Vandaag op de Ginkelse hei een behoorlijk tweeslachtige dag gehad.
1. Alpina weer eens uitgelaten. Ik had er sinds september niet meer mee gevlogen. Gisteren alles nagekeken. Alles werkte, en de goede richting op. Vandaag op het veld nog een goede pre-flight check. Ook nu weer alles OK.
Arjan hielp bij de start. Direct na de start wil hij vlot met de neus omhoog. Down drukken hielp niets. Op 10-15 m hoogte hing hij vertikaal, en daarvoor heeft hij toch echt niet genoeg vermogen. Wat doen? Motor aanhouden zorgt voor een langzamere val, maar hij gleed wel richting publiek. Nee dus. Dan maar motor uit en bidden. Ik heb niet overtuigd genoeg gebeden ... Recht met de neus de grond in, Spinner aan gort, motorspant uitgebroken. eerste 15 cm van de romp aan gort, romp beschadigd bij de vleuglverbinder en arreteerpennen, vleugelverbinder (12 mm massief rondstaal) krom. De rest weet ik nog niet.
Ik ga nog een goed nadenken wat ik met deze kist ga doen.
Oorzaak: ik weet het niet. ZW-punt? Ik heb niets veranderd aan de kist, en de accu kan in z'n bakkie hooguit 2 cm naar achteren. Dat zou weliswaar beroerd vliegen, maar dat is te vliegen. De rest ... Ik weet het niet.
2. Dan de Möwe / Raçek III maar.
Vlucht-1 was fantastisch:
Vlucht-2 was kort.
Vlucht-3 en -4 waren zo mogelijk nog beter dan vlucht-1: