Mijn vlieg ervaring van vandaag

Zo zeg, ik heb me bijna schofterig zitten vermaken vandaag. Eerst op het lokale modelvliegveld in Piesendorf (Oostenrijk) de Orca ingevlogen, meer daarover straks in een apart draadje over de Orca. Daarna doorgereden naar de helling bij Hollersbach. Er zijn nog 4 lui van de club in Odoorn en Theo Coenen is ook hier. Met gastheer Gert erbij stonden we met 7 man op de helling. Een matig windje redelijk recht op de helling zorgde voor prachtige condities. Dichtbij droeg de helling een beetje, als je verder het dal in vloog dan kwam je in gigantisch stijgen terecht. Ik vermoed dat het meer een constante stroom thermiek was dan hellingwind. Ik heb met de Typhoon en Orca alleen maar lopen scheuren. Cirkels met diameters van honderden meters. Aanduiken, laag over de helling, door naar voren en weer omhoog, en daarmee even doorgaan. Heerlijk. Beide kisten hadden volle ballast mee.

De mannen van Odoorn hadden geen van alle enige hellingervaring, maar ze hadden het spelletje snel door en hebben zich uitstekend vermaakt. Enige fout was een B4 die in een boom knalde bij de landing door een verkeerde afstand inschatting, verder is er geen schade gevlogen.

De heren uit Odoorn op een rijtje
Oostenrijk8.JPG

Gastheer Gert vermaakte zich ook prima
Oostenrijk9.JPG

Ook de dames kwamen na een wandeling even kijken
Oostenrijk12.JPG

Tussen het vliegen door lekker genieten van het mooie weer en uitzicht
Oostenrijk13.JPG

Wat een waanzinnige uitzichten heb je hier toch
Oostenrijk10.JPG

Oostenrijk11.JPG

Tjonge, dat is een erg mooie omgeving om te vliegen zeg!!

Vanavond mijn Solius voor het eerst laten vliegen en ging allemaal goed. Erg leuke kist is dat toch wel om zo lekker even mee te vliegen. Afstellingen nog wat fine tunen, zeker de rolroeren omhoog om te remmen wat kistje schuift heerlijk lang door over het veld., wil niet landen en stoppen:)

Groeten Peter.

Zo, vandaag mocht mn ask23 even mee. Meteen gestart en het ging direct heel hoog. Ik heb dan toch even de schrik te pakken, hoe krijg ik dat kistje heelhuids terug op aarde. Vooral omdat deze kist helemaal geen remklepoen heeft. Dan maar zo veel mogelijk down geven. En dan is de bel ook meteen helemaal weg en zakt het als n baksteen. Daarna waren de starts stijgen en dalen, pas na 15u ging het weer goed met de thermiek. Te zien in de overzichten hieonder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dalen uit thermiek het beste met een vrile. Down drukken is niet verstandig kan Door de hoge vleugel belasting vleugel breuk opleveren.
een vrile zet je in Door rustig aan steeds meer up te trekken tot vol up en je toestel in overtrek wil gaan. Dan vol richting erbij je zwever komt in tolvlucht naar beneden .wil dit niet Door een vrij achterlijk zwaartepunt, dan rolroer even gebruiken om de eerste aanzet te geven en daarna vasthouden met hoogte enrichting.

Bedankt voor de tip. Zie idd dat mn vleugelpin (hol aluminium buis) verbogen is. Snap eigenlijk nog niet dat deze tolvlucht minder belasting geeft op de vleugels.

Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat dan alle aanstroming over de vleugel weg is en je vleugels nu als weerstand werken als een vallend blad. Let wel tolvlucht,geen spiraalvlucht. Bij een spiraalvlucht behoud je de aanstroming over de vleugels waardoor de vleugel belasting toeneemt..

Doordat je vol "up " blijft houden zal de neus niet omlaag gaan en blijft de vleugelbelasting relatief laag. Je kunt een carbon staaf nemen als vleugelpen in plaats van de hollebuis, mits je de juiste dikte kunt vinden.

Omdat dan alle aanstroming over de vleugel weg is en je vleugels nu als weerstand werken als een vallend blad.
Eigenlijk is er maar één vleugel overtrokken, de nog vliegende vleugel vliegt als het ware rondjes om de overtrokken vleugel heen.
Ik denk dat als je een vrille "helpt" te ontstaan met rolroer, het vaak geen echte vrille wordt maar een tolvlucht. Als het wél een echte vrille wordt dan moet je, na bv. links rolroer, een vrille naar rechts krijgen. De vleugel waar het aileron omlaag gaat zal nl eerder overtrekken. Gaat de vrille naar links, dan was de snelheid nog te hoog om te overtrekken en heb je een gewone tolvlucht.
Overigens, bij veel vliegende vleugels (vooral planken) lukt het niet om te overtrekken.

