nog geen nieuwe foto van, maar ook ben ik bezig geweest met het stuurwiel van de Hermione.
Ik heb besloten om de metalen stuurwielen te gebruiken, omdat ze weel heel erg klein zijn om na te maken in hout, zeker gezien de bescheiden middelen die ik heb.
Dus die heb ik geschilderd en gemonteerd, maar toch nog wel anders als Artesania bedacht heeft.
Onder het stuurwiel, liggen de onderdelen die ik niet gebruikt heb.
Als eerste het plaatje waar alles op gemonteerd zou moeten worden, die is namelijk te klein gemaakt door Artesania, dan hadden er nog messing bussen tussen de stuurwielen en de poten moeten komen, dan werd het wel heel erg breed allemaal.
En tot slot nog de twee poten om het stuurwiel vast te houden, want ik zou niet weten hoe ik die op dat plankje vast moet gaan krijgen.
Ik heb zelf dus een nieuwe basis gemaakt, met twee nieuwe pootjes om alles in te hangen.
DSCN5090.JPG

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de klokgalg, want op het modelbouwclubje kreeg ik de opmerking dat de klokgalg wat te fors was, hier heb ik nog geen nieuwe foto van, maar ook ben ik bezig geweest met het stuurwiel van de Hermione.
Ik heb besloten om de metalen stuurwielen te gebruiken, omdat ze weel heel erg klein zijn om na te maken in hout, zeker gezien de bescheiden middelen die ik heb.
Dus die heb ik geschilderd en gemonteerd, maar toch nog wel anders als Artesania bedacht heeft.
Onder het stuurwiel, liggen de onderdelen die ik niet gebruikt heb.
Als eerste het plaatje waar alles op gemonteerd zou moeten worden, die is namelijk te klein gemaakt door Artesania, dan hadden er nog messing bussen tussen de stuurwielen en de poten moeten komen, dan werd het wel heel erg breed allemaal.
En tot slot nog de twee poten om het stuurwiel vast te houden, want ik zou niet weten hoe ik die op dat plankje vast moet gaan krijgen.
Ik heb zelf dus een nieuwe basis gemaakt, met twee nieuwe pootjes om alles in te hangen.Bekijk bijlage 515822
Eigen inbreng is altijd goed, Peter. Ziet er zo compact uit. Misschien een stropje om de stuurwielen vast te zetten?
Gr. Peter

Mijn vriend - de Hermione schiet nauw lekker op. Ik zal mooi kijk wat jij maakt met de railing aangeziet ik noch steeds daaraan dink vir de WB!

de Hermione schiet nauw lekker op. Ik zal mooi kijk wat jij maakt met de railing aangeziet ik noch steeds daaraan dink vir de WB!
Heinrich, goed om je hier weer eens te zien, en bedankt voor de mooie woorden.
De railing heb ik tot nu toe nog niet beschadigt, alles is netjes blijven zitten, in tegenstelling tot wat andere onderdelen, die wat schade hebben opgelopen door wat liefhebbende poezenstrelingen.
Een railing op de WB zou inderdaad best een mooie aanvullling kunnen zijn, gezien de tekeningen waar jij van uitgaat.

Ik heb weer een paar dingetjes voor elkaar gekregen in de afgelopen 1,5 week, als eerste heb ik de kluisgaten gemaakt

DSCN5124.JPG

De beide kraanbalken zijn ook geplaatst, alleen de spijkers moet er nog in. Ik heb even twee spijkers er los in gezet bij het lijmen van de kraanbalken, om ze correct te kunnen plaatsen zonder het hele voordek vol te kliederen met lijm.

DSCN5129.JPG

DSCN5130.JPG

Er komen nog steunen onder de kraanbalken, maar dat heb ik even gelaten voor wat het was.

Ik heb nu de twee klokgalgen staan, twee omdat er twee op de replica staan, maar hier ben ik nog niet helemaal content mee, ze zijn nu wat lager als eerst, maar het lijken nu wel hele korte gedrongen apparaten te zijn.
voordat ik ze vastplakken ga, wil ik er eerst nog een poosje naar kijken.

DSCN5134.JPG

Verder ben ik nu bezig om de stootwillen?? te maken, het spijt mij dat ik de juiste terminologie even niet paraat heb.
Artesania heeft ze niet in het pakket zitten in deze versie, in de nieuwe versie wel, en de replica heeft ze er ook op zitten, dus ik heb een stukje lindenhout gepakt, en dit heb ik er van gemaakt.

DSCN5126.JPG

En op de Hermione zien ze er zo uit, ik stel voor dat jullie je mening hier maareens over geven, (zowel de klokgalgen als de stootwillen )
het kan nu tenslotte nog aangepast worden.

