Naze32 icm Multiwii GUI

Ik begin een beetje radeloos begin te worden van een probleem met mijn naze32, kan iemand mij helpen?

De specs van mijn miniquad
- ZMR250 glasvezel frame
- RCX/ZMR 1804 2400kv motoren
- 10A ESCs met simonk
- 5030 gemfan props
- Naze32 Acro
- 3S 2200mah
- 2.4ghz 9x receiver met 9x radio

Dit is het probleem:
Na batterij aansluiten vliegt de quad perfect level.
Na een paar minuten vliegen wordt de drift naar achteren op de quad steeds meer, in zowel angle mode als acro modus. Het probleem wordt sneller erger als ik hard en argressief vlieg. Wanneer ik de sticks centered hou dan krijgt hij in angle modus steeds meer een grotere hoek naar achteren, in acro modus wordt de snelheid waarmee hij naar achteren draait sneller. Omdat het probleem zich ook in acro modus voordoet kan ik denk ik de accelerometer wegstrepen?
Dis-armen en opnieuw armen verhelpt het probleem niet, batterij aan en uit wél.

Omdat het probleem zich verergerd bij harder vliegen zou je denken aan vibratie problemen, daarom de volgende zaken geprobeerd:
- Motors en props gebalanceerd, zo goed als mogelijk, maar hoe weet ik nu wat goed genoeg is?
- Initieel de Naze32 op nylon standoff gemonteerd, daarna met rubber in het frame gemonteerd en nu met zelfkleven foam gemonteerd. Dit laatste lijkt wel iets te veranderen in het probleem, soms wordt de drift bijvoorbeeld iets minder maar het probleem is nog duidelijk aanwezig.

Raw sensor data:
Gyro: na vliegen en wanneer de drift aanwezig is zonder batt te disconnecten
de X as -0.24 en -0.49 aan
de Y as tussen 0 en 0.24 aan
de Z as tussen -0.24 en -0.49 aan

Acc
x 0.01
y -0.01
z 0.98

- middelpunt van de RX staan op 1500, ook nadat ik heb gevlogen en de drift aanwezig is.
- Accelerometers zijn gecalibreerd
- Quad is in balans

Pids:
- pid sowieso de P van 4 naar 2
- Level PID P langzaam verhoogd en I ook

Verder heb ik met de settings gespeeld:
- looptime van 3500 naar 3000 en 2800
- acc_lpf_factor naar 100
- gyro_lpf van 40 naar 20 en weer naar 98
maar hiervan heb ik het idee dat dit meer lapmiddelen zijn die niet nodig moeten zijn

Hoe kom ik erachter wat nu precies het probleem is?

Ik heb denk ik al 20 uur aan uren erin zitten om dit probleem op te lossen en ik kom maar niet verder ...boehoe!

Is die gyro data wat je ziet na het vliegen als hij op een buro staat? Dan lijkt me dat je gyro kapot is, heb je nog een naze liggen die je testen kan? Dan kan je alles uitsluiten naast de naze, voor 25 euro een goede test en heb je worst case een reserve.

Dat zou ik doen althans.

Ik zou inderdaad even testen of het naze boardje niet gewoon kapot is, bijvoorbeeld kapotte accelerometers of gyroscoop. Soms bouwt er zich in een defect component hitte op wat zich gaat vertalen in foutieve waardes. Dat zou dan dus inderdaad pas gebeuren na wat langer vliegen.

Ik zou even een e-mailtje sturen naar je retailer over je probleem, in principe heb je gewoon fabrieksgarantie.

Bedankt iedereen, ik zal een nieuwe naze32 bestellen en hopelijk is het daarmee opgelost. Dan kan de andere terug voor fabieksgarantie. Keep you posted.

vraag me af in hoeverre je "garantie" krijgt. Heb op meerdere topics gelezen dat Timecop zelf (ontwikkelaar vanhet boardje) zegt dat garantie niet aan de orde is. Er word zelf gesoldereerd en gemonteerd aan de boards dus het kan snel fout gaan.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat ik voor je hoop dat je een andere naze aangeboden krijgt!!

