Mijn vlieg ervaring van vandaag

Ja hier ervaring .het leek mooi ,maar 0,1mm speling op het rds systeemlevert algauw op je roer een 2 tot 3mm eindspeling op .Dit resulteert in flutter en niet nauwkeurig sturen .Nu is dit geen probleem op een trage thermiek floater .
Maar ik heb een hekel aan speling op roeren van toestellen ,dit moet goed en direct zijn .Enigste speling die kunt voelen moet die van de servo zijn .
Daarom heb ik liever de servo's zo dicht mogelijk bij de roeren .Hoe korter de weg hoe beter de overbrenging .
Nu moet je vaak ivm je zwaartepunt en dus eindgewicht ,compromissen sluiten en zet je de servo's van hoogte en richting liever voorin .

En nu ik wat ideetjes opgedaan heb ,wil ik dus proberen om zo min mogelijk hevel buiten de vleugel te hebben ivm luchtstoring en haken in lang gras of hei .

Ben dan toch bang dat die oude meuk van mij met ontsierende roerhoorntjes blijft rondvliegen.
Maar blijf het een mooi idee vinden.

Ja hier ervaring .het leek mooi ,maar 0,1mm speling op het rds systeemlevert algauw op je roer een 2 tot 3mm eindspeling op .Dit resulteert in flutter en niet nauwkeurig sturen .Nu is dit geen probleem op een trage thermiek floater .

Een goed geconstrueerd RDS systeem levert juist absoluut géén speling op. Er zit helemaal niks in wat speling op zou kunnen leveren....maar dan moet het wel heel nauwkeurig en met hoogwaardig materiaal gebouwd zijn. Vandaar dat je het met name op topkisten tegen komt.....en zeker niet bij thermielfloaters maar juist op F3B kanonnen en zo :-)

Wat leesvoer over voor- en nadelen: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1007569

Laatst bewerkt:
Een super starlight is toch ook 1 van de betere f3j zwevers .Hier heb ik geen rds gezien (of het model is al wat ouder).

Maar aangezien die top rds scharnieren ,waarschijnlijk ook top geld mogen kosten , ga ik voor een top best next thing optie ,zoals op je eigen starlight.
Dan maar wat kleine puistjes :D

RDS kan spelingsvrij gebouwd worden, en dat vraagt net zo veel moeite/precizie/aandacht als bij hoorntjes. Omdat het zich allemaal binnen de vleugel afspeelt, is het ook een tikkie lastiger ...

Bij RDS kunnen de max. uitslagen achteraf niet meer gewijzigd worden, behalve door het vervangen van die gebogen as. Maar dan moet er wel voldoende ruimte in de pocket zijn, anders moet je ook die pocket vervangen. En aangezien die in het roer gelijmd zit ....

Een voordeel van RDS is het ontbreken van hoorntjes en stuurstangen buiten de vleugel. Minder weerstand en minder kans op beschadigen.

Een ander (groter) voordeel, vooral bij stevig belaste (wedstrijd)kisten, is dat het koppel dat door het roer op de servo wordt uitgeoefend afneemt naarmate de uitslag groter wordt. Hoe groter de uitslag, hoe meer dat koppel door de gebogen stang wordt opgenomen.

Dirk.

Niet echt zweven maar omdat Ronan een regelmatig onderwerp in het zweefvliegforum is kan het misschien net....

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dat vroeger ook eens mogen doen. Je hebt je kids iets gegeven wat ze nooit meer vergeten. Erg leuk!!!

Vandaag mijn eerste hoogstart gemaakt dmv de stiek. De Dadalus heeft het luchtruim weer gezien na 20 jaar van afwezigheid. Erg leuk om te doen!

Arjan, dat is toch een super cadeau ;) ik heb het vroeger voor mn 10e verjaardag gehad en dat vergeet je je nooit meer.

Grt Lyckele

Hendrik heeft ons over zien komen :-)
IMG-20111112-00334.jpg

Het leuke is, het was een gewone rondvlucht maar Ronan heeft vana net na de start tot terug het circuit in de hele tijd gevlogen. En deed dat meer dan geweldig.....ik had wel het idee dat hij het leuk vond :cool:

111112_rondvlucht029.jpg

Gaaf man...zo'n ervaring.
vroegurr.. mocht ik regelmatig mee zweven met mijn buurman omdat hij instructeur was. Zo iets blijft je hele leven en rol spelen... Laats nog tijdens vakantie een ULM watervliegtuig mogen besturen inclusief de landing. dat was kikkuu :D

Verslavend (maar dat wisten we al)

Als eigenaar van dit draadje keur ik dit GOED

Mijn vliegervaring van deze dag mag in de ruimste zin van het wordt geiterpreteerd worden.

Niet om het filmpje van Ronan te ontkrachten maar omdat ik met onderstaande vlucht zo genoten heb en ik dat iedereen kan aanbevelen

Racek-3 Möwe

Vandaag mijn nieuwste aanwinst ge-re-maidend, de Racek-3 Möwe!
Gisteren al een 3-tal handstartjes gedaan die meteen perfect verliepen. Er kon nog wel een beetje lood uit de neus, maar voor eerst kan het er mee door. Helaas toen door de dichte mist maar geen hoogstart gedaan.

Vandaag scheen de zon en stond er een mooie constante wind. Haakje in de schaats gedraaid en omhoog aan de lijn. Spannend, maar de Racek ging prima omhoog. Het eerste stuk van de start wil hij al gauw wat te steil gaan met als gevolg een kans op uitbreken. Ik zal de stand van de haak er iets op aan moeten passen. De romp is aardig hoog, maar moet de haak nou juist meer vooruit of achteruit? Eenmaal in de lucht een duikproef gedaan en zoals al verwacht kan er wat lood uit de neus. Landen was met behulp van de remkleppen makkelijk en als gauw stond de Racek met aangevroren ruitjes weer op de grond:D Helaas geen beelden van de vlucht, mijn Spy-cam maakt gek genoeg ineens een formaat bestand film waar Windows Movie Maker geen raad mee weet.

Ik kijk er erg naar uit om op het Wintertreffen de Racek eens naast die van Dirk te leggen. Zal een mooi gezicht zijn!

Groeten Rick

Vandaag mijn nieuwste aanwinst ge-re-maidend, de Racek-3 Möwe!
...
Ik kijk er erg naar uit om op het Wintertreffen de Racek eens naast die van Dirk te leggen. Zal een mooi gezicht zijn!

Groeten Rick
Rick,

Gefeliciteerd! Hartstikke leuk.
En ja, ik verheug me ook op 2 Möwes naast elkaar.
Als het effe kan in de lucht!

Tot dan,
Dirk.

Landen was met behulp van de remkleppen makkelijk en als gauw stond de Racek met aangevroren ruitjes weer op de grond:grin:

Leuk om te lezen! De volgende keer een camera er op!!! Dit soort dingen willen we gewoon kunnen zien. Maar jij het een leuke dag gehad, en dat neemt niemand je af.
Het is gewoon heerlijk om een kist waar jij nog nooit mee gevlogen hebt een remaiden te geven.

Heb hetzelfde gehad met mijn Dadalus, nog nooit mee gevlogen, en na 26 jaar aan de stiek (ook voor mij de eerste keer) en hup de lucht in. Dat gevoel na de eerste geslaagde vlucht is een appart maar heerlijk gevoel.

Ik heb de Racek-3 al gezien, aankomende wintertreffen zie ik m wel vliegen. (en dat te bedenken dat ik m had kunnen hebben, maar jij was mij nét voor...)

Back