Mebo2 Radio Noordzee Internationaal

Zo eerst even de beste wensen voor 2023 met goede gezondheid en veel bouw plezier.
Het nieuwe jaar begonnen met de reling van de Mebo en een boel schuren. Maar dat was in 2022 dus allang weer vergeten.
Gr Hans
20230102_232634.jpg
20230102_232627.jpg
20230102_232620.jpg
20230102_214028.jpg

Laatst bewerkt:
Menno, Denk dat Hans met reling de boeiing bedoelt. Hij heeft een iets minder natte achtergrond dan wij. Maar dat haalt hij, met een paar keer in slecht weer varen, wel in. :)Gr. Klaas.

Ah, ok.
Boeiing.
Ook wel verschansing genoemd. (Docent Menno. Sorry...)

Maakt niet uit.
Men kan niet alles weten.
En ook die boeiing is netjes geworden.

Moeten we het nog over een potdeksel hebben Menno? Is wel iets voor een docent om uit te leggen hoe dat woord is ontstaan. Steek ik ook weer iets van op. Gr. Klaas.

Ja, nee...
Nu lok je ons uit de tent.
Dat hebben we echt wel door.;)
Want je weet uiteraard allang dat dat een potdeksel heet.

Waarom het zo heet is niet geheel bekend.
Een verklaring die wel genoemd wordt is dat men vroeger geen toiletten aan boord had.
Men ging op de rand van het schip zitten om een bijdrage aan het mariene milieu te leveren.

Een scherp opstaande rand deed uiteraard zeer en daarom werd er een brede rand op geplaatst.
Een deksel dus op een rand voor als je op de pot moest.

Een verklaring die ik even aanvaardbaar als vergezocht vind.

Kijk, het kwartje valt bij Hans! En Menno, bedankt voor de uitleg. Om maar even in Menno's trant verder te gaan. Eind 1965 kwam ik uit dienst en vroeg mijn werkgever of ik trek had om schipper te worden op een tankertje van goed 200 ton. Dat had ik wel en stapte op de Engelina om me in te laten werken. De kapitein woonde met zijn gezin achterop en ik sliep voorop samen met de stuurman. Er was maar 1 WC aan boord en die was achterop. Net als ik voel je hem al aankomen natuurlijk. We lagen voor de brug in Zaandam en ik vroeg aan stuurman Kees; Hoe ga je in zo'n geval uit de broek? Kees, van origine een visserman en uitermate praktisch, zei; Nou gewoon even met je derriere over de verschansing en dan ploemp. Naar mijn idee teveel volk bij het pad en ben maar even met de puts de machinekamer ingedoken. Hopelijk vind je hierin wat motivatie om jouw potdeksel model te geven. De luxere, zoals op passagiersschepen, hadden een teakhouten afwerking. De "werkpaarden" moesten het doen met een profiel ijzeren potdeksel. Een soort hoeklijn met een afgeronde buitenkant en aan de binnenkant ook wat verdikt en afgerond. Bij mijn coastertje heb ik aan de binnenkant van de verschansing een 2,5 mm stuk RVS rond gelijmd en daar overheen een reepje PVC. Geeft wat body aan het geheel, ook als je het vastpakt. Lang verhaal voor iets simpels. Maak er iets moois van! Gr. Klaas.

Ad+3s+Dr6QtjwAAAABJRU5ErkJggg==.png 9k=.jpg
9k=.jpg
Ad+3s+Dr6QtjwAAAABJRU5ErkJggg==.png
Om nog even door te docentje spelen: dat

"Een soort hoeklijn met een afgeronde buitenkant en aan de binnenkant ook wat verdikt en afgerond"

heet een Holland profiel.

(Of slaan we nu door?)

Ja, zoiets Menno. Was dan op het staande deel van de verschansing geklonken. Hieronder een plaatje waar je het profiel ziet. Als je goed kijkt zie je nog net de koppen van de klinknagels. Broer Derk vertoont zijn schilderkunsten. En daaronder nog eentje met daarop de buitenkant Gr. Klaas.

1957 Derk.jpg

1963 Roelf met Bella.JPG

Laatst bewerkt:
Kijk, Hans maakt vorderingen! Die kijkt niet alleen plaatjes, maar leest ook de tekst. En op dat onderste plaatje is mijn Vader met scheepshond Bella.
We voeren van 1955 tot 1966 op dit schip. Vader was een jaar stuurman en daarna kapitein.
En wat kinderarbeid betreft Menno. Deze foto (die mijn Moeder ooit nam) kwam ik ook tegen in een e-book over de Friese binnenvaart, waarin het ook over kinderarbeid bij deze schippers ging.
Er wordt wat afgeroofd op het internet. Had deze foto ooit geplaatst op het Binnenvaartforum bij De Haas Tankvaartbedrijf.
Zendschepen drijven wel eens iets (te ver) af. Als het stoort veeg je het maar weg hoor Hans! Gr. Klaas.

Doe maar niet, Hans.
Ik geniet veel te veel van dit soort verhalen.
Maar afdrijven is niet goed.
Daar weten zendschepen álles van.
Dus inderdaad terug naar de zendschepen.

Je bent zondermeer een uniek schip aan het bouwen Hans! Menno en ik proberen met onze bijdragen de motivatie een beetje op peil te houden. Maar gezien je vorderingen lukt dat aardig! Gr. Klaas.

Back