Mary Rose your noblest shippe 1545 schaal 1/50 scratch

Heel mooi resultaat dusver. Bijzonder dat die ene huidgang in de achterste stevenbalk valt. Ik heb dat nog niet eerder gezien, alleen bij Hollanders waarbij de onderste 2 of 3 huidgangen doorlopen. Ik vraag me toch af waarom dit is....
 
alleen bij Hollanders waarbij de onderste 2 of 3 huidgangen doorlopen. Ik vraag me toch af waarom dit is....
Dit schip is een Kraak, en de bouwwijze leek sterk op de Hollandse manier. De huidplanken die tegen elkaar lagen en niet, zoals in die tijd in gebruikelijk, in klinker verband lagen vormden een onderdeel van de constructie. Bij een Hollander bepalen de huidplanken de stevigheid van het schip niet de frames. Die worden er voornamelijk later in gelegd en zijn niet onderling verbonden en worden alleen op de huidplanken vastgelegd. Op die manier was het schip ook geschikt om zulk zwaar geschut te kunnen dragen op de dekken.
 
Heel mooi resultaat dusver. Bijzonder dat die ene huidgang in de achterste stevenbalk valt. Ik heb dat nog niet eerder gezien, alleen bij Hollanders waarbij de onderste 2 of 3 huidgangen doorlopen. Ik vraag me toch af waarom dit is....

Dit schip is een Kraak, en de bouwwijze leek sterk op de Hollandse manier. De huidplanken die tegen elkaar lagen en niet, zoals in die tijd in gebruikelijk, in klinker verband lagen vormden een onderdeel van de constructie. Bij een Hollander bepalen de huidplanken de stevigheid van het schip niet de frames. Die worden er voornamelijk later in gelegd en zijn niet onderling verbonden en worden alleen op de huidplanken vastgelegd. Op die manier was het schip ook geschikt om zulk zwaar geschut te kunnen dragen op de dekken.

Waarom men die ene huidgang in de achtersteven verwerkt heeft, heb ik ook geen verklaring voor. Waarschijnlijk voor extra stevigheid.
Maar er zijn wel meerdere speciallekes te vinden in de beplanking van dit schip.

Voor de extra brede plank aan de boeg kreeg ik volgende uitleg in het Engels (een strake is een huidgang).
In reality it’s a dropped strake. As the strakes approach the bow, the hull girth becomes less. By taking the place of two strakes very narrow planks are avoided.
Same idea on a steel plated hull ( below the hawse pipe)

Roger



Het meeste extra zwaar geschut werd pas achteraf geplaatst.
Daardoor werd het schip zwaarder en had meer diepgang. Als je dan overstag gaat en komt wat extra wind opzetten, dan kan het mis gaan.
Als een deel van je bemanning dan geen Engels verstaat. En sommigen begrijpen niet dat de kanonpoorten dicht moeten als je "door de bocht" gaat, dan kan het héél erg mis gaan...
 
En sommigen begrijpen niet dat de kanonpoorten dicht moeten als je "door de bocht" gaat, dan kan het héél erg mis gaan...
Wat ik begrepen heb uit de documentaire was aan de hand van getuigen verslagen er een plotselinge wind de schuldige bij het overstag gaan de oorzaak. Waardoor hij meer kantelde en vol liep bij de nog openstaande poorten. Die laatste waren in elk geval de boosdoener. Of het een mensenfout was of de ruige zee??
 
16872707235482815052266177682565.jpg

Men vermoed samenloop van omstandigheden.
En, als ze rechtdoor waren blijven varen. Dan zaten ze vast op Spitsand.

1687270916695833386553647850821.jpg
 
Er zijn heel veel theorieën over het zinken van dit schip inderdaad. En heel veel die nergens op slaan. Feit waren de open poorten inderdaad. Dit was die getuige welke ik noemde en die ook in die documentaire op Discovery of NG genoemd word.

The only confirmed eyewitness, a Flemish sailor who escaped from the sinking vessel, claims that the Mary Rose had fired all of her guns on one side and was turning when her sails were caught in a strong gust of wind, pushing the still open gunports below the waterline.

From correspondence between Van der Delft, German Emperor's Ambassador, and Charles V, 24th July, 1545

"Next day, Sunday [19 July], while the King was at dinner on the flagship, the French fleet appeared. The King hurriedly left the flagship and the English sailed to encounter the French, shooting at the galleys, of which five had entered the harbour while the English could not get out for want of wind. Towards the evening the ship [the Mary Rose] of Viceadmiral George Carew foundered, all the 500 men on board being drowned save about 25 or 30 servants, sailors and the like. Was told by a Fleming amongst the survivors that when she heeled over with the wind the water entered by the lowest row of gun ports which had been left open after firing. They expect to recover the ship and guns..."

