Mijn vlieg ervaring van vandaag

Vandaag maiden gedaan van mijn Graupner Diamant. Met behulp van startkarretje gestart.

full

Voor de start.

full

En na de landing.
De Diamant vliegt heerlijk!! Ben er zeer blij mee.
Kon nog net even, morgen weer eens voor langere tijd uit NL.

Groeten Peter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, gaaf Peter. Proficiat.

Gisteren ook nog even naar het veld geweest. Bij aankomst werd er volop gemaaid en heb ik mezelf ook nog ff nuttig gemaakt en het bezoekersgedeelte gemaaid. Ik had niet veel tijd maar wilde nog wel even de Epsilon uitlaten. Na twee stijgingen werd er ineens een lekker bel ontdekt. Dat ging maar door, dus weer even oefenen, stukje dalen, thermiek stand aan en weer stijgen en weer dalen. Het leek wel door te gaan. Tot een collega piloot mij attendeerde op de tijd, oh nee, net nu ik deze heerlijke vlucht mocht beleven. Ik heb nog even in dubio gestaan om de afspraak maar af te zeggen maar heb de Epsilon toch maar weer netjes aan de grond gezet. Wat kan dat dan teleurstellend zijn ;-). Ik troost mezelf maar weer dat er deze pinksterdagen weer mooie vliegdagen bij zullen zitten.
full

Mijn vliegervaring vandaag was ruim 10 uur in een Boeing 777,
Da's toch veel minder leuk dan een maiden van een Diamant doen maar die ligt geduldig te wachten op me zodat die tzt weer mooi de lucht in kan. En dan ook een sleephaakje erin, mag die bij Bertus er vast wel achter.

Groeten vanuit het verre China,
Peter.

haha china.....

hier mijn ervaring van vandaag, in lunteren op de heide. zonnetje en met mn blote voeten op de grond. Met de ballo DLG zwiepen...tging heeeeeeel hard omhoog, of heeeeeeel hard omlaag....heerlijk middagje zwiepen....record staat sinds vanmiddag op 265 meter...sjees wat is dat hoog !!!

Roseetje !!!!!

Vandaag m'n tweede ervaring met DLG. Op de foto staat Huib met zijn DLG en op de achtergrond het naderende onweer. Na deze worp was het snel inpakken en het clubhuis in.

full

Kijken naar vliegen is ook een ervaring

Gisteren terug gekomen van een weekend op Terschelling.
We hebben veel zien vliegen, meeuwen, scholeksters, zwaluwen, tureluurs, grutto's, snippen, visdiefjes, en nog veel meer.

Op de boot terug kwam er een meeuw om mij les te gevel hoe je hellingvliegen moet. Hij heeft zeker een kwartier naast en boven ons gevlogen zonder maar één enkele vleugelslag.
De vleugels zijn wel constant in beweging, zowel de 'rolroeren' maar ook de (vaak negatieve) V-stelling veranderde constant. Ook de spanwijdte wordt steeds aan de wisselende omstandigheden aangepast. Hij vloog steeds met vrij grote liftcoëfficient, dat hij tegen de overtrek aanzat was duidelijk te zien door de regelmatige terugstroming, herkenbaar aan de opkrullende veren, aan de bovenzijde van zijn 'schouder'. De tippen hadden voldoende verdraaiing om daar niet te overtrekken. En dan voortdurend rondkijken, waarschijnlijk zoekend naar eten, maar ik denk dat hij wilde zien of iedereen wel keek hoe goed hij was.

Het filmpje met mijn telefoon is niet altijd goed gericht, in de zon zie je niks op het schermpje, en niet altijd scherp, maar toch wel mooi.
In ieder geval heb ik nu wel besloten eens een mooiere camera te kopen.

Rick

Ja dat is echt mooi om te zien he !

Ik heb alweer een heel aantal jaren geleden intensief aan deltavliegen gedaan. Meerdere malen vloog er dan een buizerd aan een van de vleugeltips mee. Waar ik als piloot op dat moment hard moest werken om in de thermiek te blijven, bleef de buizerd moeiteloos op steeds nagenoeg dezelfde afstand van mijn vleugeltip meevliegen, ook zonder 1 vleugelslag. Je zag 'm denken "wat heb jij een moeilijk apparaat op je rug om hier te vliegen zeg....." en vervolgens wegdraaien en in no time 100 meter boven me zitten. Prachtig.....

