Ogar, monster in de lucht...of...

Vertil je niet! Het IS en BLIJFT een "dikke poolse dame"... :D :D :D
Viel mee hoor, ze liet zich gewillig op haar rug draaien:D
Ik kom dan op 30 mm uit, dus dat verklaart het te grote instelhoek verschil.
Heb jij de jouwe zo wel eens gemeten Bert, bij jou was immers de instelhoek ook niet goed?
Als ik op de tekening meet ( ik heb die op A3 formaat, 2X A4 aan elkaar geplakt) dus niet super accuraat, kom ik op twee graden.
Ik heb er nog wel een probleempje bij, twee van de (ingelijmde) scharnieren van het hoogte roer braken spontaan:mad:
Nou ja, beter nu, dan in de lucht denk ik maar.
 
Heb jij de jouwe zo wel eens gemeten Bert, bij jou was immers de instelhoek ook niet goed?
Nee... Ik weet dit ook pas sinds vanmiddag... Die van mij had overduidelijk gevlogen, dus ik ging er van uit dat het instelhoekverschil goed was.
Vermoedelijk heeft de mijne destijds met motorisering volgens tekening gevlogen, en dan kan die hoek voor die situatie gerust goed geweest zijn, want dan was ze lichter en dus langzamer.
 
Nederland heeft er sinds vandaag officieel een luchtwaardige Ogar bij!
Mijn dikke Poolse dame heeft vandaag met succes haar luchtdoop gehad.
Ik had al een start katapult gemaakt, omdat ik te weinig vermogen heb, werd mij hier verteld, dus aangehaakt.
Laatste check, motortest, en de Ogar gaat redelijk vlot van zijn plaats.
Toch maar op eigen kracht proberen dan?
Dus, stukje opzij, naast de flitslijn opgesteld, en vol gas.
Zonder veel drama, niet op de neus staan (wel vol up) pikt ze vlot snelheid op, hoogteroer langzaam loslaten, en na zo'n 25m is ze los!
Vliegt eigenlijk best goed, cruisen op half gas doet ze prima, wel wat down moeten trimmen.
Ook de ailerons functioneren best goed, ondanks de vele omleg segmenten en weerstand in de overbrenging.
Op de grond komen de ailerons na sturen niet helemaal terug naar de middenstand, maar in de lucht werk ik daar eigenlijk weinig van.
Twee vluchtjes gemaakt, na eerste nog 65% over in de accu, na de tweede nog 50% (4S 4200)
dus de vluchtduur kan nog wat langer, motor niet echt warm, dus die kan het aan.
Alleen foto's, geen bewegende beelden, er was niemand aanwezig die kon filmen, volgende keer beter, maar niet a.s weekend want dan een paar dagen weg
DSCI0759 (Groot).JPG


DSCI0760 (Groot).JPG
 
Nederland heeft er sinds vandaag officieel een luchtwaardige Ogar bij!
Mijn dikke Poolse dame heeft vandaag met succes haar luchtdoop gehad.
Gefeliciteerd! Nu zijn we met zijn vieren!

Ik had al een start katapult gemaakt, omdat ik te weinig vermogen heb, werd mij hier verteld, dus aangehaakt.
Laatste check, motortest, en de Ogar gaat redelijk vlot van zijn plaats.
Hoeveel Watt heb je er in, en wat weegt ze?
EDIT: ik zie dat bij jou de staartboom veel meer "boven het gras" staat dan bij mij, en dat kan heel goed een groot verschil maken in de rolweerstand bij de aanloop.

Ook de ailerons functioneren best goed, ondanks de vele omleg segmenten en weerstand in de overbrenging.
Op zich rolt de kist goed, maar de mijne heeft ondanks zeer significante differentiaal in de aansturing erg veel last van haak-effect, en wil op uitsluitend rolroer absoluut niet mooi de bocht om. Ik heb het richtingsroer min of meer 100% gekoppeld aan de rol, en dan gaat dat een stuk beter.

Op de grond komen de ailerons na sturen niet helemaal terug naar de middenstand, maar in de lucht werk ik daar eigenlijk weinig van.
Dat verraste mij ook een beetje. Je kunt behoorlijk merken dat er ruimte op de roeren zit in de zin van "rond het midden gebeurt er niet zo veel en wat er gebeurt is niet erg precies", maar ik kan inderdaad ook niet merken dat de rolroeren niet goed terug zouden komen, stick los=rechtuit, ongeacht of je laatste bocht links of rechts was, en kleine beetjes trim zijn ook echt kleine beetjes trim.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel Watt heb je er in, en wat weegt ze?
EDIT: ik zie dat bij jou de staartboom veel meer "boven het gras" staat dan bij mij, en dat kan heel goed een groot verschil maken in de rolweerstand bij de aanloop.
670W @13.5V
Ze weegt net geen 5400 Gr
Draait een 11X8 aeronaut 3blad klap prop met 8700 rpm
Op zich rolt de kist goed, maar de mijne heeft ondanks zeer significante differentiaal in de aansturing erg veel last van haak-effect, en wil op uitsluitend rolroer absoluut niet mooi de bocht om. Ik heb het richtingsroer min of meer 100% gekoppeld aan de rol, en dan gaat dat een stuk beter.
Ik vlieg ook met gekoppeld rudder, 70%, zonder koppeling niet geprobeerd.
Dat verraste mij ook een beetje. Je kunt behoorlijk merken dat er ruimte op de roeren zit in de zin van "rond het midden gebeurt er niet zo veel en wat er gebeurt is niet erg precies", maar ik kan inderdaad ook niet merken dat de rolroeren niet goed terug zouden komen, stick los=rechtuit, ongeacht of je laatste bocht links of rechts was, en kleine beetjes trim zijn ook echt kleine beetjes trim.
Ik heb de aansturing van de omleghevels in de romp nog wat kunnen verbeteren, door het "kantelen" hiervan te verminderen dmv messing busjes in de scharnierpunten die langer zijn dan de dikte van de hevels. (lastig uit te leggen)
 