Er was ook een andere theorie die ik eigenlijk wel grappig vond. Er heerste dysenterie (ze waren massaal aan de schijt) en de geur benedendeks was niet te harden en daardoor stonden die poorten open voor een beetje frisse lucht. :hammer::)
 
Dit verhaal heb ik ook altijd zo begrepen als zijnde de belangrijkste oorzaak voor het zinken.
Dat van die ondragelijke geur zou ook maar zo kunnen. Het was niet altijd fris benedendeks...:p
 
korte update.

De beplanking van andere zijde is ongeveer halfweg.
De breedtes van de planken worden gewoon overgenomen van de overzijde, dus veel minder denk en rekenwerk deze keer :yes:
20230629_184924_1280.jpg
20230704_162423_1280.jpg
20230704_162608_1280.jpg


Na jaren boten bouwen heb ik nog steeds last met bak en stuurboord :( en zeker nu alles ondersteboven staat o_O...
 
De R van R-echts zit in stuu-R-boord, van achter naar voor gekeken
Dank u, met deze tip moet ik het zelfs kunnen onthouden ;)

Wel, de beplanking van het onderste deel van de romp is klaar.
Deze morgen is alles klaar gemaakt om te schuren en te schrapen.
Ondertussen de tuin gedaan, de auto's afgewassen en andere kleine werkjes gedaan (Het gewone zaterdagwerk dus..)
20230715_080342_1280.jpg


resultaat eerste schuurbeurt.
20230715_151952_1280.jpg


Ik ben vrij blij met deze speciale plank aan de achtersteven.
20230715_195058_1280.jpg


Nu volgt er eerst een "kwaliteitscontrole". En daarna wordt er verder geschuurd en zal de kiel taps gemaakt worden
20230715_195134_1280.jpg
 
Erg mooie romp geworden. Na het betere schuurwerk zal het er erg strak uitzien. Wat ga je gebruiken als finish?
 
Dank u.
Nog geen flauw idee voorlopig.
Op mijn vorig model gebruikte ik sterk verdunde Tamiya verf, die daarna opgepoetst werd met scotchbrite.
 
Hoera, hoera.
Na een dagje schuren in het zonnetje is het onderste deel van de romp geschuurd geraakt.
De kiel en de voorsteven zijn taps gemaakt.
Zoals je ziet is het model ook los gemaakt van de bouwplaat.
20230718_132352_1280.jpg


De taps gemaakte kiel, hiervoor waren de tekenigen van de dwarsdoorsneden zeer behulpzaam.
20230718_134332_1280.jpg


Wel een beetje rechter dan het origineel...
20230718_134410_1280.jpg


Het taps maken aan de voorsteven was wat vrije intepretatie, van het origineel was weinig over.
20230718_155537_1280.jpg


En, Mary Rose op haar voetjes (kiel) beland :yes:
20230718_155355_1280.jpg


Nu dient de bouwplaat eerst aangepast te worden alvorens er verder gebouwd kan worden.
20230718_190434_1280.jpg
 
Een nieuwe bouwplaat.
Groot en log, maar wel stevig en het model is goed bereikbaar.
20230721_112455_1280.jpg


Netjes pas en haaks zetten is ook nog mogelijk.
20230721_110430_1280.jpg
20230721_112413_1280.jpg


Hier en daar had de "wale" een beetje de verkeerde vorm.
De houtlijm is losgeweekt met isopropyl alcohol en het geheel is terug verlijmd in de vorm.
20230721_120240_1280.jpg
20230722_112905_1280.jpg


Controle of we nog op de juiste hoogte zitten in functie van de maten op de dwarsdoorsneden.
Hier en daar maar 1 mm afwijking, voor mij ok ;).
20230722_154222_1280.jpg


De eerste plank gaat er tegenaan
20230722_154033_1280.jpg


Veel klemwerk
20230723_144301_1280.jpg


De bedoeling is om minstens 2 huidgangen te plaatsen. Die dienen dan als basis steun onderaan voor de houten spanten die het triplex zullen vervangen.


Reeds een eerste proefdruk op tissue papier van de vlaggen. (lang leve de laserprinter op't werk...)
En nee de VOC vlaggen zijn niet voor dit model
20230721_114830_1280.jpg


Eens klaar geeft het dit resultaat
20230115_163531.jpg
 
Back
Top