Kijken naar vliegen is ook een ervaring
Gisteren terug gekomen van een weekend op Terschelling.
We hebben veel zien vliegen, meeuwen, scholeksters, zwaluwen, tureluurs, grutto's, snippen, visdiefjes, en nog veel meer.
Op de boot terug kwam er een meeuw om mij les te gevel hoe je hellingvliegen moet. Hij heeft zeker een kwartier naast en boven ons gevlogen zonder maar één enkele vleugelslag.
De vleugels zijn wel constant in beweging, zowel de 'rolroeren' maar ook de (vaak negatieve) V-stelling veranderde constant. Ook de spanwijdte wordt steeds aan de wisselende omstandigheden aangepast. Hij vloog steeds met vrij grote liftcoëfficient, dat hij tegen de overtrek aanzat was duidelijk te zien door de regelmatige terugstroming, herkenbaar aan de opkrullende veren, aan de bovenzijde van zijn 'schouder'. De tippen hadden voldoende verdraaiing om daar niet te overtrekken. En dan voortdurend rondkijken, waarschijnlijk zoekend naar eten, maar ik denk dat hij wilde zien of iedereen wel keek hoe goed hij was.
Het filmpje met mijn telefoon is niet altijd goed gericht, in de zon zie je niks op het schermpje, en niet altijd scherp, maar toch wel mooi.
In ieder geval heb ik nu wel besloten eens een mooiere camera te kopen.
Rick