670W @13.5V
Ze weegt net geen 5400 Gr
Draait een 11X8 aeronaut 3blad klap prop met 8700 rpm
Lijkt me stug dan dat er dan hier gezegd zou zijn dat dat niet van de grond zou willen, is fors meer dan er in de mijne staat, en weliswaar niet heel veel, maar toch wel lichter dan de mijne. Ik geloof dat mijn torretje een MA 11 x 7 driebladsprop draait, tegen krap aan 9000 toeren. Dat zou volgens Pé Reivers ongeveer 450 Watt zijn.

Ik heb de aansturing van de omleghevels in de romp nog wat kunnen verbeteren, door het "kantelen" hiervan te verminderen dmv messing busjes in de scharnierpunten die langer zijn dan de dikte van de hevels. (lastig uit te leggen)
En toch begrijp ik PRECIES wat je bedoelt... :D
Het is dat dat er bij mij allemaal wat rottig ingebouwd zit, en dus lastig te demonteren is, want het is op zich wel een goed idee. Het is me bij mijn exemplaar nog niet echt opgevallen dat die hevels erg kantelen, overigens.
 
Ik was het, die had geschreven dat ik twijfelde of ie op eigen kracht los zou komen (maar dat je het daarom gewoon moest proberen ;-)
Die twijfel zat hem niet in het vermogen (mijn Ogar heeft aan 600 Watt genoeg om los te komen), maar aan de 8" spoed van de propeller. Vreesde dat die in stilstand te veel zou overtrekken en daardoor onvoldoende kracht zou leveren. Maar spoed is bij modelbouwpropellers een heel flexibel waarde en hier valt het blijkbaar goed.
Laten we gauw een keer met zijn vieren afspreken om te gaan vliegen!
 
Messing busjes zitten klem in de omlegsegmenten, dit geeft een veel kleiner kantel moment
DSCI0778 (Groot).JPG


verstevigings balk over de grondplaat om de krachten van het wiel beter in de romp te leiden, en rudder servo met closed loop.
DSCI0779 (Groot).JPG


rubbergeveerd landings gestel, geïnspireerd door Bert

DSCI0781 (Groot).JPG
 
Laatst bewerkt:
Heb je details van die veerconstructie in het landingsgestel? Benieuwd hoe jij dat opgelost hebt.
In mijn geval was de bodemplaat dusdanig, dat dat geen optie was.
Die balk/spantconstructie over de bodem ter versteviging is een mooi stukje houtbouw!
 
Toen ik in 1980 in Veenendaal bij Quartel naar de bouwdozen keek viel mijn oog op de supergrote doos van Robbe .. als een blok was ik verliefd als 14 jarige op dit toestel de Ogar ... destijds 350 gulden, een megabedrag destijds.

Een week later op mijn fiets vanuit Amersfoort met al mijn spaargeld van de krantenwijk het toestel aangeschaft, weet nog wat een drama om dat ding terug naar huis te krijgen op de fiets..

Mijn vorige vliegtuig was de UHU met klokje en een onbekende zwever met afstandsbesturing... dus veel ervaring had ik niet:koud: en was niet lid van een club.. dus moest het alleen uitzoeken.

Binnen 3 weken gebouwd, zonder motor maar met starthaak, was van plan om hem aal het elastiek omhoog te brengen.. De remkleppen en de Aillrons afgeplakt, wist eigenlijk niet waarvoor het diende.. Omhoog aan het elastiek was niet zo'n goed idee, binnen hele korte vliegtijd was ik weer beneden.. Bij zijn laatste vlucht ging het hoogteroer stuk en daarna is hij 39 jaar met mij meeverhuisd, en in de opslag beland... maar de liefde is nooit verdwenen voor dit monster.... Hij gaat weer vliegen, met electromotor, de oude lineaire servo's eruit.. 6 september, op de landelijke Epsilondag in Soest vraag ik ontheffing om met een duwprop te mogen vliegen ... De remaiden zal een feit zijn..

Ondertussen heb ik er 4.. waarvan 3 met de nodige schade, 2 worden opgebouwd en voorzien met een ander profiel..Getekend door Maarten van de " Hortens " en 1 gaat naar net zo'n liefhebber als "ik zei de gek"

Aankomende maanden wordt het spannend, maar we doen ons best tijdens deze lockdown..

Gr.Peter
Beste Peter,in 1980 was er geen Quartel in Veenendaal,maar wel Berko Modelbouw!!
 
Heb je details van die veerconstructie in het landingsgestel? Benieuwd hoe jij dat opgelost hebt.
Twee alu hoekprofielen in elkaar, scharnierend aan de voorkant.
Daartussen een rubber silentblock, +/- 10mm veerweg.
Het buitenste hoekprofiel op de bestaande bevestigingspunten van het originele landings gestel /bodemplaat geschroefd, zoals op de originele tekening staat, verstevigings brug ingelijmd, zie foto.
De zijplaten op het kleine / verende hoekprofiel bevestigd met popnagels.

p.s mocht iemand de tekening nog zoeken, ik heb hem op PDF
 
Laatst bewerkt:
Back
Top