Mebo2 Radio Noordzee Internationaal

Dat is een fijne motor. Loopt op 7,2 of 7,4 Volt zo'n 5.000 toeren. Gerekend met een spoed van 43 mm en 50% slip kom je op 6,5 km/uur uit. De theoretische rompsnelheid voor een 1,15 m lange romp is 4,8 km/uur. Dus die haal je gemakkelijk. De formule voor de rompsnelheid in km/uur is 4,5 x de wortel uit waterlijnlengte in meters. En om een schip op rompsnelheid te brengen is er relatief weinig vermogen nodig. Succes verder! Gr. Klaas.

Weet je ook wat de voorwaarden voor die formule zijn, Klaas?
Want ik kan heel wat schepen bedenken waarvan ik ten zeerste vermoed dat de berekening niet opgaat.

Mijns inziens zou in de formule ook iets van de diepgang en zeer zeker de breedte van het schip voor moeten komen.

Dan laten we de vorm van de boeg en de kont nog maar even buiten beschouwing.

Ben benieuwd wat eruit komt als je de formule op de Berge Stahl los zou laten.
2414681.jpg

Laatst bewerkt:
Nou Klaas ik heb deze dus maar besteld.
Bedankt voor de link.
Gr Hans

Deze heb ik ook in mn skipjack, is prima voor dit doel. De motor die jij hebt had ik eerst ook in de skipjack maar veel te veel vermogen voor wat ik nodig had... ik vrees dat dat voor jou ook zo zal zijn maar kan er ook naast zitten

Ik had er 43mm schroef op en er kan echt maar maximaal 40mm op .
Het bulderde echt in de emmer. Anders als het te veel vermorgen is op 1 cel lifepo4 cel.
Of de spoed van de schroef verminderen.
Maar zover is het nog lang niet. Romp nog lang niet klaar. Ja en een slank schip of zoiets als een mammoet tanker zal zeker een boel verschil maken. De formule zal in veel gevallen wel op gaan.

Menno, Die formule voor de theoretische rompsnelheid is een echte en niet zelf bedacht.
Die andere met toeren, spoed en slip is min of meer gebaseerd op eigen bevindingen. Met een scherp schip en onder de rompsnelheid is de slip aanmerkelijk minder. Mij gaat het er om of je met een bepaalde spoed en 50% slip de rompsnelheid kunt halen. In het boek van André Veenstra staat een betere formule, waarmee je ook het vermogen kunt uitrekenen. Maar ook in die formule moet je zelf het slippercentage invoeren. Heb die formule wel in Excel, maar het lukt niet die hier te plaatsen. Weet je trouwens dat ze op de schroefdop van de Berge Stahl nog een soort hulpschroefje hebben gezet? Leverde een aardige vermogenswinst op. Gr. Klaas.
http://footo.nl/11YJb/berge-stahl

Hermor, In mijn tankertje was de eerste brusless motor ook een 750 KV-exemplaar. Ging veel te ruig. Uiteindelijk uitgekomen op een ieniemienie dingetje. Trekt op 7,2 Volt nog geen kwart Ampère en geeft een mooi vaargedrag. 10 A HK autoregelaartje erop en te regelen met een heel laag toerental. Helaas zijn die motortjes niet meer te leveren en de HK regelaartjes staan vaak in backorder.
Hans, Dat extra vermogen hoeft geen probleem te zijn. Gewoon niet teveel gas geven. En met wat tegenwind met zo'n hoge zendmast is wat extra vermogen wel handig. Succes verder! Gr. Klaas.

Mast zo licht mogelijk maken en baĺast zo diep mogelijk in de romp Hans. Al nagedacht over bouwmateriaal zendmast? Gr. Klaas.

Wellicht van koolstofcomposiet?
Daar heb ik de masten van de South Goodwin lichtschip van gemaakt.
Sterk, en zo licht dat ik geen effect op de stabiliteit heb waargenomen.

Krikke in Groningen verkoopt het in verschillende diktes en is te koop als staafjes en buisjes.

Overigens wil ik even kwijt blij te zijn dit topic gevonden te hebben.
Ik ben gek op speciale schepen.
Stationaire bemande schepen.
Loodsstatons.
Weer schepen
Lichtschepen
En zendschepen.

