Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
De eenvoudige constructie is zeker een groot pluspunt.
Als ik lees over de cp heli's breekt het zweet me soms uit, redelijk complexe opbouw en aardig wat kennis nodig om alles goed afgesteld te krijgen.
Al lijkt het me wel heerlijk om ermee te vliegen en er echt "gekke" dingen mee te kunnen.
Ik ga wel een grotere "echte" FP uitproberen, daarna zie ik ook wel weer verder.

Die haak waar ik het over had is de heli grapple micro, ik heb er net een besteld.
Een leuk behendigheids spelletje!

Let er wel op dat een Pro niet teveel gewicht mee kan dragen. Ik heb ook al gelezen over iemand die de canopy van de Bravo (een coaxje van Nine Eagles gelijk aan de Solo, maar dan met een schaalrompje van een Hughes 500) erop had gezet en de paar gram meergewicht daarvan zorgde ervoor dat deze combinatie niet eens meer van de grond kwam...

We gaan het zien, ik heb op youtube wel filmpjes van een Blade MSR gezien die deze grapple gebruikte.
Ach, ding heeft me omgerekend incl. verzending vanuit amerika 13 euro gekost, heel erg is het dan ook niet als het niet zou lukken.
Heb ik alvast iets voor een grotere FP om mee te spelen in de toekomst.

Heb je al veel onderdelen moeten vervangen van de Pro?

Ik heb 1 canopy met een paar scheuren. Gevolg van de eerste keer op een open veld vliegen en de wind onderschat. Toen ging wind mee het neusje naar beneden en ik verbaasde me zo over de snelheid die het ding toen kreeg dat ik niet besefte dat hij steeds lager ging...

Verder is 1 keer tijdens de vlucht een linkje tussen swash en rotorkop losgekomen. Ik had ineens geen controle meer, heli bleef strak in de lucht hangen, en ik hoorde alleen een licht schurend bijgeluid. Langzaam gas terug genomen om zachtjes te landen, en toen zag ik wat er was gebeurd. Het linkje klemde niet goed meer, heb ik opgelost met een beetje secondelijm aan de binnenkant van de lamme opening, klemt nu weer goed. Maar ik ga wel nieuwe linkjes bestellen. Snel uitslijten van de opening kwam waarschijnlijk doordat mijn rotorkop niet helemaal zuiver op de as zat, en daardoor wat trillingen gaf. Ik ga voor de zekerheid ook alle bewegende delen in de kop smeren met een drupje dun smeermiddel op teflonbasis. Schijnt geen vuil aan te trekken, het plastic niet aan te tasten, maar wel de slijtage te verminderen, en de smoothness van de swash plate te verbeteren.

Ik hoor ook veel verhalen over gebroken landingsgestellen, maar daar heb ik nog geen last van gehad. Misschien is het zwarte kunststof sterker dan de witte versie.

Verder is het een kwestie van niet crashen, en als dat toch gebeurt, gas dicht als je wat gaat raken, dan spaar je bladen, tandwielen, etc...

Dat valt nog mee, dat neusje naar beneden op snelheid is inderdaad even wennen.
Soms moet ik echt snelheid minderen om hem in de lucht te houden.

Als het smeren inderdaad voordeel oplevert lees ik dat graag dan ga ik ook eens een flesje teflon spul kopen.

Ik heb alleen featheringshaft geloof ik, als zit het bij de Nano/Pro vast op de rotorhead, een keer gebroken. De kinderstoel sprong ineens in mijn vluchtroute en ik knalde met snel draaiende rotoren er tegen aan.

Met het landingsskid heb ik ook geen problemen, al land die daar toch weleens redelijk hard op. Maar met wat oefenen crash ik nu vrijwel nooit meer.

Ik denk dat ze het kunststof van het landingsgestel of hebben verbeterd, of het zijn vooral de witte varianten die sneuvelen, omdat het glow in the dark plastic minder sterk is.

En met draaiende rotor een overstekende stoel raken, ja, dat kan verkeerd aflopen. Je schijnt die kop trouwens nog te kunnen repareren door een gat te boren waar die pennetjes zaten, en een vervangende pin door dat gat te schuiven. Op Youtube staan een paar filmpjes met uitleg.

En wat betreft het duikgedrag, inderdaad gas terug, of de stick iets minder naar voren en je vangt hem soepel af. Met een beetje doseren kun je zo zelfs een vrijwel onbeperkt aantal snelle bochten rechtsom vliegen zonder hoogte te verliezen.

Vandaag voor het eerst weer eens even binnen gevlogen, omdat voor mijn gevoel er minder voorwaartse snelheid was bij mijn Pro. Ook kostte het meer moeite om tegen een licht vlaagje wind te komen. Dus binnen even gehoverd, om de trims te checken. De heli bleek inderdaad wat achteruit te kruipen met trim een paar tandjes naar voren. Ik pas meestal de linkjes zo aan dat hij met trim neutraal stil hangt, en dan geef ik buiten een tikje of 3 a 4 naar voren, dan heb je iets meer voorwaartse snelheid, mocht er een vlaagje wind komen. Blijkbaar is bij het opnieuw plaatsen van de rotorkop op as (zie een paar berichten terug) de stand van de swashplate een fractie veranderd, waardoor de trims niet meer klopten. Dus even de linkjes aangepast aan de nieuwe situatie, en weer een perfecte "hands off" hover, kon hem zo gerust een seconde of 20 laten hangen, terwijl ik het testen op zolder deed, waar door de aanwezigheid van een strijkplank etc niet echt veel vrije ruimte is.

