Ogar, monster in de lucht...of...

Na alle gedoe over de ppro's en contra's van plastische chirurgie en met wie we onze echtgenote wel eens zouden willen bedriegen:

Is er nog nieuws van het Ogar-front?
 
Hoi Brutus, wat wil je weten.. mijn Ogar met dik profiel is voor 95 % vliegklaar.. het maken van de mal Door GertJan van de de romp is in het andere topic.
 
Ondertussen gebeurt er op het noordelijke Ogar front ook weer wat...

De dame gaat nieuwe mouwen aan haar jasje krijgen:
IMG-20210321-WA0006[1].jpg

Een uurtje pulken, Föhnen en vingertoppen branden later, en alle oude plastic meuk is er af.
Her en der nog wat vlekken wit, en verder nog een beetje kleverig, maar in ieder geval weer kaal.
Dan rest er nu om een beetje ellebogenstoom te spenderen in het weer mooi blank en glad maken, her en der wat butsjes te fixen, en dan mag er een laagje verse HobbyKing folie overheen.

Gelijk een mooie gelegenheid om wat aan die stoorkleppen te doen zodat ze wat mooier en vooral verder uitklappen, en dan hebben we met wat geluk weer een vleugel met wat minder turbulentie. Met name rond de tippen zat erg veel "rommelig" geplakte stukken tape voor de kleurbaantjes, en ik denk dat daar wel wat winst te behalen valt.
Ben benieuwd...
 
Voor deze kist gebruik ik HobbyKing folie, en ik moet heel eerlijk zeggen dat dat spul verbazend makkelijk en vooral vlot en goed werkt.

Over de uiteindelijke kwaliteit en duurzaamheid kan ik uiteraard nog niks zeggen, maar het resultaat is in elk geval MÉÉR dan goed...

IMG-20210321-WA0011[1].jpg

De onderkant (hol profiel, vind ik altijd moeilijk) zit er in ieder geval prima in.

En zelfs deze, voor mijn doen erg smalle tip met heel erg krappe radiussen, trek je zonder al te veel moeite goed in de folie:
IMG-20210321-WA0015[1].jpg

Na het uitbuiken maar weer verder, de eerste vleugel krijg ik in ieder geval vanavond nog wel af (en let wel, ik moet de rolroeren nog bespannen, en de remklep helemaal overnieuw maken...).
 
Ziet er wel netjes uit zo, hang je de rolroeren niet op met een folie scharnier? Over de kwaliteit hoef je je geen zorgen te maken, die is gewoon goed. De BOT van mij is ruim 10 jaar geleden met china folie bespannen en ziet er nog steeds netjes uit, als ik wil klagen dan kan ik zeggen dat de doorzichtige blauwe folie nu wat verkleurd is maar twijfel of dure folue huerin beter zou zijn:koud:
 
hang je de rolroeren niet op met een folie scharnier?
Ja hoor... zo zat het ook, en zo doe ik het weer opnieuw.
Maar ik moet dus zowiso het rolroer nog kaal maken en opnieuw bespannen, en de remkleppen zijn zodanig, dat ik hele nieuwe remkleppen maak.
Die leg ik in de vleugel vóór ik de bovenkant bespan, en dan snij ik ze op drie kanten uit.
Over de kwaliteit hoef je je geen zorgen te maken, die is gewoon goed
Het gaat me specifiek om bestendigheid tegen benzine en tweetakt-olie. Solarfilm bijvoorbeeld, blijkt daar niet tegen te kunnen.
Ik ben met wit bezig momenteel, dus over verkleuren maak ik me niet al te veel zorgen... :D
 
Op de vergrote chico met brandstof motor zijn er ook geen problemen. Heeft niet heel veel gevlogen maar is al wel drie jaar oud. Nu kijken wat benzine doet?
 
Laatst bewerkt:
Afwachten... benzine en methanol zijn niet hetzelfde.
Gelukkig zullen deze vleugels zeer zelden met brandstof (benzine) of olieresten in aanraking komen....
 
Even nog geen foto's, maar vleugel 1 is klaar inclusief remklep, maar het rolroer moet nog.
Morgen maar verder, anders ga ik fouten maken, maar ik moet zeggen dat de klus tot nog toe reuze meevalt. had het allemaal veel pittiger verwacht.
 
