Mijn vlieg ervaring van vandaag

Jullie hebben echt geluk in Nederland.
In het noorden van Zwitserland was het vandaag "zeikerig" weer.
Jordy

kom kom, niet droevig zijn, in nederland hebben ze geen BERGEN! hoop en al een molshoopje of een dijkje.;) (belgie is ook niet veel beter )
en denk dat er sterkere belletjes komen uit die dalen dan op het platte land. :)
 
het vliegt :) nog geen pics maar heb mijn x-ray micro electro 2-as met zelfbouw "normale" staart vandaag ingevlogen, vlucht zelf was zoals bedoeld ;p , nog niet gestalled zelfs maar komt nog met beter weer. alles is spot-on, beetje trimmen. volgende vluchten en pics volgen :P
 
Vandaag maidenflight achter de rug met de Flamingo HW4 van mijn vader. Het origineel van de Flamingo is afkomstig uit Brazilië, gebouwd door twee geëmigreerde Zwitsers Hans Widmar en Kurt Hendrich in de jaren 1944-1946. Dit model is gebouwd van een Chris Williams tekening en heeft 5 meter spanwijdte. Het ging perfect, volgde de sleepkist geweldig strak, trimmen was niet nodig en het vliegbeeld is prachtig!!

DSC_1410.jpg


DSC_1414.jpg


DSC_1422.jpg


DSC_1432.jpg
 
Gefeliciteerd met de maiden flight!

Deze Flamingo HW4 ziet er inderdaad schitterend uit! :D

Heel veel vliegplezier ermee!

Johannes
 
Wauw, wat een prachtige zwever! Gefeliciteerd met de voorspoedige maiden.

De foto in sepia is wel heel erg mooi...

Groeten Rick
 
Wauw, wat een prachtige zwever! Gefeliciteerd met de voorspoedige maiden.

De foto in sepia is wel heel erg mooi...

Groeten Rick

inderdaad!! ik sluit er me helemaaaal bij aan!

sterker nog, ik durf te zeggen dat ik een vleugje jaloezie voel opborrelen! :o:help:
 
mijn vliegervaring voor vandaag was eentje op de helling (afvalberg van de mijn hier op 3.5km van men huisje.) wat turbulentie door de bomen maar ik heb toch 2u staan knuppelen!

het gelukkige toestel was een TURBO dlg uit 2006.

ik heb me goed ingesmeerd deze keer, want ik ben nog aan het vervellen van het treffen in bergeijk! :D
 
Hopelijk wordt het nog wat beter weer vandaag?? Helaas kon ik gisteren niet weg :(

Maar onderstaande zwever is mijn nieuwe aanwinst en die wil ik dolgraag Maiden.

Het is een MPX Pilatus B4 van 2,6 meter. Helaas voor sommige onder ons heb ik er wel Chinese Thermiek op gezet :)

Hiervoor heb ik geen mm van de neus gezaagd.... ik heb de as verlengd.

Misschien iemand ervaring met deze zwever uit 1980??

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi, heb je deze van marktplaats ? (daar stond er namelijk 1 tje)

Yes, bij een liefhebber in Roosendaal die gestopt is met vliegen.
Die grote uitverkoop laatst in het oosten van het land heb ik gemist... nu hier een kans gekregen.
Tevens ook een sterke hoogstart voor 3 tot 4 meter zwevers :)
 
Zo, vandaag op de laatste Koninginnedag heb ik me fantastisch geamuseerd. Samen met vrouwlief naar de Ginkelse hei gegaan. De auto bij het vliegveld geparkeerd en .... me ingehouden. Wel eerst Arjan en Serge goeiedag gezegd, en toen de wandelschoenen aan. In drie heerlijke uren de hele hei rond gelopen.

2013-04-30%20Wandelen%20A.JPG


2013-04-30%20Wandelen%20B.JPG


Effe een bakkie doen:
2013-04-30%20Effe%20een%20bakkie%20doen.JPG


Hannie is bang dat ik ze afpak ...:
2013-04-30%20Hannie%20is%20bang%20dat%20ik%20ze%20afpak.JPG


Serge en ik in opperste concentratie:
2013-04-30%20Serge%20en%20ik.JPG


Er was maar niet veel thermiek, en erg verwaaid, maar als je die bel eenmaal had ... 5 m/s omhoog was het minimum:
2013-04-30%20Hoog%20en%20Thermiek.jpg


Weer veilig geland:
2013-04-30%20Weer%20veilig%20geland.JPG


De start:
Eerst laten we Arjan even warm lopen. Goed voor zijn conditie (ik was de safety-schakelaar vergeten :oops: ) en toen voor het eggie. Perfecte start, wind 3-4, flaps 10mm laten zakken, lopen, motor aan, en gaan ....


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja het was mooi vliegen. Wij waren er al wat eerder, en Ronan kwam met onze ASW22 in enorme bellen waarin het met meer dan 5m/s omhoog ging. Wat later op de middag heeft hij 3 vluchten gemaakt waarbij hij na de sleep vanaf 300 meter bijna gelijk met mij weer beneden was; de hele hei was bedekt met een zink-deken waarin het met 3m/s naar beneden ging. Toen waaide het ook een stuk harder en was het erg fris.

