ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door atarie, 9 aug 2013.

1. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Die voorkant van Modelboats had ik nog niet gezien, dus toch een Highlander? Die foto van Hans is dan waarschijnlijk van later.
    Verder.. Tenzij je je daartoe verplicht heb lijkt me het vasthouden aan de originaliteit niet 100% in overeenstemming met de wens van "pa Hoogewerf". Hij was wel altijd heel precies en maakte mooi beslag en natuurlijk mooie bootjes. Het zeilen zelf was erg belangrijk voor hem.
    20151117_135152_resized_2.jpg 20151117_135157_resized_1.jpg 20151117_135206_resized_1.jpg

En nog wat zwart wit fotos hierbij.

PS heeft AHCLING nog de Modelboats van jan/febr 1978 en de Modelboats omstreeks febr 1973?

2. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    de foto van gosport,bovenstaande is idd het schip wat ik hier,en ik ben zeercontent met deze foto,s.vgr tonsr

Laatst bewerkt: 17 nov 2015
  3. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Eh Gosport, staat dat in de betreffende Modelboats ? Het lijkt meer op Fleetwood ?

4. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Het is Gosport... je kijkt richting de stad.
    Het hekwerk staat tussen de twee vaarbakken, de vlaggenmast voor het oude club gebouw, tegenwoordig is er een nieuw, meer naar rechts, midden van deze vaarbak.

Die uitgaven heb ik niet, kan je helaas er niet aan helpen.

Laatst bewerkt: 17 nov 2015
  5. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    OP de voorplaat van de Model boats staat de jonge Hans Hoogerwerf deze zeilde met zijn Vader altijd in Engeland 1 jaar Gosport ander jaar in Fleetwood
    De Highlander is naderhand vervangen door de Lollypop deze had een betere waterlijn een achterschip wat lang boven het water uitsteekt als het schip meer snelheid kreeg,kreeg je ook een langere waterlijn
    Dat was in die tijd de truc wat deze rompen werden gemeten in een waterbak in het regelement stond een berekening waterlijn zeil oppervlakte
    De Familie Hoogerwerf vooral SR heeft het modelzeilen in Nederland op poten gezet ik heb zelf ook een M klasse bij hem besteld in die tijd dat waren de top van nederland en je kon toen niet zomaar een boot bij hem bestellen
    Ik heb zelf een aantal wedstrijden met Hoogerwerf sr gezeild in Spaarnewoude en Antwerpen zijn zoon Hans zeilde dan met een ander ik weet wel dat we samen behoorlijk fanatiek waren als Jan weer wat had gezien in Engeland moesten we dat natuurlijk ook doen

Ik ben even in de papieren gaan zoeken H 13 is van 5-4-1975 deze is van Joost van Santen geweest uit Schiedam
    H 14 25-3-1972 HW
    H 16 21-7-1973 HW
    H 15 22-7-1973 HW
    H 17 23-4-1974 Alex Versluis
    H 18 23-3-1974 Hoogmoed Zaandam
    H 19 23-3-1974 Lazou Hilversum
    H 20 5-4-1975 HW
    H 21 3-5-1975 HW
    H 22 15-5-1976 Jan Jutte door verkocht aan Hans Capiteyns
    H 23 deze is niet gemeten Jan Schuster
    H 24 17-02-00 Alex Verheus
    H 25 Thorbeecke
    H 26 Van Santen
    H 27
    H 28
    H 29 HW
    H 30 19-02-1979 Oosterhout
    H 31 Gouter
    H 32
    H 33 Vendeal
    H 34 van Dijk JC
    H 35 Hoogerwerf
    H 36 Smit
    H 37 Plaatser
    H 38 Provoost
    H 39 Provoost
    Ned 67 14-04 2010 Arjan Cingel
    Na een bepaalde tijd zijn er schepen omgebouwd naar radio het waren vooral de Highlander die deden het goed
    ik weet dat een groep zeilers zijn die een boot in Engeland hebben gekocht waar die heen zijn gegaan weet ik niet het zou leuk zijn als ik de zeil no kan krijgen dan kan ik alles bij houden
    Denk wel dat een aantal mensen hun boot zien staan dan weten ze ongeveer hoe oud ze zijn

Gr Tom

6. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    halo tom,mijn naam is ton,de h-16,,yellow boomerang,, is sins16-11-2015 in mijn handen gekomen .als je wilt magje dat aan passen.
    mijn naam is ton-harreman rotterdam.vgr ton.

7. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Tom,
    Leuk dat je wat namen noemt, maar van zanten mag met een S en er zijn er natuurlijk nog veel meer waaronder de initiator van dit draadje.
    Mijn vaan M is nu ook omgebouwd, moet echter nog veel meer gebeuren en dan en ik benieuwd hoe hij scoort in vergelijking met de huidige M's.
    Joost vS

8. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Tom,
    ergens klopt er iets niet, tenzij er twee van Santen's zijn. Ik (Joost vS) had maar 1 A klasser, no 13 inderdaad. Maar niet no 26.
    Naar ik weet had Alexander Verheus geen A klasser.
    Joost Thorbecke twijfelachtig.
    Jan Schuster had een Emperor ontwerp van Chris Dicks, genaamd EMPE 0 omdat hij te weinig plakletters had. Hij deed wel mee aan de wedstrijden in Nederland, dus ik neem aan dat hij wel een meetbrief had.
    na zo'n lange tijd wordt je geheugen roestig, maar kan je nog eens goed kijken ?

joost vS

9. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    Joost
    Ik weet dat er een van Zanten ergens uit Brabant met een Radio A klasse was
    De lijst die ik heb is van 6-10-76 daar staat Alexander Verheus op met de H 17 op
    Wat Jan betreft staat het bij mij niet vermeld
    Ik weet wel dat Hoogewerf een aantal A klasse rompen had gemaakt of die gemeten zijn weet ik niet en als ik het goed heb dan heb Dirk v de Wereld er ook een gehad Wim Bakker had er ook een maar de zeil no zijn mij niet bekent

Daarom zou het leuk zijn dat bezitters van een A klasse mij hun gegevens door willen geven of mensen die weten wie er een in het bezit hebben

De zw foto's zijn uit Spaarnewoude volgens mij

gr Tom

10. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    halo tom, die van jan hoogerwerf heb ik dus,kijk even terug het betreft de h-16,,yellow boomerang,, mijn gegevens staan erbij.vgr tonsr

11. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    Ton en Joost Ik heb de gegevens bij mij al veranderd
    Ik kreeg een mail over de Ned 11 een nieuwbouw schip gebouwd door meneer de Vries uit Lemmer Wim Bakker heeft hem gekocht heeft er Bantock zeilen en carbon mast op gezet
    Deze is door verkocht aan Kim v Zwieten
    Ik heb een foto mee gekregen maar het lukt mij niet om op het form te zetten
    Harry Drenth had 2 A klasse ontwerp Sweet van Peter Wiles deze zijn ergens in Belgie (Brugge) deze hadden geen meetbrief

Gr Tom

12. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Harry had een sweet 6 en een sweet 9 bij mijn weten.
    Beide Radio A's
    Ik heeft een Sweet 4 en Sweet 9 als radio A, die gegevens moet je hebben Tom.

13. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    De fotos die ik geplaats heb bij de voormalige Highlander van Hoogewerf zijn van de Antwerpse bak.
    Groet Joost vS

14. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Tom Koornhof maakte me attent op dit draadje.
    Mijn Highlander kocht ik in 2006 van de vrouw van de heer de Vries uit Lemmer.
    De heer de Vries was overleden en de boten lagen in de weg.
    Hij had een verzameling A klassers, ook 2 polyester, deze Highlander en een Lowlander, een ontwerp van Joost van Santen hier op het forum.
    Dit is de vader van Dick de Vries, bekend van Micro Magic, RG 65 en IOM.

