Nine Eagles Solo Pro

  • Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Heeft er iemand al die zender die er bij geleverd word gehackt om als module in je 'echte' zender in te bouwen? Het lijkt mij dat een hoop van de problemen die hier genoemd worden op te lossen zijn met basale instellingen in je zender (nulpunt, eindpunt etc.)
 
Leuk idee, maar ik heb te weinig kennis van electronica om dit zo "even" te doen. Wat dat betreft is het wel jammer dat Nine Eagles een eigen protocol voor hun zenders en ontvangers gebruikt, en je niet een standaard zender aan de Pro kan "binden". De meegeleverde zender werkt op zich prima, maar behalve een display en trims heeft hij weinig functionaliteit. Maar wordt er bij de Kestrel niet een uitgebreidere zender meegeleverd? Ik dacht dat ooit ergens gelezen te hebben.
 
Het lijkt alsof mijn rechter servotje kapot is, deze reageert bijna helemaal niet op de afstandbediniging, de linker geeft veel meer uitslag
dwz dat ik denk dar ik een nieuwe printplaat nodig heb,
Daarbij is mijn landings gestel afgebroken en zit deels nog in het main frame.

dus een main frame
een printplaat
en een landings gestel.

Op het moment vliegt ie voor geen meter.
:mad:
 
Ook al problemen met een servo? Komt jouw Solo Pro ook bij VG vandaan? Die van mij heeft ook problemen met de rechter servo, namelijk dat hij in de eindstand vastloopt, en naar beneden veel meer (zeker 3 maal zoveel) uitslag heeft dan naar boven. Naar boven beweegt hij maar een paar mm, naar beneden meer dan een cm.

Lijkt wel een slechte batch die toevallig bij dezelfde winkel terecht is gekomen. Bij de nieuwere revisie zitten er andere servo's op.
 
Laatst bewerkt:
Mwoah, zal wel een lading oude solo pro's zijn dan denk ik, want de nieuwere hebben ook minder servo problemen.

Overigens gaan die dingen best gemakkelijk stuk. Ze zijn niet erg beschermd tegen zand e.d. en als je eens hard crasht gaan ze vrij gemakkelijk stuk en kunnen ze helaas niet meer in de juiste stand gezet worden voor wat betreft de uitslagen.

Heb je wel gekeken naar hoe alle linkages zitten en de fly bar links bijv.?
 
Mechanisch lijkt alles ok, geen verschil met mijn revisie 2 Solo Pro, behalve dan de andere servo's en de hogere staartboom etc. Ik heb nog geprobeerd om de trims te resetten. Daarmee verander je het nulpunt van de servo's een stukje. Maar dan nog moet ik vol nick naar achteren trimmen om de nick-servo niet vast te laten lopen bij vol naar voren. Wel is de servoweg vooruit en achteruit iets meer gelijk. Dat was 1 1/2 mm naar achteren en meer dan een cm naar voren, nu is het meer 3 mm naar achteren en een krappe cm naar voren. Maar nog steeds dus vastlopers.

Verkoper stuurt een nieuwe ontvanger om te proberen of het probleem dan is opgelost.


Ik heb nu wel ondertussen misschien een nieuw probleem. Van mijn 4 lipo's lijken 3 stuks een beetje bol te staan. Het is maar een mm, een beetje te vergelijken met een velletje zachte keukenrol als je erin knijpt. Prestatie lijkt hetzelfde als voorheen, nog steeds ruim 5 minuten vliegen, en dan merk je dat er wat minder power in zit, dus zet ik een nette landing in. Ik denk dat elke lipo er hoogstens 15 cycli op heeft zitten, en ik laat ze altijd 15 minuten liggen voordat ik ze weer ga opladen. Enige wat recent is veranderd is dat ik, doordat de lipo's voor revisie 2 Solo Pro's een extra nokje hebben, tegenwoordig een Nine Eagles lader gebruik, ipv een esky (die er overigens identiek uit ziet...)