Op de boot terug kwam er een meeuw om mij les te gevel hoe je hellingvliegen moet. Hij heeft zeker een kwartier naast en boven ons gevlogen zonder maar één enkele vleugelslag.

Leuk, ik ken dat... ik ben net als Huey zeilvlieger en heb vaak arenden en gieren aan mijn vleugeltip gehad, en ooit langs het strand bij Langevelderslag een enorme zwerm meeuwen, sommig zo dichtbij dat ik ze vrijwel kon aanraken...
Er is een mooi gezegde onder zeilvliegers, dat vooral betrekking heeft op thermiekvliegen, maar voor vliegen in het algemeen opgaat: "Watch the birds, they do it for living!"

In ieder geval heb ik nu wel besloten eens een mooiere camera te kopen.

En dat doet mij, als oud-TV-cameraman, óók veel plezier. Mijn camera telefoneert namelijk ook heel besodemieterd.

Daar hebben we het al eens over gehad toch Rick? ;-)
Ik heb daar onlangs snel wat beelden van geschoten (helaas ook met een telefoon omdat ik hard aan het werk was) om ze jou eens te laten zien.
Ik denk dat ze die schepen tegenwoordig gebruiken om lekker makkelijk de zeeen over te steken. 'Jouw' meeuw lijkt inderdaad actief op zoek naar vreten en jij had hem veel dichter bij. In de cruise-stand gaat het allemaal veel rustiger, hoger, verder weg.
Beter dan dit kreeg ik het er niet op:

Even een ander onderwerp.

Recent had ik de Amigo IV aan het elastiek.

Tot voor kort trok ik dat bij vrijwel windstil weer uit tot zo'n 2.750 gram trekkracht (digitale weeghaak! :p ), en dat ging prima. :D

Vorige week eens wat verder getrokken (3.300 gram), en de start werd in één keer (na de eerste paar meters) een raar, onstabiel gebeuren. 8O

Wie herkent dit?

Heeft het te maken met het dragende stabilo, dat bij een te hoge snelheid begint op te spelen? :confused:

jan.

Ik herken het wel maar heeft volgens mij niks met je stabilo te maken. Hoe harder het elastiek trekt en hoe meer up jij geeft (handmatig of door de positie van het haakje), hoe groter de kans dat je vleugel overtrekt.

Zeker in de eerste meters zal het toestel bijna recht omhoog wijzen maar het elastiek trekt (hard) recht naar voren. Bij echte zwevers zie je aan de lier de vleugels ook enorm buigen. Je hebt dus een enorm hoge vleugelbelasting en daarmee een veel hogere overtreksnelheid.

V20001.jpg

Remedie: iets minder hard uittrekken, iets minder up geven of haakje iets verder naar voren.

Ik ben tijdens Pinksteren in Berlin geweest.
Op het oude (gesloten) vliegveld Tempelhof waren een aantal mensen aan het modelvliegen.
Na een kort praatje met een paar mensen mocht ik spontaan een paar rondjes met een Chili van Stratair gooien en vliegen.
Het was er 34 graden heet, de zon brande ontzettend sterk, een echte hel, maar de Chili vloog perfect.
Fantastische omgeving!
Wat een "Spass" heb ik gehad.

Vanaf vrijdag zit ik met m'n gat in de Banjaard in Zeeland.
Weliswaar veel koeler, maar ook hier heb ik weer 2 DLG's bij me.
Lekker op het strand gooien.
Ik verheug me er nu al op.

Groetjes,

Jordy

Arjan, bedankt.

Ik denk dat je gelijk hebt.

De haak zit, door het dragende stabilo, al erg ver naar achteren. 8O

Ik probeer hem een beetje vlak te houden tijdens de start, als 'ie weg is geef ik geen up.

Zal het binnenkort weer eens met wat minder kracht proberen.

jan.

Zo, ik heb net een half uurtje lopen gooien aan het strand bij de Banjaard.
Een beetje te veel wind voor de ELF van Vladimir, maar de Steigeisen Race met extra ballast ging fantastisch.
Morgen maar de NAN Orion uitpakken en een beetje langer en hoger vliegen.

vrije tijd + lekker weer + noordzeestrand = geluksgevoel !

Groetjes,

Jordy

Back