Mijn vlieg ervaring van vandaag

nu werkt het filmpje wel!

zit het zwaartepunt wel goed? heb de indruk dat ie zijn neusje wat naar beneden zet iedere keer en daarom moeilijk op hoogte blijft...

of zit ik mis?

ik heb eens een website gehad waar je zwaartepunten kon bereken voor vliegende vleugels (EENDER welke vorm ze hadden,dat was allemaal in te geven voor berekening)

Ik ben nog een beetje aan het expirimenteren met het zwaartepunt dus het zou kunnen dat dit nog niet helemaal juist is maar ik moest ook de neus een beetje drukken om nog een beetje vooruit te komen dus dat zou ook kunnen zijn wat je in het filmpje ziet. Daarnaast ben ik ook nog een beginnend vlieger dus daar zou het ook goed aan kunnen liggen.

Ik kwam deze week ook een site tegen waar je het zwaartepunt kan berekenen maar daar werd ook naar het mac percentage gevraagd en wist niet wat ik daar moest zetten, heb me er ook nog niet verder in verdiept maar ga dat zeker doen.

Bedankt voor je reactie

kleef volgende keer eens 40-50 gram lood op zijn rug , op het zwaartepunt. dan moet je niet meer zo down duwen om er gang in te houden...
gaat ie nog niet vlot genoeg, kleef er dan wat meer op...
misschien is het vlieggewicht te laag voor de helling.. dan gaat ie gewoon niet vooruit...

ik ken iemand met een zagi van 1meter en als ie in de alpen zit kleeft ie er 500gram lood op ;) een dikke schijf in de alpen, dus een klein beetje lood op de duinen...

uiteraard staan de elevons altijd wat omhoog bij een vliegend vleugeltje.

Ik had er al 150 gram lood opzitten meer had ik op dat moment niet bij me anders had ik er zeker nog wat meer opgeplakt want ik merkte duidelijk verbetering iedere keer dat ik er wat lood bij deed.

Heb die site ook weer gevonden.
20% mac schijnt een goed uitgangspunt te zijn voor een vliegende vleugel. Dat zou betekenen dat het zwaartepunt nog ongeveer 15mm naar achteren zou kunnen! Binnenkort maar eens aan de elastiek omhoog en dan een duikproef doen.

15mm is wel héél erg veel bij zo'n kleine vliegende vleugel. Ik zou het eerder in stapjes van 2mm naar achter gaan leggen als ik jou was.

Hoi arjan, ik was ook niet van plan om in 1 keer 15 mm te doen hoor.ik ga eerst een duikproef doen met het zwaartepunt op fe plaats waar het nu zit en dan zie ik wel of het nog naar achteren moet.

Als ik er daarna nog niet uitkom Al ik wel een nieuw draadje openen want we raken wel een beetje off-topic. :p

Of het vandaag thermisch was....
Dit is een vluchtje met mijn Ka-8b :-)

130505_Ka8_1_zps40c9e65f.jpg

In de thermiek ging het bijna net zo hard omhoog als achter de sleper.

130505_Ka8_2_zps9b89f0ff.jpg

Thermiek? Weinig last van gehad....
Countryman%202013%2005%2005%20met%20Rick%20en%20Doede.gif

Vandaag met Rick en Doede in het Friese land ons uitstekend vermaakt. Deze vlucht was met de Countryman met op zijn rug een werkende opzetmotor! Mooi snerpende geluidje. Afloop was minder prettig, laag, langzaam, propellor ging niet lekker, verkeerde reactie, overtrokken, boem. Wat barstjes in de romp, prima te herstellen, niets ernstigs, wel balen

De thermiek was niet even constant. Halverwege de middag gebeurde er weinig, was het wat meer bewolkt. Toen de zon er weer bij kwam was het weer knallen!

Met de Climaxx een paar mooie F5J-tochtjes gemaakt, Rick heeft veel aan de lijn gehangen met de Sig Riser, Doede heeft zijn eerste zweefervaring opgedaan en weet nu ook wat hoogstarten is en wat DLG'en is. We hebben ons vermaakt! :D

Groet,

Jacob Bos

Alpina metingen

Hoi,
Sinds een paar weken heb ik een andere vario: de data-vario van WSTech. Die registreert het eea. op een micro SD-kaartje.

Vrijdagavond hebben we eerst (voorafgaand aan de club-avond) nog even een uurtje gevlogen. Fantastische dode lucht. Een mooi moment om eens te kijken wat de daalsnelheid is, en de stijgsnelheid op de motor.