Ze hadden iets magisch.
Kleine drijvende wereldjes waarvan je als buitenstaander geen enkele weet had wat zich er af speelde.

En er worden zelden of nooit modellen van gebouwd, laat staan RC.

Overigens gok ik dat het niet uit gaat maken hoe licht je die zendmast gaat maken.
Dat gaat een serieuze uitdaging qua stabiliteit worden.
Zeker als, zoals al eerder gezegd, er een beetje wind staat.
(Ik heb me altijd al afgevraagd hoe de echte MeBo2 het presteerde overeind te blijven.
Op het oog tart het schip alle stabilitetseisen....)

Maar met wat lood en wat denkwerk is er wel een externe verwijderbare kiel te maken, mocht dat nodig zijn.

Ik heb me altijd al afgevraagd hoe de echte MeBo2 het presteerde overeind te blijven.
Op het oog tart het schip alle stabilitetseisen....
Met alleen maar aan de boeg een anker waar het schip 360° en meer kon rond draaien, zo kreeg ze altijd de wind op de kop wat veel stabieler is dan zijwind.

Hmm.
Mja.
Als je het daar van moet hebben neem je wel een hele grote gok.
Stroming is vele malen meer van invloed op hoe je achter het anker ligt dan de wind.
Ik heb vele malen met de wind in de zij ten anker gelegen.
In de baaitjes bij de Shetland eilanden bijvoorbeeld.
En wat dacht je van deining die uit een andere richting komt dan de richting van de wind?
Dan lig je netjes met je koppie in de wind, maar slinger je je ongans omdat de deining van de zijkant komt.

Laatst bewerkt:
Denk dat het leven op een zend- of lichtschip niet zo eenvoudig was. Bij windstilte lig je lekker op stroom achter je anker, maar wind, stroom en golven kunnen een heel raar patroon vormen, waar je als schepeling niet altijd gelukkig mee bent. En wat tijdens mist? Meestal is het dan windstil, maar al die blazende schepen om je heen! In die tijd was er heel wat minder nautische ondersteuning dan nu. Denk dat het aan boord vaak afzien is geweest. Zit je torn erop en komt er om wat voor reden dan ook geen aflossing. Was wel avontuur natuurlijk! Gr. Klaas.

Gewicht mast zal altijd invloed hebben op de stabiliteit hoe ligter hoe beter.
Koolstofcomposiet kun je dat plakken?
En beetje sterk.?
Ik ken het verder niet.
Hans

Retesterk.
Je kunt het ook niet even afknippen met een zijkniptang.
Je zult het met een slijpschijfje in je Dremel op maat moeten zagen.

En prima te lijmen met secondenlijm.
i9V7ubO.jpg

De masten en antennedoorvoer heb ik ervan gemaakt.

Wellicht heb ik een te fancy woord gebruikt en ken jij het als carbon.
Conrad heeft het bijv. ook.
https://www.conrad.nl/nl/p/carbon-m...MI74ytgOT--wIVTfp3Ch3mfgiFEAQYASABEgJRMPD_BwE

Maar als je googled op "carbon rond/stang/staaf/buis xxmm" krijg je een mooi lijstje zaken die het verkopen.

Ik had eerst gedacht aan 1mm rvs en dan solderen.
De mast wordt 52cm waarvan het bovenste deel een spriet. En de rest zo'n klimmast zal ik maar zeggen.
Dus makkelijk te lijmen met seconden lijm en oor makkelijk te schilderen?

Ik had eerst gedacht aan 1mm rvs en dan solderen.
De mast wordt 52cm waarvan het bovenste deel een spriet. En de rest zo'n klimmast zal ik maar zeggen.
Dus makkelijk te lijmen met seconden lijm en oor makkelijk te schilderen?
Ik heb het vermoeden dat het met rvs een behoorlijk zwaar geheel gaat worden.
Zeker als je het soldeert.
Elk grammetje gaat meetellen met dit model.

Ik heb het gewoon geschilderd met primer en verf van Revell, en dat ging prima.
Mooi resultaat en het zit er nog steeds op.

Als je de zendmast van carbon gaat bouwen (is er ook in 1mm) blaas je hem van tafel als je niest.
Voorzichtig tijdens de bouw.

Laatst bewerkt:
Back