Je noemt in je topictitel dat je multiwii gui gebruikt, stap aub over naar baseflight chrome, met multiwii gui loopt mijn naze vaak vast of slaat hij verkeerde gegevens op. Dit probleem doet zich eveneens voor met de oude baseflight configurator.

Mijn quad lijkt dit probleem ook te hebben de laatste tijd, Met nieuwe batt hangt hij perfect level, na 5 min vliegen trekt hij naar linksvoor.
Ook schud hij in de lucht tijdens vooruit vliegen.

Ik stap daarom over naar een andere naze EN nieuwe escs.

Succes met een nieuwe naze, ik laat wel weten of mijne beter vliegt als hij weer in elkaar zit!

gr Michael

Vraagje heb hier een naze32 liggen die ik al eerder gebruikt heb... nieuwe firmware er op motor test 1 doet het niet oké vaag.. esc zul je denken nee alles werkt.. signaal draad contact tot chip gemeten wel contact ander motor er op niks... ligt dus aan de naze32?? Iemand surgesties?

Edit lees het nu terug en is mij niet eens duidelijk wat ik bedoel dus even opnieuw.

Heb een naze32 die ik al eerder gebruikt heb.. heb alleen nieuwe firmware er op. Nu doet output 4 naar de esc niks heb het gemeten en andere esc geprobeerd nog niks best wel raar

Topix, FW nog een keer opnieuw laden? Goede config neem ik aan, default quadx ging bij mij mis vanmiddag op mijn hex. Esc calibratie zou niet nodig moeten zijn na nieuwe FW maar zou ik nog wel proberen. Worst case motoren aansluiten op poort 1,2,3,5 en custom config voor maken?

Firmware 2x al gedaan..is dat mogelijk custom configuratie maken? Ben wel benieuwd haal morgen nieuwe op maar goed vind wel raar dat in 1x de output 4 het niet doet

Armen met zender doet hij ook niks en motor 1 en 4 wisselen maakte idd niks uit.. als ik motor 4 op pin 1 zet werkt hij wel..

Ben niet iemand die bij de eerste scheet iets vraagt. soldering van alle pinnen opnieuw gedaan en ook firmware veranderde helemaal niks mee.. heb eerst zelf alles gedaan wat ik kon bedenken en voorbij heb zien komen.

Zo bedoelde ik het ook niet. [emoji6]
Als je denkt dat je alles geprobeerd hebt kunnen het de meest simpele stomme dingen zijn waar je misschien niet aan hebt gedacht.
Balen dat t niet werkt.
Zit er misschien vuil tussen de pootjes van de cpu die sluiting kan maken?

Nee ook niet heb met me multimeter op piep stand. Op de chip gehouden en op de esc gewoon super contact ook onder een loep gehad en zit niks op dus firmware fout of chip stuk 100% mogelijk.. morgen ff nieuwe naze32 er in zetten

Ja....links is 270graden en rechts is 90 graden ;)

dank je boris .

Ik begin steeds meer te leren van de naze32 .
Maar hebt nog wel een vraag , de naze32 reageer nogal fel op de throttle ,
en bij het landen stuitert ze na .
hoe kan ik dit verhelpen ?.

gr Wim

dank je boris .

Ik begin steeds meer te leren van de naze32 .
Maar hebt nog wel een vraag , de naze32 reageer nogal fel op de throttle ,
en bij het landen stuitert ze na .
hoe kan ik dit verhelpen ?.

gr Wim

Dat is voor mij lastig te oordelen momenteel zonder het te voelen :).

Een van de dingen die je throttle gevoeligheid verbeteren is je minthrottle goed afstellen, dus minthrottle op het punt waar je motoren net gaan draaien.

Daarna is het oefenen op throttle control en wellicht voor beginners handig om throttle expo te gebruiken.

Back