Maar, we hebben een heerlijke dag gehad.
 
Nou vandaag de B4 gemaiden..... het leek wel een mustang op een rodeo.
Hij maakte van elke gelegenheid gebruik om de piloot van z'n rug te gooien.

Zonder enige aankondiging ging hij van de ene stall in de andere stall. ook een vrille hoorde bij de ongeplande acrobatiek. Mogelijk moet nog e.e.a. heroverwogen worden.
Zoals instelhoek(verschil) en CG. Hopelijk is hier nog iets terug te vinden via Google of dit forum.
Een andere zwever (3 meter 1300gram)die ik voor F5J ga gebruiken heb ik voorzien van een sterkere motor. Nu nog even wachten op mijn Altis V4 om te oefenen.
 
Het was inderdaad in het begin van de dag absurd qua thermiek .Je motor afzetten op een 100 meter en af omhoog .Nou heb ik nog een ouderwetse vario die pas begint te gillen vanaf 1m/s stijgen of dalen .Maar met goed opletten en je hoogte meter in de gaten houdend kun je ook zeer veel .En vlieg je eigenlijk met een bevestiging van het geen je ziet .
In het begin van de dag hoorde je ook de koekoek regelmatig.ook zag je op een gegeven moment een buizerd die werd aangevallen door een valkje .In de late middag moest kje hard zoeken naar thermiek ,maar tussen de 2 windrichtingen in was het dus vaak bingo .
Ik heb lekker gevlogen met de pilatus en epsilon .
Pilatus is gewoon een ragbakje welke lekker is voor het gooi en smijt werk .
De epsilon classic blijft een fijne thermiek zwever .
Wel even een spannend momentje gehad toen ik net lekker in de thermiek zat .
kwam er een ambulance langs over de hei in de richting waarin een halfuurtje geleden mijn vrouw met dochter heen waren gewandeld .Ik heb nog nooit zo snel de epsilon naar beneden gehaald om ze even te bellen of deze niet voor 1 van hun was .De zender zat de laatse 50 cm ook niet meer in mijn handen .
maar gelukkig was de sneltaxi niet voor hun .bleek die knuppel verdwaald te zijn op de hei met de ambulance .
 
Vandaag een dagje te gast bij de Limburgse Vleugels. Knife-edge bedankt :D:D
Gevlogen met mijn Gewalt B4.
Eerste vlucht ongeveer net zo snel beneden als de sleper.
Bij de tweede vlucht was het raak, monsterthermiek :):)
Niet naar beneden te branden.
De telemetrie viel regelmatig uit en dan weet ik dat ik heel hoog heb gezeten.
Verder gezellig met veel Biggs leden en sterke slepers.
Aan de andere kant van het veld werd 1:1 gevlogen. Heerlijk dat het in België gewoon naast elkaar kan.
Super dag, Dirk bedankt !!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik woon op een 10 tal kilometer van een vliegveld in belgie (keiheuvel) en vandaag was het feestdag, dus er werd niet gevlogen door de militairen waardoor de zwevers een veel hoger plafond hadden.
het mooie was dus dat ik vandaag boven mijn huis een zwever zag draaien...
op een gegeven moment, wolk in, wolk uit, wolk in, wolk uit...

mooi om te zien... toen stak ie weer door, ik vermoed terug wat richting vliegbasis, al leek me dat kiewit in hasselt en niet keiheuvel.
dan zat ie 20+km van zijn startplaats af ongeveer.

zelf niet gevlogen, maar de zwever had ik nooit opgemerkt als er geen gek brommend ding over kwam vliegen op lage hoogte... de zwever zat in dezelfde zichtlijn.

het blijft toch iets wonderlijks, dat thermiekzweven!
 
Mijn vlieg ervaring van eergisteren

Omdat het hier in het zuidwesten nogal eens te hard waait om lekker te kunnen thermieken heb ik een paar weken geleden een Tzagi in elkaar geknutseld om mee aan de duinen te vliegen. Ik had er al een aantal keer mee gevlogen met 3 a 4 Bft, ging best goed maar om echt lekker te kunnen vliegen heb je toch net wat meer wind nodig. Woensdagavond stond er een dikke 5 Bft met uitschieters tot 6 Bft dus nog maar eens een poging gewaagd.


De wind was soms wel wat vlagerig en dat vergt veel van je reactievermogen, een foutje werd dan ook direct afgestraft en de tzagi waaide met flinke vaart over het duin en belandde tussen de hoogste duindoorns die ik ooit gezien heb :(. Het heeft me zeker 3 kwartier gekost om hem daar weer uit te krijgen, de tzagi had geen schrammetje maar ik des te meer!!

full


Ik weet dat er modellen zijn die veel beter presteren dan deze maar ik heb er zowel met het bouwen (eerste keer schuim snijden), als met het vliegen al heel veel plezier van gehad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top