Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Ja dat denk ik ook. De provincie wapens zijn niet verandert uitgezonderd Groningen alleen is er wat discussie over het wapen in het midden. In 1660 was er oproer. Men vond dat het Nederlandse wapen teveel op dat van Holland leek en daarom werden de kleuren omgedraaid: een gouden leeuw op een rode ondergrond

Hoi Hans,
Ontzettend mooi om te zien allemaal! En de spiegel wordt geweldig! Een vraagje daarover; ga je de 2 luikjes links en rechts van de kroon ook maken? (Dik benoemt deze en hij heeft zelfs nog 2 luikjes bij de knieën van de leeuwen, Bataviawerf heeft de bovenste iig ook)

Ja dat denk ik ook. De provincie wapens zijn niet verandert uitgezonderd Groningen alleen is er wat discussie over het wapen in het midden. In 1660 was er oproer. Men vond dat het Nederlandse wapen teveel op dat van Holland leek en daarom werden de kleuren omgedraaid: een gouden leeuw op een rode ondergrond
Dik heeft daar een goede uitleg over waarom het welhaast zeker is dat de 7P de oude uitvoering had (rode leeuw op goud, pagina 96/98)

Dik heeft daar een goede uitleg over waarom het welhaast zeker is dat de 7P de oude uitvoering had (rode leeuw op goud, pagina 96/98)
Officieel zijn de kleuren in 1663 verandert, maar uit de meeste schilderijen uit de 2e Engelse oorlog van van der velde, storck en knijjf blijkt het wapen in de oude versie te staan. Later is ook het wapen van de 7p omgedraaid, blijkt uit schilderijen uit de 3e Engelse oorlog. Net zo'n soort geval dus als het torentje op de zijgalerijen. Bij de tewaterlating was die aanwezig, maar in de 2daagse zeeslag is de zeven provinciën in de kajuit geraakt waarbij het torentje vernield werd. Aangezien torentjes toen niet mee gebruikelijk waren hebben ze toen beiden erafesloopt. Is dus een persoonlijke keuze, beeld je hem uit in de 2e of 3e oorlog?

Een langzaam vervolg. Het dek begint vorm te krijgen. Omdat dit stuk het meeste in het oog springt wil ik dit redelijk strak maken.

Op de foto lijkt het te divergeren maar dat is de lens volgens mij.

En ja, de vissing van de bezaan zit niet helemaal in het midden van de dekplanken. Ik wilde hier eigenlijk een 'blokje' vraag van maken. ;)

De bezaan staat echter zo wel keurig in lijn met grote mast en loodrecht(midscheeps gezien). Ik ga het ook niet aanpassen want dan moet ik de 2 lagere dekken ook slopen

20210317_165619.jpg

Wanneer een onderdeeltje net niet helemaal in lijn met de rest staat is er eigenlijk niks aan de hand. Schepen werden gebouwd uit hout wat beschikbaar was, (ze hadden vroeger nog geen Doe- het-zelf zaak waar de geschaafde planken allemaal exact gelijk klaar lagen), en afwijkingen tussen beide zijdes had je dus altijd.
En zeker de Hollandse schepen hadden dit. Het gebruik van hout in de lage landen was gigantisch, dus je kon niet miepen over een plankje wat niet paste, dat werd gewoon gebruikt.

ik snap het zeker wel maar als hij geschilderd is zal het zeker nog mooier zijn hoor maar zet er wel 10 lagen vernis op zodat je een mooi diepte zicht krijgt . het gaat heel zeker prachtig mooi worden als hij geschilderd is.
keep up te good work hans :thumbsup:

Met beits krijg je ook best wel wat dieptewerking, kops hout word altijd iets donkerder... Maar ja het is wel jammer van al het werk als het mislukt, dus doe je best Hans en ga ons eens verassen:):)

We vorderen langzaam, ik bouw ook niet zo heel veel uren op dit moment.
Hier wordt wel gesmokkeld. De scarph joints. Ik heb ze gesimuleerd door insnijden. Dit zijn de watergangen en om een mooi gelijk verloop te krijgen wil ik die uit één stuk maken van voor naar achter.

20210321_155007.jpg

20210321_164535.jpg

Back