Zijn mijn lipootjes aan het overlijden of komt dit door de warmte? Ik hoop het laatste, want die dingen zijn nogal aan de prijs en ik was juist blij dat ik er nu 4 bij elkaar had...
 
Hallo helifreaxs,

Binnenkort ga ik mijn kapot gevlogen Nine Eagels solo pro reviseren
A. nieuwe printplaat.
B. nieuw mainframe.
C. nieuw landingsgestel.

het is zo binnenkort als mijn bestelling uit belgie binnen is, maar hebben mensen ervaring met het ombouwen. Moet ik echt gaan solderen op de printplaat ?
Graag tips en truc's. en anders wellicht binnenkort ben ik te beveragen.

Groetsels. Mars
 
Als je de oudere versie van de ontvanger en het landingsgestel krijgt, zit er niets anders op dan te solderen. Alleen de nieuwste versie ontvanger en landingsgestel zijn tegenwoordig met een stekker aan elkaar verbonden, zodat vervangen kinderspel is.

Niemand die het soldeerklusje voor je kan doen? Ik kan me voorstellen dat je, als je geen ervaring daarmee hebt, dat niet wil oefenen op een printplaat van een euro of 30, of wat dat ding kost...


Zijn er trouwens al ervaringen met onderhoud/slijtage aan deze FP? Even niet gelet op crash schades. Heeft het zin zo nu en dan een drupje teflon olie op lagers etc te doen? Mijn electro auto liep dan al snel een km of 5 /u sneller, was stiller etc.

En hoe lang vliegen jullie? En wat is dan de spanning van de lipo? Ik haal met de 120 mAh accu maximaal 6 1/2 minuut, dan kun je nog net netjes landen. De lipo zit dan op 3.68 V. Meestal stop ik trouwens bij 5 minuten, dan is de echte pit er wel uit, en merk ik dat de gyro meer moeite krijgt om op snel gasgeven te reageren. Lipo zit dan op 3.74 V of net iets meer.
 
Laatst bewerkt:
Kreeg net een gedeeltelijk antwoord op mijn eigen vraag over slijtage... Was aan het vliegen, ineens bijna geen controle meer, en een raar schurend bijgeluid. Langzaam gas eraf, en in het gras geland.

Bleek bij inspectie 1 van de linkjes tussen de rotorkop en de swashplate los te zijn geschoten, op de rotorkop. Vastklikken ging wel, maar dit ging te makkelijk. Zonder kracht te zetten floept hij er zo weer af. De andere linkjes gecontroleerd, maar die gingen er niet zonder wat meer kracht te zetten af. Dus 1 van de gaten in die ene link was te ruim geworden. Klein beetje secondelijm erin, even laten drogen, en hij klemt weer prima.

Maar wellicht heeft het toch zin om de linkjes te smeren, dan is er minder slijtage. Zoveel vlieguren heb ik nu ook weer niet op zitten, en de volgende keer heb ik misschien geen secondelijm bij de hand, als een ander linkje te los gaat zitten.
 
Mijn Nine Eagles Solo Pro gaat razendznel acheruit, maar zeer langzaam vooruit.
Weet iemand wat hier de oorzaak van is ?

Ik heb op rcgroups wat info gevonden over het resetten van de trims. RC Groups - View Single Post - Nine Eagles SOLO/FREESPIRIT

Misschien dat dit helpt om je servo's meer symmetrisch te krijgen. Voor mijn probleem, de vastlopende servo, hielp het niet, maar voor ongelijke servo-uitslagen kan het wel werken.
 
Na een confrontatie met een muur is vandaag mijn solo pro weer de oude,
Nieuwe printplaat, nieuw onderstel, en een nieuw mainframe
maarrrrr.

Ik heb geen contact met de zender. ledje blauw brand wel en gaat knipperen als hij naar zijn zender zoekt.

groet marcel.