Wat me trouwens ook opviel, is dat buiten vliegen wel degelijk helpt om je controle te verbeteren. Ik was gestopt met binnen vliegen omdat ik het risico iets te raken te groot vond met een FP, maar ik dacht dat je van buiten in de ruimte vliegen niet veel zou leren. Maar het hoveren op een kleine ruimte binnen ging toch een stuk beter dan voordat ik naar buiten ging. Geen over-correctie meer als de heli naar de kastenwand dreigde af te drijven, en kwam hij wat te dicht bij het verlaagde plafond, dan nam ik rustig wat gas terug. Dus ondanks het buiten schijnbaar simpele circuitjes vliegen, verbeter je je stick gevoel toch ongemerkt een stuk.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Weet iemand hoe je de fixed pin van de balancebar los krijgt?
hij slaat bij mij tegen de canopy dus dat is minder.

na nader onderzoek denk ik toch dat hij niets raakt, heb een filmpje op youtube gezet.

[media=youtube]8Q2K8Noq0o4[/media]

wie het weet mag het zeggen

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat hij tegen de canopy slaat is helaas weinig aan te doen, behalve vliegen zonder canopy, of iets minder wild met de sticks. Het gebeurt alleen als je heel snel met de cyclic speelt in FFF (Fast Forward Flight) althans dat is mijn ervaring.

Of is je flybar kapot, dat je hem wil vervangen?

Dat hij tegen de canopy slaat is helaas weinig aan te doen, behalve vliegen zonder canopy, of iets minder wild met de sticks. Het gebeurt alleen als je heel snel met de cyclic speelt in FFF (Fast Forward Flight) althans dat is mijn ervaring.

Of is je flybar kapot, dat je hem wil vervangen?

Volgens mij is hij niet kapot maar wel krom, heb hem zo goed als mogelijk weer recht gemaakt maar hij blijft vreemd doen. Ik krijg hem er ook niet af wat het pinnetje krijg ik er niet uit.

Als je het youtube filmpje bekijkt dan lijkt het ook niet aan de flybar ligt??

[media=youtube]uIWmfoyo5EE[/media]

Ok, die kende ik nog niet... echt een raar gezicht...

Kun je eens kijken wat er gebeurt als je de heli in je hand houdt en het toerental opvoert? En zitten alle linkjes wel op hun plek in de rotorkop en tussen de swashplate en rotorkop?

Je flybar moet wel heel erg verbogen zijn als je bij simpel rustig optoeren al dit effect heeft. Dan is de flybar immers vrijwel horizontaal. Kun je geen foto maken waar de heli goed op te zien is?

Laatst bewerkt:
@boppie69
Het pinnetje van de flybar kan je met een tangetje eruit trekken, het zit geklemd dus verder niet vast. Als er te weinig ruimte is kan je eerst aan 1 kant er tegen aan duwen met een dun spijkertje of een naaldje.

Het gedrag van je heli ziet er erg vreemd uit zeg! Kan me niet voorstellen dat dit met de flybar te maken heeft...

Ben ook benieuwd of alle linkjes goed zitten, als deze niet alle gelijk zitten draait de flybar ongelijk en dan kan ik me voorstellen dat deze zulke tikken uitdeelt.

Ik zou daar even goed naar kijken, ben ook benieuwd naar foto's waar de linkjes goed op te zien zijn

full
Hallo, ik heb de heli nog niet zo lang en amper 1
full
5 accu's leeggevlogen, hij heeft wel wat klappers gemaakt maar alles lijkt oke.
full

Inderdaad de bovenste linkjes zitten niet goed.
De "lange" kant van het linkje moet naar rechts staan.
En de korte kant naar links, dat staat nu omgekeerd.

Precies, ik kan me voorstellen dat je Solo Pro met de linkjes in die stand niet goed meer vliegt. Maar je kan ze eenvoudig weer terugzetten in de juiste stand.

maar wat ik dan vreemd vind is dat hij hiermee is begonnen voordat ik ergens aan heb gezeten.

en de staart zit ook erg los, is dit normaal of hoort hij ergens in te klikken?

Ik heb de linkjes nu zo staan als op de foto maar zoals ik al zei hij begon ermee voordat ik er aan heb zitten pielen en dus heeft hij nog steeds dezelfde kwaal.:sad:

In ieder geval bedankt voor jullie reacties en als iemand nog een idee heeft is dat van harte welkom, heb rckix (waar ik hem gekocht heb) ook gemaild over dit euvel dus even afwachten wat hun reactie is.

groeten Bob

De staart schuif je er gewoon in, en klemt lichtjes.

Ik begrijp dus dat het verdraaid zijn van de linkjes een gevolg is van die rare "bokkensprongen" en niet de oorzaak? Als je de heli in je hand houdt en toerental opvoert, blijven de servo's dan stabiel? De eerste paar seconden kunnen ze vanzelf bewegen, dat is de "starthulp" waarbij de servo's automatisch een andere stand aannemen, om te helpen met recht opstijgen. Maar dat moet na een paar seconden over zijn en daarna mogen je servo's alleen bewegen als je op de zender een commando geeft.

Precies zoals je het zegt, het was een gevolg maar niet de oorzaak, de servo's reageren zoals jij beschrijft. Kan het ook zijn dat de staartrotor soms wegvalt en dan bedoel ik hooguit 1 seconde en daardoor deze bokkesprongen onstaan.

Een staartrotor regelt slechts de om de as draaibeweging, disfunctie resulteert in een roterende heli. De bokkesprongen komen dus ergens anders vandaan.

Back