ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door atarie, 9 aug 2013.

1. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    In Nederland zijn ze niet meer (denk ik) Een niet onbelangrijk probleem is de beschikbaarheid van een bij voorkeur rechthoekige vijver. En RC is tegenwoordig veel populairder. Join the crowd!
    Zelf ben ik een oude M aan het ombouwen, geinspireerd door Atarie.
    Mijn echte naam is Joost van Santen, eens kijken of ik joho kan wijzigen. Have fun

2. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Een vader met zoon uit het noorden van het land doen nog aan vaanzeilen, gaan daarvoor naar Engeland, bij gebrek aan vaarbak in Nederland.

3. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Mijn 2 laatste schepen zijn met een via RC te controleren windvaan uitgerust.
    De schijnbare windhoek van de vaan kan zo gewijzigd worden, de rest doet het schip zelf, schoten trimmen en achterstag aanspannen en bij extreme helling de schoten lossen.
    Op het forum staat er een topic met de bouwbeschrijving bij zeilschepen.

4. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    halo,ik ben een vaan zeiler tegen het lijf gelopen ga haar binnenkort bekijken,schip zou 2 meter zijn en rond de 55 jaar oud, ze heeft jaren in een droge schuur gelegen,ik weet ook wie de bouwer was van dit schip, maar dat hou ik nog even onder de pet.ben benieuwd in wat voor staat ze is.vgr tonsr

5. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Van 1960, is dat een A klasser van een bekende Rotterdamse zeiler ? Of toch nog een Nationale Reeks ?

6. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Als het een A klasser is dan gok ik op Highlander

7. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    hij die hem heeft gebouwd was een goede bekende in deze wereld ,maar geduld als het wat wordt horen jullie dat.vgr tonsr

8. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    wat info gekregen van het schip,gewicht totaal zou 18 kilo zijn en een lengte van 2 meter,verder zou alles in hoezen verpakt zijn ga haar na het weekend bekijken.ben zo benieuwd.
    nu een vraag,, kan ik ergens de registratie nummers en letters terug vinden,ik neem aan dat deze letter en nummers ergens genoteerd staan,en hoever terug.vgr vrijevaarder,,tonsr.

9. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    na wat zoeken op het net vond ik iets over een zeilboot type k zeiler ,wat betreft het geen wat ik over de vaan zeiler weet is dat de maat voering een beetje overeen komt ,,de lengte en gewicht ,zijn er ook vaan zeilers in deze maat ?????,,2 meter en 18 kilo.vgr de vrijevaarder,,tonsr

Laatst bewerkt: 15 nov 2015
  10. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    ER is nog 1 zeiler die in Engeland Vaan zeilt dat Arjan Ned 67 hij doet het 1 maal per jaar met de A klasse
    Verder is het uitgestorven ook bij de Belgen
    Je had 2 plekken een in Spaarnewouden en een in Antwerpen bij de jachthaven daar kwamen de Belgen en Nederlanders bij elkaar
    De Fam Hoogerwerf deden dit jaren maar de meeste mensen waren al op leeftijd
    De Jubilee is vervangen voor de A klasse en er waren zeilers met een vaan M klasse Joost van Zanten Alex Verheus dat waren de mensen van het begin

Gr Tom

11. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    @Tonsr, op de U-tube linkjes die ik je stuurde zag je dus A klasse zeilen.
    Mijn A klasser, een VC2 is 19,3 KG en 2 meter lang. (mijn Radio A is iets korter en 15 kg).

Fam Hoogerwerf, de Engelsen vragen mij er vaak naar of ik ze ken. helaas nooit ontmoet, dus alleen van naam.

@tom, idd de nationals en YM cup zeil ik met mijn Vane A, week lang, afwisselend is dat in Fleetwood of Gosport.
    voor een dagwedstrijdje is het mij iets te ver weg. Dit jaar ook meegedaan met de Vane 36r nationals.

12. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Tjonge, van Jan Hoogerwerf in1967 nog de mallen geleend om de Jubilee in dit draadje te bouwen! Was een modeljachtbouwer in hart en nieren en kwam al 45 jaar geleden met een polyester A-klas Highlander op het water om er ook mee in de UK te gaan zeilen.
    Ard

13. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    vandaag de vaan zeiler op gehaald ,het is het oude schip waar jan hoogerwerf met zijn zoon hans in engeland veel heeft deel genomen aan de wedstrijden daar,het schip is in mijn handen gekomen door het gunnen van zijn zoon, waarbij het schip voor hem een grote nostalgiese waarde vertegenwoordigt.
    haar naam,,yellow boomerang haar zeil nummer is een a met een liggende streep H-16 ,zal ingeweiden in deze sport wel wat zeggen.de a zal de klasse zijn neem ik aan.
    ik ben dan ook zeer content een schip met zoon geschiedenis in handen te hebben gekregen.
    ik heb dan ook plechtig beloofd haar nooit te verkopen.
    werkelijk alles zit erbij de kist met verschillende zeilen sets,gereedschap ,nederlandse vlaggen enz.
    ze heeft gezien haar leeftijd,ruim 50 jaar,, nauwelijks enig onderhoud nodig en het blijkt dat ze met de nodige liefde en zorg altijd behandeld is
    ze is dus idd 2 meter en de kiel is 18 kilo,en na zoveel jaren nog steeds een schip met een prachtige lijn
    ik wil dus met de tijd het schip van jan weer in de vaart brengen.vgr vrijevaarder,,tonsr,,

Laatst bewerkt: 17 nov 2015
    Bert V en MikeMohawk vinden dit leuk.
  14. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Wat ben jij een bofferd! Had forumlid Joho toch goed gegokt dat het wel eens een Higlander zou kunnen zijn.
    Ik zou er direct zo'n RMG lier inbouwen en ermee de Rottemeren opgaan om maar een plasje te noemen.Op YouTube staat een filmpje van een zelfde boot in RC uitvoering , zoeken op RC Highlander "A" class yacht.Veel zeilplezier met deze boot.
    Ard

15. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Prachtig, je zet toch een filmtje op je topic :koud:

16. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    ik zal binnenkort wat foto,s plaatsen van haar,en ja ard ik ben zeer in mij nopjes met dit schip,zeker ook door haar geschiedenis ,dit schip moet weer terug in haar element ,wat zeker gaat gebeuren.ja ik heb dat draadje gezien van de ombouw naar rc,aan de ene kant wil ik haar orgineel houden,aan de andere kant met rc erin kan ik eigenlijk op elke grote plas varen.ik heb hier nog geen besluit over genomen voor me zelf.want waar kan je hier vaan zeilen.hoewel bijde systheem ook mogelijk zijn ,je kan het een en ander ook ontkoppelen.toch wat om over na te denken.
    ik wil haar wel onder haar orginele registratie nummer laten staan dit uit eerbied voor jan.
    en ja wat joho betreft.vgr vrijevaarder,,tonsr.
    ps:
    als er foto,s zijn van dit schip en de heer hoogerwerf uit het verleden zou ik deze graag bekomen dit om de geschiedenis van dit schip in beeld te krijgen en het erbij te kunnen bewaren.vgr tonsr.

Laatst bewerkt: 17 nov 2015
  17. Bert V

Bert V verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 apr 2009

Ton, gefeliciteerd met je aanwinst.
    Zonder hem gezien te hebben denk ik - opmakende uit alle reacties - dat je een schitterend scheepje met een mooie historische waarde en geschiedenis hebt.
    Alleen al om de laatste 2 punten moet je proberen - althans dat zou ik doen - hem zo origineel mogelijk te houden.
    Een koppel en ontkoppel systeem naar RC met zo min mogelijk zicht hiervan zou je - omdat dit je meer mogelijkheden en genot geeft om ook daadwerkelijk met dit scheepje te varen - kunnen overwegen.
    Maar het behoud van alle originele vaan technieken en eigenschappen lijkt mij om de eerder genoemde historische waarde het meest belangrijke voor dit scheepje.

In elk geval succes ermee en ik ben benieuwd naar de foto's.:)

18. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    dank je wel bert,zeker is dat haar orginele toestand intact moet blijven, van daar ook dat ik goed overdenk hoe het te kunnen oplossen zonder dat het op valt.vgr tonsr

19. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    11055372_10152831111011207_1218972478706221421_n.jpg

Hier in Gosport

20. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    nee, het puzzeltje is nog niet opgelost denk ik.
    de Highlander ziet er zo uit, foto.
    Maar gezien dat het no 16 is en die van mij no 13, moet hij jonger zijn dan die van mij met no 13. Die van mij is van ca 1973.
    Yellow boomerang laat bij mij een belletje rinkelen. maar ik weet het niet meer. Ik heb nog wel een foto van Hans Hoogewerf in Fleetwood met dit schip (?).

Highlander low res (1 of 1).jpg

Bijgevoegde bestanden:

• Hans H.jpg
      Hans H.jpg
      Bestandsgrootte:
      333,5 KB
      Weergaven:
      252

Deel Deze Pagina