Vermoedelijk omdat ik het té vanzelfsprekend vond. Maar daar heb je wel een puntje, de argeloze meelezer zou er zomaar de vverkeerde conclusie uit kunnen trekken, dus bedankt voor het naar voren brengen.Het stond niet in je verhaal vandaar.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Vermoedelijk omdat ik het té vanzelfsprekend vond. Maar daar heb je wel een puntje, de argeloze meelezer zou er zomaar de vverkeerde conclusie uit kunnen trekken, dus bedankt voor het naar voren brengen.Het stond niet in je verhaal vandaar.
....
Eerst dat toestel met het kielvlak dicht voor de pitotbuis van de Ogar gehangen, en gas gegeven totdat de telemetrie plm 25~30 km/u aangaf, wat ongeveer de vliegsnelheid van de Ogar is.
Hij weegt ongeveer 5,5 kilo. Geen idee wat dat als vleugelbelasting oplevert, want ik heb zo gauw geen vleugeloppervlak bij de hand.
Ik geloof je onmiddelijk qua vliegsnelheid en overtreksnelheid en dergelijke.Wanneer je pitot aanwijzing daarbij 25 km/h is zit er ergens een foutje, óf in de maatvoering of plaatsing van de pitot-statische buis, óf in de meting van het drukverschil, óf in de berekening van de snelheid uit dat gemeten drukverschil.
Voor alle duidelijkheid: Ik had geen enkele twijfel dat de uitkomst van (5500/72,2) dat dat 76,2 is...Nee klopt 76,2 gram per dm2. Dat betekent dat het gekozen profiel juust goed werkt onder die belasting, maar ook dat het geen snelheid profiel is.
Dit begrijp ik even niet? De statische druk is lager dan de pitot-druk.Tot ~10° compenseren deze elkaar redelijk goed maar daar boven neemt de gemeten statische druk sneller af wat resulteert in een lagere gemeten snelheid.
De aanbevelingen die meestal gedaan worden is dat de statische gaatjes minimaal 45 à 50 buis diameters van de neus van het profiel dienen te zitten