Hieronder een stukje uit de vlucht van een half uur:
2013-05-03%20Alpina%20in%20dead%20air.PNG

Motor-stijgen : 10,7 m/s stijgen (7kg!!!)
Ik wist dat hij stevig omhoog ging, maar dit is toch wel indrukwekkend.

Daalsnelheid : 76 cm/s
Ik kon na 1 tikje tegen rol, m'n handen voor een volle minuut in m'n zak steken. Hij liep een rondje met een straal van 150-200 m.

Toch leuk om te weten, en ja dat daalt stevig. Maar ja, 89 gr/dm2 merk je toch ergens ... :rolleyes:

Dirk.

Vandaag ben ik bij MVC Otto Lilienthal gaan vliegen.
De verkeerde keuze als ik de berichtjes van Maarten en Arjan zie. Helaas ...

2x 45 min. gevlogen. 1x thermiek. :(
Ondanks alle veelbelovende wolken. Ik heb er vele uitgeprobeerd, maar niks nada noppes. Tot de laatste vlucht. En toen zat ik lekker hoog, en klom het nog goed door, kreeg ik een traan-oog van de zonnecreme ... :evil:
Ik zag hem soms echt niet meer dus maar gaan loopen, rollen, speed-test, ....
En toen was het genoeg geweest. Toch een lekkere dag gevlogen.

2013-05-05%20Alpina%20Slechts%20eenmaal%20thermiek.PNG

Toch een gezellige middag gehad.

Dirk.

Inderdaad, wij hebben ons heeel goed vermaakt! Ontzettend veel thermiek vandaag. Daardoor ook heerlijk direct vanaf de hoogstart een bel kunnen pakken met de Riser. Dat blijft toch gaaf:

thermiekdoedejacob.jpg

Ook veel aan het DLG'en geweest. Merk dat mijn werptechniek met sprongen vooruit gaat.

Doede heeft het vliegen al prima onder de knie! Met een paar nieuwe frisse accu's voor zijn zwevers is hij er helemaal klaar voor.

En wat een megabel scoorde die Jacob! Ben nog wel benieuwd naar je Altis log. Volgens mij staat daar een perfect afgeronde F5J taak op ;)

Groeten Rick

Thermiek? Weinig last van gehad....
Countryman%202013%2005%2005%20met%20Rick%20en%20Doede.gif

Vandaag met Rick en Doede in het Friese land ons uitstekend vermaakt. Deze vlucht was met de Countryman met op zijn rug een werkende opzetmotor! Mooi snerpende geluidje. Afloop was minder prettig, laag, langzaam, propellor ging niet lekker, verkeerde reactie, overtrokken, boem. Wat barstjes in de romp, prima te herstellen, niets ernstigs, wel balen

De thermiek was niet even constant. Halverwege de middag gebeurde er weinig, was het wat meer bewolkt. Toen de zon er weer bij kwam was het weer knallen!

Met de Climaxx een paar mooie F5J-tochtjes gemaakt, Rick heeft veel aan de lijn gehangen met de Sig Riser, Doede heeft zijn eerste zweefervaring opgedaan en weet nu ook wat hoogstarten is en wat DLG'en is. We hebben ons vermaakt! :D

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Ben nog wel benieuwd naar je Altis log. Volgens mij staat daar een perfect afgeronde F5J taak op ;)

Groeten Rick

Klopt!! Was een mooi vluchtje, alhoewel, als je er wat meer voor moet vechten is de voldoening nog groter..
Vanaf een kleine 80 metertjes lekker omhoog schroeven, mooi werk!

Climaxx%20F5J%202013%2005%2005.jpg

Groet,

Jacob Bos

Ook vandaag in Boxmeer veel fun gehad!

Met mijn ASH26 achter de grootste Frisch Wilga gehangen, op 250 meter los en gelijk door naar de 500 meter. Vervolgens 5 minuten met de remkleppen uit gevlogen om hem bedaard op een legale hoogte te krijgen.
Wat een thermiek, heerlijk!!

Een clubgenoot heeft het 2 uur aan één stuk volgehouden in de lucht op thermiek....
Daarna was wel enige nekmassage noodzakelijk....;)

poeehhhh, one lucky man!

knap toch he als je ziet hoe wenbaar zulke grote vogels nog zijn.

Back