Hoe kunnen zender en ontvanger weer communiseren

Alvast bedankt voor jullie reacties

marcel
 
Staat als het goed is in de handleiding, maar dit is de "binding" procedure:

Druk de linker knuppel in en houdt deze ingedrukt terwijl je de zender aan zet. Als het goed is zie je nu in het display 3 streepjes. Schuif de batterij in de heli en zet hem neer. Als het goed is zal het knipperen van de led na een aantal seconden ophouden, en verschijnt in het scherm van je zender weer de normale info, dus trimsettings etc. En je kan weer vliegen, na eventueel wat trimmen natuurlijk.
 
Graag gedaan. En hou hem nu heel he? ;-)

Weet iemand trouwens iets van het volgende? Ik heb een nieuwe ontvanger, en als ik in de "outdoor mode" vol nick naar voren geef, gaat ineens de roll servo een stukje naar links geven. Mijn andere Pro heeft dit niet. Lijkt me niet echt gezond bij Fast Forward Flight ineens roll naar links, en bovendien komt de tuimelschijf dan erg schuin te staan, waardoor hij hoorbaar aanloopt tegen de ring eronder. Iemand dit ook meegemaakt?
 
Hallo Allemaal.

Ik ben mede dankzij indoorvlieger goed bezig geweest. Printplaat op nieuwe mainframe enne landings gestel aan de print gesoldeerd.
Hoofdrotor enne staart om gezet, zender gereset en klaar ik heb weer 20 minuten kunnen vliegen. Boven het gras !!! zonder muren!!!

Groet marcel
 
Blij dat ik kon helpen. En buiten is lekker vliegen, of niet? De eerste keer buiten was voor mij een verademing. Enige waar je voor moet oppassen is dat de Pro in FFF (Fast Forward Flight) vaak erg slecht tot helemaal niet naar links wil, en als hij op topsnelheid is verlies je vaak ook wat hoogte, soms sneller dan je had verwacht. Kun je opvangen door iets meer gas, of iets minder nick vooruit te geven, maar dan gaat de snelheid er wel af.

En zorg voor een windstil plekje, het is immers maar 27 gram wat je de lucht in stuurt. Dreig je toch af te drijven doordat er meer wind stond dan je had gedacht, bedenk dan als je naar rechts stuurt (rudder) dat hij ook vanzelf naar voren gaat, dus daarmee kun je net wat meer snelheid opbouwen om terug tegen de wind in te komen.
 
Weet iemand trouwens iets van het volgende? Ik heb een nieuwe ontvanger, en als ik in de "outdoor mode" vol nick naar voren geef, gaat ineens de roll servo een stukje naar links geven. Mijn andere Pro heeft dit niet. Lijkt me niet echt gezond bij Fast Forward Flight ineens roll naar links, en bovendien komt de tuimelschijf dan erg schuin te staan, waardoor hij hoorbaar aanloopt tegen de ring eronder. Iemand dit ook meegemaakt?

Met trims resetten lijkt het opgelost, alleen is de voorwaartse snelheid ver te zoeken. Met trimmen kan ik dat wel weer wat terug krijgen, maar het is niet ideaal. Nog maar eens even met die neutraal standen van de trims prutsen, of misschien toch maar eens de linkjes tussen servo en swashplate iets verstellen.

Maar eerst ga ik de hoofdas met bladen van deze Pro overzetten naar mijn revisie 2 Pro (dus die met de hogere staartboom) Die vliegt namelijk veel feller en vooral sneller, maar schudt in de lucht soms een beetje bij bochten. Bij inspectie bleek de rotorkop iets te slingeren, dus misschien is dat de oorzaak. De andere Pro heeft dit niet, en die is in de bochten mooi strak, alleen wel wat langzamer.