DSCN5141.JPG

Verder is op deze laatste foto ook te zien dat de Hermione wat schade opgelopen heeft, de Zeeduivels vinden haar momenteel zo lief, dat de kanons wat schade hebben opgelopen, en de zijgalerijen zijn er ook niet heel fris uitgekomen, hoewel de schade daar vrij klein is

ik stel voor dat jullie je mening hier maareens over geven, (zowel de klokgalgen als de stootwillen )
Netjes Peter,.
De klokgalgen zou ik niet terug hoger maken, ideaal om vanuit de kuil te luiden, en de stootwillen heb je ook mooi in model tegen de romp gekregen.

Doe zo verder, maar hou de zeeduivels maar wat op afstand. Kielhalen is echter niet meer van deze tijd. :)

Netjes Peter,.
De klokgalgen zou ik niet terug hoger maken, ideaal om vanuit de kuil te luiden, en de stootwillen heb je ook mooi in model tegen de romp gekregen.

Doe zo verder, maar hou de zeeduivels maar wat op afstand. Kielhalen is echter niet meer van deze tijd. :)
Ik ben het wel eens met Herby Peter, ziet er best goed uit, de stootwillen passen perfect tegen de romp :thumbsup:

Als ik er wat van mag zeggen, dan vind ik de stootwillen prima passend binnen het kader. Voor de klokgalgen ben ik van mening dat ze wat aan de zware kant zijn en dus niet in de goede verhouding. Vooral het liggende stuk is nogal massief. Het is alleen mijn mening en het is jouw schip.

@jean41 Jan, bedankt voor je reactie en het compliment over de stootwillen, wat betreft de klokgalgen, ik plaats hieronder een foto van de klokgalg op de Hermione, hierop kun je zien dat mijn galgen weliswaar vrij fors ogen, maar op de replica zijn die dingen ook niet heel licht uitgevoerd.

IMG_05131.jpg

Foto van Uwek, forum Ships of Scale

Je zult zien dat mijn uitvoering wat anders is als op deze foto, want hier zit de bel aan een beweegbare balk tussen de klokgalg poten, maar dit heb ik gewijzigd omwille van de hoogte, want de complete galg werd dan veel te hoog in verhouding met de rest.
Aangezien de verhoudingen van de kuil in het pakket absoluut buiten alle proporties vallen, ( veel te klein ) en daar kan ik niks aan veranderen helaas, dus vandaar dat de galg te fors oogt

En wat ik al een klein beetje verwacht had toen ik de kraanbalken plaatste, dat gebeurde ook in een moment van onachtzaamheid mijnerzijds.

DSCN5143.JPG

Een grote witte haar op de scheg, en de kraanbalk gedeeltelijk weg, helaas pindakaas. ik had iets dergelijks al een beetje verwacht, alleen dat ik hem zelf afbreken zou, het is echter gedaan door een zeeduivel.
Ze hebben die balkjes namelijk van een hele zachte houtsoort gemaakt

DSCN5144.JPG

En hier ligt de schuldige heel onschuldig te doen of hij slaapt, dit is namelijk de enige zeeduivel met lange witte haren:eek::eek:

maar goed, een paar kopspelden en wat houtlijm, en toen zag het er weer zo uit.
DSCN5147.JPG

Ook met de stootwillen ben ik bezig geweest, omdat er in de voorste een katrol is geplaats, heb ik elke stootwil verdubbelt, en toen terug geschuurd naar een millimeter of 3, en ze zien er nu zo uit.

DSCN5149.JPG

DSCN5150.JPG

tot een volgende keer.

Mooi gerepareerd Peter. Ik ken dat soort "zeeduivels", die lopen hier ook rond. Ben je met een lang latje bezig wordt je in de flanken aangevallen omdat ze dat latje willen hebben. o_O
Laten we zeggen dat de schade gelukkig beperkt gebleven is, ik heb verhalen hier op het forum gelezen waarbij het hele model de prullenbak in kon. Ik dacht dat het een 7-prov was....:eek:

Tja! Zo is er ooit een Friesland bij mij naar beneden gestort.. ik moet het nog steeds herstellen. Mooi werk Peter!

Ja, die Friesland zag er inderdaad vrij zielig uit Hans, ik hoop dat je die binnenkort weer in oude luister gaat herstellen, gelukkig is de schade tot nu toe vrij beperkt hier een paar kanons uit het schip, wat splinters uit de zij galerijen, en nu dan de kraanbalk, maar goed, ik speel dan ook niet alleen met dit scheepje. De zeeduivels spelen mee:p:p:p

Heel fijn dat je weer van de partij bent trouwens

Back