Maak je maar geen zorgen over de kwaliteit van de folie. Heb op alle benzine kisten hk folie zitten en dat zit er nog steeds goed op. Het geld het zelfde voor oracover op de scherpe hoeken wil het wel eens los komen. Door er een stukje folie over heen te plakken met afgeronde hoeken zorg je er voor dat de pintjes niet los komen.
 
Maak je maar geen zorgen over de kwaliteit van de folie. Heb op alle benzine kisten hk folie zitten en dat zit er nog steeds goed op. Het geld het zelfde voor oracover op de scherpe hoeken wil het wel eens los komen. Door er een stukje folie over heen te plakken met afgeronde hoeken zorg je er voor dat de pintjes niet los komen.
Oh, kijk... DAT is de info waar ik op hoopte. Super, dank je wel!

Hier een paar foto's van de twee vleugels naast elkaar:

20210322_100201.jpg

Zo'n overzichtsfoto brengt de dingen die met het blote oog onmiddelijk duidelijk zijn, niet zo heel goed in beeld, maar:
20210322_100219.jpg

van dichtbij zie je de aanhechtingen van de indekking erg duidelijk, de stickers zien er uit alsof er schimmel in zit, en er zitten her en der wel wat deuken en butsen.
20210322_100223.jpg


De vleugeltips waren ook ERG lelijk:
20210322_100228.jpg


20210322_100255.jpg

Hier is vrij goed te zien dat door een geheel nieuwe remklep te maken (met name de bevestiging van het heveltje is aangepast) er een grotere uitslag bereikt wordt.
Daarnaast is de nieuwe remklep veel beter passend in de klepkast, wat bijna 10% extra oppervlak oplevert.
Ik hoop daar toch wel wat meer en beter doseerbaar remgedrag mee te bereiken.

20210322_100335.jpg

Blijkbaar hebben er ooit steunwieltjes onder de vleugels gezeten, en daarvan staken in beide vleugels korte stompjes staaldraad uit de vleugel.
Die heb ik voorzichtig weggeslepen en vlak gemaakt met de indekking. Zie je niks meer van, en dat vind ik een prettige verbetering.

20210322_100343.jpg

Nog een detail van de onderkant van de tips.
 
Laatst bewerkt:
Vond ik ook wel, eigenlijk... Vanmiddag komt er even iets tussen, dus vanavond pas beginnen met de rechtervleugel, maar de linker is nu volledig klaar, en inderdaad enorm opgeknapt...

Het cosmetisch opknappen van de Romp gaat meer voeten in aarde hebben, denk ik...
 
Gisteravond/nacht de rechter vleugel bekleed, en vanmorgen het laatste loodje, het rolroer, kaal gemaakt, opnieuw bekleed en afgehangen.

In de hoeken van de roersponning een paar reepjes crepe tape:
20210323_105101[1].jpg
20210323_105105[1].jpg

20210323_105145[1].jpg

Dan kun je op je gemakje het roer op de juiste plek in de sponning hangen.

Vervolgens met twee hele kleine dotjes tape een strip folie over de naad

20210323_105424[1].jpg


En met de strijkbout er over, en dan hangt ie...
20210323_105154[1].jpg


En daarmee heeft de oude dame een nieuw jasje... :D
 
Ik weet dat dit vliegtuig geen Mach 2 gaat, maar ik folie liever aan 2 kanten persoonlijk. Dus het roer even dubbelvouwen en aan de onderkant ook nog een strip....
 
Ik weet dat dit vliegtuig geen Mach 2 gaat, maar ik folie liever aan 2 kanten persoonlijk. Dus het roer even dubbelvouwen en aan de onderkant ook nog een strip....
Wie zegt dat ik dat niet gedaan heb? ;) ik had er alleen geen foto van. Maar de roeren zijn dubbelzijdig afgehangen.
Niet vanwege de sterkte, maar omdat anders het scharnier de neiging krijgt iets los te werken en dan gaat het speling vertonen.
 
Wie zegt dat ik dat niet gedaan heb? ;) ik had er alleen geen foto van. Maar de roeren zijn dubbelzijdig afgehangen.
Niet vanwege de sterkte, maar omdat anders het scharnier de neiging krijgt iets los te werken en dan gaat het speling vertonen.

:-) Heel goed, dan zijn we 't eens... Het stond niet in je verhaal vandaar.
 
Back
Top