Als je serieus gaat modelzweven dan zijn stoorkleppen toch wel aan te raden, vooral bij zwevers met lage vleugelbelastingen.
Ik heb mijn Cirrus en Weihe 50 diverse malen met vol stoorkleppen en vol slippen met zweet uit een bel zien te krijgen, daarom maak ik nu mijn kleppen wat langer.
Stoorkleppen zijn éénvoudig zelf te maken in een ribbenvleugel, mbv een goedkoop 5-10 euro servootje kun je deze aansturen.

p.s. Met welke vario heb je deze diagrammen verkregen?

He Jan,

Aangezien dit kistje van schuim is wordt dat met die stoorkleppen niets. Ga volgende keer de vrille proberen maar ben wel bang voor de spiraalvlucht.

De diagrammen komen uit de software van de Altis V4.

Wat enigzins helpt is, je ailerons omhoog zetten (een graad of 45).
Dat verslechtert het rendement van je vleugel, dus je daalsnelheid & glijhoek worden slechter. Om er echt van te profiteren moet je -zoals met alle remsystemen- extra snel vliegen (bij verdubbeling van de snelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe).
Ailerons omhoog zou ook wel eens kunnen helpen als je een vrille wil maken, immers omdat je vleugel minder rendement heeft komt je stallsnelheid hoger te liggen zodat hij makkelijker overtrekt.

Wat enigzins helpt is, je ailerons omhoog zetten (een graad of 45).
Dat verslechtert het rendement van je vleugel, dus je daalsnelheid & glijhoek worden slechter. Om er echt van te profiteren moet je -zoals met alle remsystemen- extra snel vliegen (bij verdubbeling van de snelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe).

Mijn ervaring met ailerons omhoog is uitgebreid, van 1980 tot 2000 er altijd wedstrijd (F5B) mee gevlogen.

Mijn methode om hard te dalen is juist langzaam vliegen waarbij het middendeel, zonder de ailerons, overtrekt, veel weerstand en weinig lift levert.

Ik had toen altijd de rem op een drukknop op de gas-stick, daarmee was ook tot in de landing goed te doseren.
Nu op aileron-only zwever op de knuppel net als bij de anderen de butterfly.

Rick

Vandaag weer heerlijk in de thermiek gezeten met m'n Phoenix Diamond. Op het moment dat ik dacht, oei, hij gaat wel heel hoog heb ik de remmen erin gegooid. Dan merk je dat de Butterfly een goed effect hebben op het dalen. Daarna weer uitgezet en maar weer stijgen. Mooi was het vandaag. Toen ik de Altis erin gezet heb zijn de stijgingen niet meer voorgekomen, kan toch geen toeval zijn!

Ik heb vandaag, toen ik even een andere kant op keek, mijn Gritter uit het oog verloren... en later teruggevonden drijvend op het nabijgelegen meer. Daar heeft onze club dus een roeibootje voor... schade lijkt mee te vallen, maar de electronica moet ik nog testen. Moet 'm wel opneuw bespannen...

Gister was weer eens een dag om in te lijsten. Rond de middag afgesproken met MaartenX, Hendrik, Terence, Dirk en Serge op de Ginkelse hei. Wat zwevers, wat slepers, prachtig thermisch weer.
De hele middag met mijn Libelle gevlogen; lage sleepjes en dan hup de thermiek in. Tot grote hoogtes, het zicht was uitmuntend.
Later op de middag met Serge nog wat sleepjes met zijn Jodel gedaan; die loopt nu veel beter. Het slepen vergt nog wat oefening maar ook dat gaat steeds mooier.

Wat een geweldige dag.

Gisterenavond weer de EPO Fox (2,3m) uitgelaten voor wat heerlijke acro zweefvluchtjes.
Ondertussen wat minimalistische mooie pianomuziek (Lucovico Einaudi) via de autoradio, de mooie zonsondergang, de smaak van de valavond in de lucht, enkele loeiende koeien in de verte, voorbijglijdende luchtballonnen...
Je voelt de stress zo van je schouders glijden!

Heerlijke avond, alleen jammer dat er zo weinig clubgenoten 's avonds vliegen, ik was er helemaal alleen, 's middags was er 20 man...

Ook verkrijgbaar op doktersvoorschrift!

Ik heb gisteren op een verjaardag vanuit de achtertuin vele meeuwen en een paar roofvogels in bellen weg zien stijgen....zeker wetend daar met mijn recent verworven competenties (lees veel geleerd op f5j wedstrijden) daar gebruik van te kunnen maken.
En terug naar huis rijdend zag ik in de verte de kistjes boven het clubveld hangen terwijl wij de andere kant op reden.........

Helaas kan je niet altijd van zo'n mooie dag profiteren ;-)

Back