Mijn vlieg ervaring van vandaag

Gefeliciteerd Hendrik !!

Leuk dingetje die Ucelino he Menno ?
Heb je de klapprop nog aangepast, want standaard klappen ze eigenlijk te ver in voor de ucelino, als de bladen tegen de zijkant van de romp komen te zitten is de kans groot dat er eea beschadigd wanneer je weer gas geeft.
Ik had dit opgelost door een ring van 1mm multiplex direct achter de bladen te monteren op die manier klapte ze net niet ver genoeg in om de romp te raken.

Hoi Jesse,

ja, vliegt heerlijk :) Vooral op zo'n mooie dag als gisteren :yes:
Vlieg je nog met een Ucellino of is ie inmiddels van eigenaar veranderd ?

Bij het testen & vliegen gisteren is ie niet vastgeslagen, maar een clubgenoot had een aantal ringentjes van fietsband bij zich. Die heb ik voor de zekerheid om de romp met electronica heen gedaan.

Enerzijds om te voorkomen dat de klapprop zou blijven haken, anderszijds om te voorkomen dat ie mogelijk de accu aanlsuiting los zou slaan ;)

van die ring is eigenlijk wel een goed idee :)

Welke maat klapprop gebruikte jij ? ik heb er nu een 8 x 4 op staan, maar daar kan ie recht mee omhoog 8O Ondanks dat er in de tekening al een flinke domp is voorzien. Ik denk erover om eens met een 8x4 te proberen ...

Grtz,
Menno

Het is lang geleden dat ik een ucelino in mijn bezit had en de vleugel heb ik onlangs verkocht, dat was ook het enige dat er van over was.
Ik had er een heel licht buitenlopertje op zitten met een klein propje, zal een 6x4 ofzo geweest zijn.

Gister was weer zo'n dag dat het vreselijk genieten was.
Bijgaand een impressie.

De neus van onze Cardinal schuim-sleper bleek niet helemaal bestand tegen de sterke motor die we er in geschroefd hebben, met hilarisch resultaat zoals te zien. Ik hoop dat Jako de foto's nog even toevoegt.

De mooie start van de Racek-3 van Jako was meteen het hoogtepunt van zijn vlucht. Op een meter of 80 ging de combinatie aan het pendelen, Jako koppelde bijtijds af maar raakte vervolgens overtrokken in een spin. Daar kreeg hij de Racek niet op tijd uit en die viel dus als een rotte peer in de jonge maïs. Wonder boven wonder zat enkel de sleepkoppeling vol zand, meer was er niet aan de hand.

Al met al een enerverende dag waarbij we ook een hoop mooie vluchten hebben gemaakt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren dat moet weer een geweldige dag geweest zijn. Tevens een promotiefilm voor het electro slepen, ook hoeft het niet groot te zijn om lol te hebben.
typisch een dag en film die in deze rubriek thuishoort.
Gelukkig is de Racek heel gebleven...zou toch zonde zijn van zo'n museumstuk :D:D

Hoewel het niet RC is maar 1:1 is het toch mijn vlieg ervaring van "vandaag"
Deze ervaring in zuid frankrijk wil ik jullie toch niet onthouden.

Ga zitten en geniet....als je in de buurt bent mag je dit niet overslaan.
Mijn piloot / instructeur was 89 jaar jong en de oudste nog actieve instructeur van frankrijk, europa? wereld?
Hij geeft nog dagelijks ULM les en is gestart op een DC3 en geeindigd op een DC 10.

YouTube - Aeroclub Cavalair sur mer ULM

Youtube maar snel vergeten (geen geluid) en overgegaan op VIMEO

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Arjan, echt iets voor jou.....ja dat was een appeltje eitje, geheel op gevoel.
Richtingsroer heb je niet nodig alleen bij de start/taxi.
De gashandel bleef hij bedienen ivm de stall-snelheid denk ik

Idd was zijn opmerking dat als je RC kan vliegen dit ULM geen probleem hoeft te zijn.
Hem leek RC vliegen lastiger. Ik heb hem ook nog filmpjes van ons forum laten zien.
Aan het einde van het filmpje nog een afbeelding van de Vario SA

Laatst bewerkt:
Het was gisteren niet de vraag hoe naar boven........???/

Hier in Hoeven was de vraag hoe kom ik weer beneden! :D:D

Na ernstige vormen van pijn in de nek en tranende ogen van het turen was het nog knap lastig om mijn Robbe Nova weer beneden te krijgen.
dat ging gepaard met verplichte duikvluchten en snelheden waarvan ik dacht "als dat maar heel blijft" gelukkig weer alles heel op de grond gekregen.

Hoe zijn jullie vliegervaringen dit weekeind? volgens mij is iedereen aan het vliegen geweest...op dit forum is het nu even erggggggggg rustig :D:D

Gisteren tijdens het heli vliegen veel thermiekende volgens gespot... dan verlang ik toch wel weer naar mn F3J.... :rolleyes:

Langevelderslag zal vandaag met deze wind niets te melden hebben neem ik aan
Nope, wind kwam vanmiddag uit 020, zo ongeveer parallel aan het duin.
Ik heb gisteren ook nog heel even gevlogen. Paar belletjes gepakt, maar het was niet extreem. Wel lekker weer en genieten.

Mijn F3J vluchten van afgelopen weekend ? 1x als enigste(van ons ploegje) een hagelnieuwe 1.32 speedline doormidden getrokken , tijdens de herstart een keurige (voor het eerst) landing in de handpalm, en vervolgens direct daarna kreeg ik bij de afsprong de lijn tussen m'n welvings- en rol-roeren ; lekker als er nog vol aan gesleurd word door de lopers. Gelukkig toch nog op 30 meter hoogte weten te bevrijden. En vandaag met een stijve wind , overspeed op mijn v-staart - toestel enige tijd onbestuurbaar als een raket naar de grond. Ook ditmaal ,met kleppen uitzetten (vol afremmen) , weer ontsnapt aan een drama. Affin ;een hoop ervaringen rijker met windstil en ruiger weer. Het was me een weekendje wel.

Laatst bewerkt:
ik ben gisteren gaan vliegen.
mijn DLG heeft zijn maiden gehad.
liep vlotjes bij een kleine 3bft.
thermiek was er met hopen, en erg gevaarlijk soms... heb vaker op mijn rug gevlogen dan gewoon! :)

maar dat maakt het soms een leuke uitdaging.

Vanmiddag kwam er een fotograaf van een lokaal nieuwsblad wat foto's maken voor een artikel van onze club.

Ik dacht; ik gooi die WOW ff de lucht in....

Man, wat heb ik moeten knuppelen om hem heelhuids weer op het veld te krijgen!!

Noord-oosten wind is op ons veld not-done. De wind komt dan over een rij bomen heen welke een neerwaardse rolwind boven het veld genereerd.
De gevolgen zijn te voorspellen...

Toch m'n kist in 1 stuk kunnen "landen" zonder schade.
Maar prettig was het allerminst!!

Waar weren de regen hagel en rukwinden van vandaag???
Gewoon half bewolkt windkracht 2 en af en toe thermiek.
Zulke "slechte" voorspellingen wil ik elke week wel:D:D

Was het bij jullie wel slecht weer??

Vandaag bij ons (in Boxmeer) ook heerijk vliegweer!

Wind kracht 2 uit NW, ideaal, en ook soms nog wat thermiekbelletjes.

Er werd volop gesleept vandaag met zwevers van + 5 mtr!!

Genoten!!:)

Back