Mijn vlieg ervaring van vandaag

Jeemig,

Als motorrijder heb ik altijd een dubbel gevoel bij de eerste zonnige dagen van het jaar. Veel motorrijders weer de weg op, veel automobilisten die dit nog niet gewend zijn, veel motorrijders die dus weer voor het eerst sinds maanden gaan rijden etc..

Maar de laatste dagen was het zo te lezen dan ook een beetje een slachting onder de modellen? :nosmile:

Jeemig,

Als motorrijder heb ik altijd een dubbel gevoel bij de eerste zonnige dagen van het jaar. Veel motorrijders weer de weg op, veel automobilisten die dit nog niet gewend zijn, veel motorrijders die dus weer voor het eerst sinds maanden gaan rijden etc..

Maar de laatste dagen was het zo te lezen dan ook een beetje een slachting onder de modellen? :nosmile:

Ik heb toch zeer weinig niet gevlogen .
Alleen ik heb de zwever zo hoog laten gaan dat ik de snelheid niet meer kon inschatten .En daar is het fout gegaan .Ik heb de Epsilon gewoon te strak op zijn neus gezet en ondanks de butterfly ging hij te hard .En dan heeft de Epsilon classic (die ik dus heb) een nare eigenschap dat door dat de indekking fout ligt over de ribben er snel flutter ontstaat.
Bij Terence vermoed ik dat of de servo is blijven vaststaan of door een ouderwets pendel mechaniek (meer roer oppervlak voor het scharnierpunt dan er achter ) dat de krachten groter waren dan dat de servo aan kon .

Ik had gewoon beter moeten opletten .

Jeemig,

Ik las het stukje over jouw crash en moest daar toch heel snel aandenken toen het gebeurde:confused: en zag dezelfde brokstukken voor me.

groet

Terence

Ik heb d'r een foto van :-) Nou ja, van Terence die die zijn stabil-helften én zijn zwever probeert te volgen

120326011.jpg

Ook lekker gesleurd met de Big Lift

120326010.jpg

Ben even vergeten hoe dit ook weer heet maar die bleef wel heel

120326036.jpg

120326037.jpg

Ben bezig met de filmpjes

Ook ik heb vandaag eventjes gevlogen. Met de mentor even naar een weilandje geweest. Een paar leuke vluchtjes gehad en een mooi filmpje gemaakt. Totdat ik hem weer wou laten opstijgen en m'n ailerons het begaven. Geen idee waar het door komt. Waarschijnlijk zijn ze blijven hangen of stoorde de servo, ontvanger, etc. Dit is in de start gebeurd want heb alles nog even gecheckt voordat die omhoog ging. Maar goed. Ik stijg hem gewoon netjes op hij hobbelt wat over het gras heen en komt los. Hij begon gelijk een bocht naar links te maken. Ik nog in een reflex tegen sturen. Maar het mocht niet meer baten. Schade valt mee. De vleugelbevestiging (die horen kapot te gaan als er teveel kracht opkomt)is kapot en het ergste is nog wel dat de motor as is gebroken, wat dus een nieuwe motor betekend. Opzich niet heel erg. Want was toch opzoek naar een zwaardere motor (voor het slepen). Het wordt een niet te dure motor. Dacht aan een hk motortje van €40.

dat is waar Bart, maar flutteren kan hij als de beste en dan valt er helemaal niets meer te roeren

en Ajan hij heet Eyecatcher van Robert Schweissgut

Terence

Ik las het stukje over jouw crash en moest daar toch heel snel aandenken toen het gebeurde:confused: en zag dezelfde brokstukken voor me.
groet
Terence

Tsja, achteraf kijk je een paard in de kont.
Ik had wellicht nog iets kunnen redden door de flaps uit te gooien maar de tijd ontbrak helaas. Ik had net een mooie bel, stak er tegenwinds doorheen en draaide terug om te gaan cirkelen. maar bij de bocht dook de neus weg en vroeg ik me eerst af of ik de bocht verkeerd had genomen en voordat ik echt besefte dat ik geen hoogteroer meer had was ik al bijna beneden, met tegen de 100 km per uur leg je snel pad af, de rest is te zien op de foto.
Ik kon wel in mijn log zien dat ik de hoogteroerservo vol uit liet slaan dus vandaar verdenk ik de aansluiting.
Vreemde is echter wel dat mijn hele stabilo geknikt is in de tegengestelde richting dan de rest van de schade? :???:
Dus alsof die dubbelgeklapt is tijdens de vlucht, maar dat lijkt me stug.

Het meeste baalde ik er eigenlijk nog van dat ik net daarvoor een paar sterke bellen was gepasseerd waardoor de vleugels van eigen begonnen te fladderen :p Het zou dus een mooie thermiekdag zijn geworden.
Mja, ik heb zijn opvolger al gevonden, moet er alleen even op wachten en dit gebeuren zorgt er ook weer voor dat ik wat minder moet gaan vliegen op forummen en mezelf weer achter de bouwplank aan de Diamant moet zetten. :)

Ik heb toch zeer weinig niet gevlogen .

Daarom schreef ik het ook niet, ik vond het enkel even treffend.
Hooguit zou je ter vergelijk kunnen nemen dat men weer voor het eerst sinds enige tijd goede thermiek had :D

Het enige waarom ik moest stoppen met vliegen was vanwege 2 afgebroken nylon boutjes van de stabilo tijdens een aprupte landing. (lees hoge gras)

Eerste indrukken waren licht thermisch tot een meter of 200 hoger wilde het niet en de bellen waren zeer smal .
Na een 10 tal minuten de prop weer aangezwengeld en dus op een 250 meter uitgezet ,Daar was de inversie laag dus ernstig over en ging het met rappe sprongen omhoog

Ik kwam niet hoger vanwege de lier........

Niet als je er zelf niet aan hebt lopen prutsen nee :-) (jij hebt ook gevlogen maar dan op 28.000 voet en hoger neem ik aan...? )

ja het is alweer begonnen, ik moet vlug mijn kistsel aanpassen en afmonteren.
afgelopen zondag wel flinke thermiek gehad met mijn zero 1.1, met buizerds in een bel
(waar ik was kwam de periodieke huis bel recht over iedere 10 minuten - kwartier).
de stijgsnelheid van mijn vlieger (die dan overigens echt cirkeld) is met de enkele g/dm²
ongeveer drievoudig schat ik :P (edit: nou ja, eigen dalen 3x zo weinig)

full

^
mijn zero 1.1
thermiek 500m in je hand voelen, is erg grappig :P . vorig jaar maart was de thermiek eens zo sterk dat mijn werphengel waar ik mee vlieger, mee zou gaan als ik die los liet,
500m eronder.

full

^
hengel met nog bijna 500 meter erop.

Laatst bewerkt door een moderator:
Arjan, is de motor die in de taxi zit wat voor in mijn mentor? Wil namelijk dezelfde gaan bestellen. Hij is niet duur en volgens mij wel krachtig genoeg. Vlieg nu al op 4s wat eigenlijk wat te was voor mijn motor. Maar gister is mijn as gebroken dus goed excuus om een nieuwe te kopen!.

Back