ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door atarie, 9 aug 2013.

1. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Was de famile Hoogerwerf niet verbonden met de Quartel modelbouw zaken?

2. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    wim dat klopt, jan hoogerwerf en later hans met een winkel in de Kerkstraat in Pijnacker,ik heb het schip van jan,over mogen nemen van hans.
    tegenwoordig staat hans en zijn zoon david in de zaak met nog wat mensen,ik kom er al sins die tijd en heden ten dagen nog steeds naar alle tevredenheid.vgr tonsr

Laatst bewerkt: 21 nov 2015
  3. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Na de Sweet 4 heb je de Sweet 9 nog in je bestand staan, 14,5 - 14,7 kg.
    In Engeland zijn er een paar van rond de 12 kilo, de zeilers worden wat ouder en dan is een lichtere boot wel zo handzaam.
    Bij de Radio A zie je vrij recente ontwerpen zeilen, bij het Vaanzeilen zijn er nog veel oude boten, laatste Bantock uit 2010 oid (Shield) is niet per definitie de snelste.
    Wanneer ik mijn VC2 vervang, laat ik de boot eerst in Engeland meten, daar hebben ze de mensen en de voorzieningen, dan kan Tom de meetbrief overnemen en een Nederlands certificaat afgeven..
    De 10R hebben we in Duitsland laten meten, om dezelfde reden.
    Voor zij die het niet weten, bij de A klasse mag je maar een mast gebruiken, dus bij tuig wisselen moeten de zeilen van de mast en de nieuwe erop.
    Dus een systeem dat makkelijk wisselen toelaat is gezocht. Helaas is er geen stijf genoeg zijnde Carbon groefmast meer te krijgen, Aluminium is te wabbelig.

4. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Arjan

NED 11 heeft zo'n super Bantock groefmast.

Ja, mijn Tenrater is ook in Duitsland gemeten, en Tom schreef die over naar een NL meetbrief. Bootbummer 41.

Vele jaren geleden (30?) bouwde ik een prachtige Lewis 10 rater. Lang, dun en met een naar voren gepijlde kiel. Jon Verlinden vaart er nog steeds mee. Heb net een nieuw Bohn tuig besteld voor dit schip. Nummer 32. Zie de foto met ernaast alweer een NED 11.
    Dit keer een IOM. Een Disco, ontwerp Brad Gibson. Met dit schip werd Gibson in 2004 2e op het Australisch kampioenschap. Inmiddels wint Gibson alles waar hij aan mee doet in de IOM en de Marlblehead.

Dus 10 Tenraters in 30 jaar waar een nummer voor gevraagd is..
    Jij een stuk of 6 denk ik. Ik 1, waar zijn de andere 3 gebleven?

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 21 nov 2015
  5. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Wim
    Ondertussen heb ik voor mijn VC2 ook zo'n mast, kwam nog ergens achteruit een schuur, een tweede was er niet meer.
    De beide Sweets hebben een taps carbon mast, zoals Peter Wiles die leverde. Ook die zijn er niet meer, begreep ik kort geleden.
    Dan kom je dus bij de high stiff carbon buizen van Sailsetc. en ringen.

Foto's: Nationaal Kampioenschap VA te Fleetwood 2015

links: met zwart/geel/rode spinnaker, boot uit de jaren 70, naar ik meen 23 kilo

midden: Aan de wind mijn VC2, uit de 90-er jaren, bijna 20 kilo.

rechts: Voor de wind, mijn VC2 aan de leiding tegen de Shield (modern ontwerp GB)

Bijgevoegde bestanden:

6. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    Wim
    De meetbrieven die ik heb uitgegeven heb ik maar er zijn ook 10R met Engelse meetbrief en een Ned no
    Nu gaat ik een aantal namen noemen die ik vermeld heb met een 10R zeilno
    G.van Dijk uit den Haag dat was een van de oudste zeilers oude radio zeilers moeten hem kennen
    JC v Dijk uit Amsterdam
    Bob Provoost uit Breskens
    Andre Verschoor
    Wessels Arnhem deze heb ook andere schepen voor radio zeilen ontworpen en ik meen dat hij Frits heet van zijn voornaam
    Hein Harmsen Verbeek Zaandam
    Nederbracht
    Frits Herfst Haarlem zijn vrouw Janny heeft nog een boekje geschreven over modelzeilen
    Kalisvaart ? Hilversum
    Wim Baker
    Arjan v Cingel
    Chris Vaes de 3 laatste zijn met de nieuwste schepen

Ik ben ook wat gaan zoeken in oude bladen Model yachting newsletter no 5 jaar 1981 van Chris Jackson daar hadden ze een plan service en daar kom ik Frits Linde tegen met RA Vindicator deze persoon was weer bevriend als ik het goed heb Wessels uit Arnhem
    In no 6 kom ik de H35 tegen Stollery Lollipop met Hans Hoogewerf bij het A kampioenschap in Fleetwood
    als het goed heb je ook de int A class owner's association ik weet niet waar je hem kan vinden even zoeken op internet en ook in Engeland is er een A classe org

gr Tom

7. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
  8. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    de mast is weer in zijn oude staat ,de schroefjes waar de draad in zit allemaal vervangen,, waren 3 mm,, vervangen voor 4 mm,, daarna de draad ,diamantlitze van graupner 19x0,1mm,dat is een gevlochten staaldraad,,deze in de koppen van de schroefjes gesoldeerd zo als het ook gezeten heeft,de haakjes waar mee het zeil hier aan vast zit,bh haakjes vond ik bij een naaimachine zaak hier in rotterdam,20 stuks voor 2.30 euro.nu kan ik ook de haakjes die slecht zijn vervangen.het volgende wat ik wil gaan doen is de romp licht schuren om haar opnieuw te spuiten in haar orginele gele kleur.vgr tonsr

