ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door atarie, 9 aug 2013.

1. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    ik heb nu de zeilen set nagekeken ,en geen andere registratie nummers gevonden wel zeilen zonder registratie.vgr tonsr

2. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Kon het niet laten
    Foto van de proefvaart van de Highlander
    Ze is nog wat koplastig; er later uitgetrimd

Ook nog een foto, zoals gekocht.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 19 nov 2015
  3. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    En wat foto's van de wedstrijd van december 2008

Bijgevoegde bestanden:

4. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Mijn RA's met weinig wind bij ons om de hoek. en mijn VA onder Spi in Fleetwood (2013)

Bijgevoegde bestanden:

5. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    Ja ja
    Ik heb een aantal meetbrieven gevonden en daar zat ook de H13 naam is snoepiedoos eigenaar Joost S en gemeten door Alex op 5-april-1975
    H 31 naam windroos ontwerper N.V.M. G Hegdt of G Heydt gemeten 25 maart 1972
    H 16 meetbrief heb ik ook gevonden
    H 17 van Alex Veheus en Joost heeft hem gemeten er staat niet bij welk ontwerp
    De H 30 is gemeten als radio A klasse
    De H 35 gemeten als Vaan boot in 1980 met een totaal gewicht van 16.5 kg waterlijn lengte van 137.4 cm
    Verder kom ik de Vaan M klasse tegen waar Joost en Alex een eigen ontwerp hadden
    gr Tom

6. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    Ton
    Ik heb de meetbrief nagekeken en daar staat het volgende vermeld over de zeilen en dat zijn de max maten andere zeilen moeten kleiner zijn
    Grootzeil

A 200,0 cm
    B 56,2 cm AxB x 0.5 = 5620 cm2

Fok
    i 157,6 cm
    J 58,7 cm I xJx 0,425 = 3931,73 cm
    ------------------------------------------------------
    SA 9551,73 cm2
    V sa 97,73 cm 2

Vsa is een formule dat moet op 100.00 cm uitkomen

Ik weet wel als de meter een A klasse moest meten moest hij in een waterbak en dat was niet even meten daar waren ze even mee bezig daarom zijn naderhand deze schepen niet meer gemeten

gr Tom

7. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Wim, is dat de Highlander van de Vries die jij weer doorverkocht hebt ?

8. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Tja, maar niet meer meten betekent dat er bewust of onbewust gesmokkeld kan worden. Echt moeilijk is het niet.Maar ik geef toe, er moet wel draagvlak, voldoende aantal schepen en de wens tot serieuze wedstrijden zijn om deze inspanning te doen.
    Gr Joost

9. Bert V

Bert V verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 apr 2009

Wim en Ahcling,

Schitterende foto's en als liefhebber van klassieke scherpe jachten geniet ik mee van al het moois en het enthousiasme wat hier voorbij komt.
    Maar nu staan een aantal foto's op postzegelformaat en kan je ze pas na apart te openen volledig en goed zien.
    Is het mogelijk deze foto's op een andere manier (bijvoorbeeld via uploaden naar Picasa) te plaatsen?

Voor de rest zoals gezegd een leuk en mooi topic :thumbsup:.

10. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    halo tom,ik zou erg graag een copy van de meetbrief van de h-16 krijgen uiteraard kosten worden vergoed.vgr tonsr

11. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Joost
    Klopt de NED 11 (mijn persoonlijk zeilnummer) is verkocht aan Kim van Zwieten.

Bert
    Ben op reis en heb de foto's die ik toevallig op mijn werk PC en iPad had geupload.
    De grootste heb ik verkleind, origineel >1mb. De kleinste postzegels waren de maat die ik op mijn PC had. Op mijn thuis PC heb ik nog veel meer foto's van A klassers en andere fraaie grote modelschepen (Tenraters).
    Heb vroeger wel eens wat op Picassa gezet. Wil het nog wel eens proberen en zal dat hier laten weten.

Aanstaande zondag varen een aantal mensen een toertocht. Waarschijnlijk oa aanwezig: 2 Tenraters, 2 A klassers en nog wat leuk spul. We varen vanaf cafe de Zwarte Kat aan de Amsteldijk Zuid, Amstelveen naar Nes aan de Amstel, daar wat eten en weer terug. Vanaf 11:00 kun je ons zien lopen, als we niet in het cafe achter de koffie zitten.