Harry Drenth kocht de Lowlander romp, maar heeft hem nooit afgebouwd. Via, via is de boot terechtgekomen bij Joost van Donk. Ook soms op het forum!

De Highlander vaart prachtig. Had er carbon masten/ gieken op gezet met beslag en zeilen van Bantock (Sailsetc). RMG 380 lier en een 2e lier voor de fok. Apart te bedienen via een Futaba F14 zender met 2 liersticks naast elkaar.
    De boot woog ruim 21kg, en toen die me bij het te water laten bijna in de plomp trok heb ik de boot verkocht aan Kim van Zwieten. Kim vaart er regelmatig toertochten mee.

Ik heb een boek van Priest & Lewis uit het midden van de 60-er jaren van de vorige eeuw. Priest is de ontwerper van de Highlander en vele andere schepen. In het boek zitten vele lijnenplannen. Ook van de Highlander, een ontwerp van begin 1960?

In december? 2008 hadden we een wedstrijd bij de WV Elfhoeven te Reeuwijk. Aanwezig waren Harry Drenth en dochter, met ieder een Sweet. Val Provoost met een glasfiber Highlander. NN, met een Australische boot, AUS 14 en ikzelf.
    Joost van Santen kwam ook nog even kijken. Tot nu toe de eerste en enige wedstrijd voor radio A klassers in NL.

15. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    zoals inmiddels bekend heb ik de h-16,,de yellow boomerang van jan hoogerwerf,ik heb vandaag de materialen kist wat nader bekeken, en vond daar ook een zeilen set in met het nummer h-29,ik ga der van uit dat jan ook onder dat nummer heeft gevaren ,maar dat weet ik niet zeker,wie kan mij meer vertellen hier over?? er zitten nog veel meer zeilen sets in deze kist ,dus wat voor verassing komt daar nog uit,ik ben erg voorzichtig met de zeilen ,deze hebben lang opgerolt gezeten.vgr ton.

Laatst bewerkt: 18 nov 2015
  16. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Beste Ton,
    Met verwijzing naar een eerdere reactie van Tom Koornhof vermoed ik dat er zeilen tussen zitten van een , kleinere , M-klasse boot.....
    Ard

17. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015

18. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    leuk dit allemaal zo te lezen.
    Het lijnenplan van de Highlander staat op blz 2 van dit draadje( net onder die mooie foto). Het schip was voor zijn tijd erg goed, maar werd ingehaald door de nieuwere vormen zolas Piggy Malone (Stollery) Emperor (Dicks) en mijn bijdrage naar ik hoop (Lowlander).
    Highlander weegt zo'n 23.5 kg. Je hoefde neit naar de fitness!
    Joost v santen

19. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Ton, Als het goed is staan op de zeilen merktekens en mogenlijk het nummer ook van de fok. Als je een A klasser meet dat worden de zeilmaten vastgelegd. Mogenlijk dat Tom Koornhof die nog in het archief heeft, dan kan je nagaan waar het bij hoort ?

20. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    sjonge ,ik heb wat aangehaald hier met mijn aankoop ,heel erg leuk om al deze reactie,s te krijgen,, en ook erg intressant om te lezen,, dat er nog zoveel kennis is over een stuk vegeten deel van onze prachtige hobby ,het zeilen met model schepen.ik ga vandaag voorzichtich verder met het uitpakken en bekijken wat er nog meer uit de kist met zeilen ,tuig,spanschroeven,bomen ,loopwerk ,enz.
    wat het schip betreft ,moet ik het roer demonteren dit heeft wat schade,los laten op de as waar ze mee draaid,eigenlijk niet noemens waardig.
    joho bedankt voor de reactie,ja ik ga zeker kijken wat voor verassingen nog uit de doos komt

Deel Deze Pagina