Update: Ombouw was niet zo geslaagd. Het blijkt dat je niet de rotorkop van de revisie 1 Pro, dus die met lage staartboom, kan gebruiken met de dubbele linkjes tussen swashplate en rotorkop, dat wringt, en de flybar kan daardoor niet meer soepel bewegen. Ik heb maar niet getest of het vloog, als je flybar gewoon schuin vast blijft staan, ipv losjes te pendelen, zal dat vast niet goed aflopen. Dus alles maar weer terug gebouwd naar origineel, alleen de rotorkop nu 180 graden gedraaid op de mainshaft gezet. Hij lijkt nu niet meer te slingeren.

Alleen testvliegen zal even moeten wachten, tijdens het plaatsen van de as is het draadje tussen landingsgestel en ontvanger los geraakt. Ik schrok me al een ongeluk, batterij erin, heli doet niets. Ontvanger opgeblazen? Maar toen zag ik dat het zwarte draadje los zat, dus dat zal de oorzaak zijn. Alleen geen soldeerbout bij de hand, dus even fixen zal moeten wachten tot ik weer thuis ben...


2e update: Draadje weer vastgesoldeerd, erg oppassen dat je niet het landingsgestel meesmelt, en hij doet het weer! Dus geen ontvanger naar de gallemiesen, dat scheelt weer. Alleen nu teveel wind om het huis voor een testvlucht. Wel even de rotor laten draaien met de heli in de hand, en het lijkt erop dat de kop inderdaad niet meer lichtjes slingert, dus hopelijk is het lichtjes schudden bij sommige snelheden nu verleden tijd.
 
Laatst bewerkt:
Valt wel mee

Mwoah, zal wel een lading oude solo pro's zijn dan denk ik, want de nieuwere hebben ook minder servo problemen.

Overigens gaan die dingen best gemakkelijk stuk. Ze zijn niet erg beschermd tegen zand e.d. en als je eens hard crasht gaan ze vrij gemakkelijk stuk en kunnen ze helaas niet meer in de juiste stand gezet worden voor wat betreft de uitslagen.

Heb je wel gekeken naar hoe alle linkages zitten en de fly bar links bijv.?
Mmm, ik heb een ouder model Solo Pro 1, en ik verbaas me erover hoe lang hij heel blijft. Heb hem een aantal keer bijna van de muur moeten krabben maar geen onoverkomelijke schade gehad.

Twee keer heb ik nu de main shaft moeten vervangen omdat de feather shaft (het binnendeel waar je de blades omheen zet) daar gebroken was. Ik heb ook een nieuwe canopy klaarliggen voor als de oude het definitief begeeft, zitten wat scheurtjes in. Verder had ik een berg andere onderdelen aangeschaft, waardoor het hier verguisde landingsgestel, linkage rod set, tail boom met motor, blades, tailblade, main frame... het ligt er allemaal nog...

Ik zeker nu ongeveer 50 keer een accu leeggevlogen, heb redelijke controle (kan netjes landen op een ikea kinderkrukje) en ik ben begonnen met de grapple and hook. Heeft iemand dit al geprobeerd?

http://www.heli-grapple.com/

Ten eerste: Je krijgt op een gladde vloer enorm last van grond effect.
(ik heb als oplossing een groot kussen van een poef op de grond gelegd met het target erop, daardoor minder grondeffect, maar wel het probleem dat je grotere kans op chrashes hebt omdat je grapple of skids aan het kussen blijven hangen)

Ten tweede: de grapple gaat als een bezetene heen en weer. Ik heb hem bevestigd na een aantal keer proberen me een aantal tussenstukjes direct onder de main gear. Gebruik je de tussenstukjes niet, dan zijn de bewegingen beperkt en heb je kans dat de grapple je bij een landing een kant op duwt waardoor de heli wegschiet. (de haard in, bij voorkeur :-))
Ik word een beetje nerveus van dat gewiebel maar volgens mij de heli ook.