Laatst bewerkt: 23 nov 2015
  9. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Beste Ton,
    Ik heb bewondering voor de voortvarenheid waarmee je de "Yellow Boomerang" in de oorspronkelijke staat wil terugbrengen en haar weer zeilvaardig wilt maken .Een hommage aan Jan Hoogerwerf.
    Hopelijk hou je ons blijvend op de hoogte , graag met foto's, van de hele opknapbeurt tot en met de nieuwe proefvaart.
    Wat denk je ervan om in het vervolg het een en ander op een nieuw draadje te zetten met als titel bijvoorbeeld 'Opknappen A-klas "Yellow Boomerang" en dit huidige draadje maar af te sluiten?Het lokt daarmee misschien weer meer nieuwe lezers uit en de oorspronkelijke insteek, de geslaagde verbouwing van een vaangestuurde Jubilee tot RC-zeiler, ligt inmiddels 2 jaar achter ons.
    Ard

10. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    ard ,ik heb juist hier op aan gesloten omdat het juist over dit soort schepen ging,en ik hier ook de mensen met kennis tegen kwam en het zo bij elkaar wou houden,en ik haar ook mogelijk rc gaat maken,,om dat vaan zeilen hier niet goed mogelijk is en ik toch met haar wil varen,, en ook mogelijk de vaan besturing in tact wil houden dus indien mogelijk een combinatie met ontkoppelen van het een en ander,dus ik dacht ik sluit hier bij aan.vgr ton

11. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    bij deze de foto,s van de yellow boomerang in de huidige staat,zie ook de onderdelen kist met de zeilen sets.gr tonsr.[/GALLERY]

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 24 nov 2015
  12. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Hoi Ton,
    Hiermee ben je wel even onder de pannen....
    Zijn de zeilen nog uit een stuk gesneden of uit banen opgebouwd?
    Succes verder,
    Ard

13. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    alle zeilen zijn sets ,groot zeil en fok,en ja alle zeilen sets zijn uit een stuk gesneden,de meesten zijn nog in goede staat daar ben ik wel blij mee,echter 1 zeilen set draagt het nummer h-29 nu heb ik gehoord dat jan hogerwerf ook een marblehead had,deze is in het bezit van hans zijn zoon,maar ik weet niet of dit zeil nummer daar van was. en ard uiteraard bedankt voor de sucses
    maar het gaat goed komen.vgr tonsr

Laatst bewerkt: 24 nov 2015
  14. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    De Marblehead H 29 deze staat onder de naam CH Collignon uit Schiedam ontwerper C-Dicks ver de Viking
    H34 is van J Hoogewerf ontwerper C-Dicks datum 14-maart -1975
    gr tom

15. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    tom ,bedankt voor de reactie,mogelijk is dit schip dan gekocht of verkocht aan een van bijde heren,van daar het zeil in de zeilen kist van jan.vgr tonsr

16. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    ik ben aan de romp van de yellow boomerang begonnen ,de bakboord zij is nu geschuurd daarbij geen slechte dingen tegen gekomen dus dat is goed
    ook de stuurboord zij is nu geschuurd ,kwam daar wat lichte schade tegen ook op de boeg zit wat licht schade wat moet worden hersteld maar alles bij elkaar is het schip in goede conditie gezien haar leeftijd van bijna 50 jaar.vgr tonsr

Laatst bewerkt: 26 nov 2015
  17. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    20.jpg 30.jpg
    na het schuren van de gehele romp kwam ik toch wat zij het lichte schade tegen en wel op haar boeg en wat op de flank,dit ga ik dus herstellen,
    de schade ga ik behandelen met vloeibare poliester dat is inmiddels gebeurd ,het wachten is op het drogen en om daarna weer te gaan schuren .
    vervolg
    de poliester is geschuurd en is licht af geplemuurd, wat inmiddels ook geschuurd is en de schade wordt inmiddels al aardig glad,hierna gaat ze in de primer,dan waterproef schuren, en een hechtlaag voor het spuiten in de originele kleur vgr tonsr.

Laatst bewerkt: 27 nov 2015
  18. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    aa.jpg
    foto van de schade op de flank nu gereapareerd

19. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    a.jpg
    de boeg ook in behandeling.vgr tonsr

20. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    vandaag zaterdag 28-11-2015,na nog wat schuren, is ze in de spuitplamuur gezet om daarna met waterproof 500 de huid spiegelglad te maken,daarna primer er op,vervolgens weer schuren,om dan de gele kleur weer terug te brengen,dan blanke bootlak.vgr tonsr

Deel Deze Pagina