Ik ga haar vanavond op haar rug leggen......

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Viel mee hoor, ze liet zich gewillig op haar rug draaienVertil je niet! Het IS en BLIJFT een "dikke poolse dame"...![]()
![]()
![]()
Nee... Ik weet dit ook pas sinds vanmiddag... Die van mij had overduidelijk gevlogen, dus ik ging er van uit dat het instelhoekverschil goed was.Heb jij de jouwe zo wel eens gemeten Bert, bij jou was immers de instelhoek ook niet goed?
Gefeliciteerd! Nu zijn we met zijn vieren!Nederland heeft er sinds vandaag officieel een luchtwaardige Ogar bij!
Mijn dikke Poolse dame heeft vandaag met succes haar luchtdoop gehad.
Hoeveel Watt heb je er in, en wat weegt ze?Ik had al een start katapult gemaakt, omdat ik te weinig vermogen heb, werd mij hier verteld, dus aangehaakt.
Laatste check, motortest, en de Ogar gaat redelijk vlot van zijn plaats.
Op zich rolt de kist goed, maar de mijne heeft ondanks zeer significante differentiaal in de aansturing erg veel last van haak-effect, en wil op uitsluitend rolroer absoluut niet mooi de bocht om. Ik heb het richtingsroer min of meer 100% gekoppeld aan de rol, en dan gaat dat een stuk beter.Ook de ailerons functioneren best goed, ondanks de vele omleg segmenten en weerstand in de overbrenging.
Dat verraste mij ook een beetje. Je kunt behoorlijk merken dat er ruimte op de roeren zit in de zin van "rond het midden gebeurt er niet zo veel en wat er gebeurt is niet erg precies", maar ik kan inderdaad ook niet merken dat de rolroeren niet goed terug zouden komen, stick los=rechtuit, ongeacht of je laatste bocht links of rechts was, en kleine beetjes trim zijn ook echt kleine beetjes trim.Op de grond komen de ailerons na sturen niet helemaal terug naar de middenstand, maar in de lucht werk ik daar eigenlijk weinig van.
670W @13.5VHoeveel Watt heb je er in, en wat weegt ze?
EDIT: ik zie dat bij jou de staartboom veel meer "boven het gras" staat dan bij mij, en dat kan heel goed een groot verschil maken in de rolweerstand bij de aanloop.
Ik vlieg ook met gekoppeld rudder, 70%, zonder koppeling niet geprobeerd.Op zich rolt de kist goed, maar de mijne heeft ondanks zeer significante differentiaal in de aansturing erg veel last van haak-effect, en wil op uitsluitend rolroer absoluut niet mooi de bocht om. Ik heb het richtingsroer min of meer 100% gekoppeld aan de rol, en dan gaat dat een stuk beter.
Ik heb de aansturing van de omleghevels in de romp nog wat kunnen verbeteren, door het "kantelen" hiervan te verminderen dmv messing busjes in de scharnierpunten die langer zijn dan de dikte van de hevels. (lastig uit te leggen)Dat verraste mij ook een beetje. Je kunt behoorlijk merken dat er ruimte op de roeren zit in de zin van "rond het midden gebeurt er niet zo veel en wat er gebeurt is niet erg precies", maar ik kan inderdaad ook niet merken dat de rolroeren niet goed terug zouden komen, stick los=rechtuit, ongeacht of je laatste bocht links of rechts was, en kleine beetjes trim zijn ook echt kleine beetjes trim.
Lijkt me stug dan dat er dan hier gezegd zou zijn dat dat niet van de grond zou willen, is fors meer dan er in de mijne staat, en weliswaar niet heel veel, maar toch wel lichter dan de mijne. Ik geloof dat mijn torretje een MA 11 x 7 driebladsprop draait, tegen krap aan 9000 toeren. Dat zou volgens Pé Reivers ongeveer 450 Watt zijn.670W @13.5V
Ze weegt net geen 5400 Gr
Draait een 11X8 aeronaut 3blad klap prop met 8700 rpm
En toch begrijp ik PRECIES wat je bedoelt...Ik heb de aansturing van de omleghevels in de romp nog wat kunnen verbeteren, door het "kantelen" hiervan te verminderen dmv messing busjes in de scharnierpunten die langer zijn dan de dikte van de hevels. (lastig uit te leggen)
Beste Peter,in 1980 was er geen Quartel in Veenendaal,maar wel Berko Modelbouw!!Toen ik in 1980 in Veenendaal bij Quartel naar de bouwdozen keek viel mijn oog op de supergrote doos van Robbe .. als een blok was ik verliefd als 14 jarige op dit toestel de Ogar ... destijds 350 gulden, een megabedrag destijds.
Een week later op mijn fiets vanuit Amersfoort met al mijn spaargeld van de krantenwijk het toestel aangeschaft, weet nog wat een drama om dat ding terug naar huis te krijgen op de fiets..
Mijn vorige vliegtuig was de UHU met klokje en een onbekende zwever met afstandsbesturing... dus veel ervaring had ik nieten was niet lid van een club.. dus moest het alleen uitzoeken.
Binnen 3 weken gebouwd, zonder motor maar met starthaak, was van plan om hem aal het elastiek omhoog te brengen.. De remkleppen en de Aillrons afgeplakt, wist eigenlijk niet waarvoor het diende.. Omhoog aan het elastiek was niet zo'n goed idee, binnen hele korte vliegtijd was ik weer beneden.. Bij zijn laatste vlucht ging het hoogteroer stuk en daarna is hij 39 jaar met mij meeverhuisd, en in de opslag beland... maar de liefde is nooit verdwenen voor dit monster.... Hij gaat weer vliegen, met electromotor, de oude lineaire servo's eruit.. 6 september, op de landelijke Epsilondag in Soest vraag ik ontheffing om met een duwprop te mogen vliegen ... De remaiden zal een feit zijn..
Ondertussen heb ik er 4.. waarvan 3 met de nodige schade, 2 worden opgebouwd en voorzien met een ander profiel..Getekend door Maarten van de " Hortens " en 1 gaat naar net zo'n liefhebber als "ik zei de gek"
Aankomende maanden wordt het spannend, maar we doen ons best tijdens deze lockdown..
Gr.Peter
Twee alu hoekprofielen in elkaar, scharnierend aan de vorkant.Heb je details van die veerconstructie in het landingsgestel? Benieuwd hoe jij dat opgelost hebt.