Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dit schip is een Kraak, en de bouwwijze leek sterk op de Hollandse manier. De huidplanken die tegen elkaar lagen en niet, zoals in die tijd in gebruikelijk, in klinker verband lagen vormden een onderdeel van de constructie. Bij een Hollander bepalen de huidplanken de stevigheid van het schip niet de frames. Die worden er voornamelijk later in gelegd en zijn niet onderling verbonden en worden alleen op de huidplanken vastgelegd. Op die manier was het schip ook geschikt om zulk zwaar geschut te kunnen dragen op de dekken.alleen bij Hollanders waarbij de onderste 2 of 3 huidgangen doorlopen. Ik vraag me toch af waarom dit is....
Heel mooi resultaat dusver. Bijzonder dat die ene huidgang in de achterste stevenbalk valt. Ik heb dat nog niet eerder gezien, alleen bij Hollanders waarbij de onderste 2 of 3 huidgangen doorlopen. Ik vraag me toch af waarom dit is....
Dit schip is een Kraak, en de bouwwijze leek sterk op de Hollandse manier. De huidplanken die tegen elkaar lagen en niet, zoals in die tijd in gebruikelijk, in klinker verband lagen vormden een onderdeel van de constructie. Bij een Hollander bepalen de huidplanken de stevigheid van het schip niet de frames. Die worden er voornamelijk later in gelegd en zijn niet onderling verbonden en worden alleen op de huidplanken vastgelegd. Op die manier was het schip ook geschikt om zulk zwaar geschut te kunnen dragen op de dekken.
Wat ik begrepen heb uit de documentaire was aan de hand van getuigen verslagen er een plotselinge wind de schuldige bij het overstag gaan de oorzaak. Waardoor hij meer kantelde en vol liep bij de nog openstaande poorten. Die laatste waren in elk geval de boosdoener. Of het een mensenfout was of de ruige zee??En sommigen begrijpen niet dat de kanonpoorten dicht moeten als je "door de bocht" gaat, dan kan het héél erg mis gaan...
Er was ook een andere theorie die ik eigenlijk wel grappig vond. Er heerste dysenterie (ze waren massaal aan de schijt) en de geur benedendeks was niet te harden en daardoor stonden die poorten open voor een beetje frisse lucht.![]()
De R van R-echts zit in stuu-R-boord, van achter naar voor gekekennog steeds last met bak en stuurboord
Dank u, met deze tip moet ik het zelfs kunnen onthoudenDe R van R-echts zit in stuu-R-boord, van achter naar voor gekeken
Ja, kan niet anders dan prachtig zeggen. Veel lofzang dus.![]()
Dan doe ik het bazuingeschal erbij![]()