Ik ben het eens met de bewering dat de heli het lekkerst vliegt aan het eind van de batterij. Dan is hij minder nerveus. Misschien zou het voor de fabrikant een idee zijn om het main gear iets zwaarder te maken of een andere tandwielverhouding te geven, van de andere kant is het aan het begin van de batterij makkelijker om met een dot throttle nog even even over een obstakel heen te vliegen.

Vliegen buiten, bij rustig weer, vind ik het leukst. Het is alleen moeilijk om de gang naar voren op gang te brengen. Buiten vlieg ik met de full-rate controls maar zelfs dan is hij vooruit nogal mak, todat je hem door een mooie, ruime bocht trekt en dan gaat hij als een speer (bocht naar rechts werkt het best). Heeft iemand hier een verklaring voor?

Mijn theorie is dat wanneer je door een bocht gaat, er in principe over zowel de pitch-as als de roll-as een resulterende kracht wordt uitgeoefend die wordt opgeteld (als een vector dan natuurlijk). Klopt dit en vertonen andere helis dit gedrag ook? Is het specifiek voor FP heli's

Ten slotte: Ik vraag me af wat het volgende is. Ik zit te dubben tussen een ingewikkeldere indoor helicopter (Walkera 4G6) of een outdoor helicopter, waarbij de KDS450S me geschikt lijkt. Heeft zo'n Walkera veel ruimte nodig om tot zijn recht te komen? Is buiten vliegen dan beter?
 
Ik kan je ervaringen over de duurzaamheid helemaal onderschrijven. Behalve de canopy heb ik geen schade gevlogen tot nu toe, ondanks bijv. een aanvaring met een boom met draaiende motor (diepte verkeerd ingeschat) en een keer een crash op FFF (Fast Forward Fight) met wind mee. Ik denk dat het wel scheelt of je een wit of zwart landingsgestel hebt. De witte zijn "glow in the dark" en misschien is daardoor het kunststof minder sterk.

Ik heb geen ervaring met zo'n haakje, maar ik vraag me ook af of de Pro daar zo geschikt voor is. Het schijnt dat een paar gram meer al kan betekenen dat je bijna niet meer van de grond komt.

Wat betreft het bochtengedrag, dat schijnt vrij normaal te zijn voor FP's en zeker voor de Solo Pro. De druk van de staartrotor bij het geven van roer naar rechts doet de neus ietje naar beneden duiken, waardoor je extra voorwaartse snelheid krijgt. Roer naar links geeft een omgekeerd effect. Daarom heb je voor een bocht naar links ook eerst wat voorwaartse snelheid nodig, en is het draaien van een strakke pirouette met deze heli veel lastiger dan met een coax.

Wat ik trouwens ook nog wel eens doe bij buiten vliegen, is de trim van het hoogteroer iets naar voren zetten. Dan heb je in theorie een minder mooie hover, want je heli zal met sticks neutraal langzaam naar voren willen, maar je hebt net een tikje meer kanteling naar voren van de swashplate, en dan kun je zonder een bocht naar rechts ook best vlot snelheid maken. En je hebt iets meer mogelijkheid om tegen een eventuele windvlaag in te komen. Maar bocht naar rechts is natuurlijk ook prima, dat werkt ook bij trims neutraal. Inderdaad als een speer dan. :D
 
Iemand al ervaring met deze versie van de Solo Pro?

image_KY-031-2450_1.jpg


Let op de hoger geplaatste staartrotor. Ik ben benieuwd of dit het slecht naar links sturen van de Pro bij hogere snelheden op zal lossen of verbeteren, en of pirouettes draaien beter zal gaan. Het ziet er wel iets kwetsbaarder uit zo...

Verder valt me op dat in de rotorkop weer de enkele banaanvormige linkjes tussen swashplate en rotorkop zitten, dus niet zoals op het plaatje van GP64 (op deze pagina: nine-eagles-solo-pro-10)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top