Nog wat foto's hierbij.
    Zwarte boot met rode deckpatches: Duitse Tenrater.
    Mijn oude A met mijn Tenrater
    Nog maar een foto van mijn oude A

De moderne Tenrater is ongeveer 1,65- 1,75m lang, weegt 7kg(?) met een wolk aan zeil en gaat als de brandweer. Door het lage gewicht veel beter te mannen dan een A.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 19 nov 2015
  12. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Die "duitse" Tenrater is een zusterscheepje van mijn Tenrater.
    Dat is een Diamond, Graham Bantock ontwerp. Is iets meer dan 5 kg., 1 m² zeilopp. volgens certificaat.
    (afhankelijk van de meetformules en vrije oppervlaktes is de 1m² van mijn A groter dan die van 10R.).

Bijgevoegde bestanden:

13. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    vraagje ,ik ben mijn aluminium mast aan het opknappen,nu loopt er van de top naar beneden een draad welke door middel van koperen schroefjes,deze zijn in de mast geschroef,en de draad zit in de gleuven van de schroefjes gesoldeerd,nu is deze draad in de loop der jaren vergaan en dus ga ik dat vervangen.
    nu komt de vraag, in mijn zeilen zitten een soort haakjes welke in het zeil met 2 punten vast zitten,deze haakje haken dan in de boven omschreven draad aan de mast.
    nu zijn sommige van de haakjes ook vergaan ,groen uit geslagen ,door vocht,nu wil ik deze vervangen maar zijn deze haakjes nog tekoop en zo ja waar vgr tonsr

14. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    ik begrijp je systeem, vroeger had ik een geplastificeerde staaldraad (visonderlijn) door mijn mast geregen en aan het zeil haakje gelijk BH haakjes genaaid.
    Wat voor haakjes er bij jou opzitten, misschien kun je een foto plaatsen?

15. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    ik heb even gekeken,het is idd het model bh haakje waarvan de 2 pootjes in een v tje lopen en aan het eind 2 oogjes waarmee ze aan het zeil zitten.vgr tonsr

16. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    Ton ik heb je persoonlijk een berichtje gestuurd
    Joost het meten werd niet meer gedaan dat er geen behoefte aan was want de zeilers gingen er mee toerzeilen
    Zoals Arjan die in Engeland zeilt met zijn boot is in het bezit van een Engelse meetbrief die neem ik dan over
    En als er in Nederland gemeten moet worden dan denk dat we dan maar een oude meter maar weer van stal moeten halen (Joost) want ik heb nooit een A en 10R gemeten
    Het leuke is als ik naar de meetbrieven kijkt van de laatste A klasse die gemeten is (2010) Sweet 4 die heb een gewicht van min 14.9 tot max 15.1 kg en de R A H 30 met een gewicht van 24.63 kg dan is er wel een verschil gekomen in de ontwerpen
    Wat de haakjes betreft dat was een beetje het 2 systeem daarna is de groef mast gekomen en nu is het de carbon mast meestal met ringen
    Gr Tom

17. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Ook nog maar eens een ondertussen rafelig plakboek opengeslagen en deze foto gescand die pakweg in mei 1968 (!) in het Schiedams Dagblad verscheen.Links, staande, Jan Hoogerwerf toen hij nog in kostuum zeilde..
    Rechts van hem zijn zoon Hans.Linksonder de iniator van dit ' draadje ' (ATarie of Ard, toen nog slechts 18 jaar oud) met een wisselprijs gewonnen tijdens een vaanzeilwedstrijd in Antwerpen voor modeljachten uit de Nationale Reeks zoals op de foto (de N-20 was van Ton Krowinkel , rechts).Met de meting namen de meesten het niet zo nauw toen...
    Ard
    001.jpg

Cnn vindt dit leuk.
  18. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Ton,
    Vroeger gebruikte men daarvoor de haakjes uit de fournituren winkel, kijk in de oude naaidoos. Zie ook fourniturenhuis.nl
    Gr joost vs

19. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Arie,
    Prachtig en nog van harte gefeliciteerd met je prijs. Heb je hem nog?
    Jvs

20. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Beste Joost,
    Het was een wisselprijs en we raakten hem , zoals je wel zult herinneren , weer kwijt aan de Belgen.
    Arie...

Deel Deze Pagina