Mary Rose your noblest shippe 1545 schaal 1/50 scratch

Deze keer een update zonder "kieke" te zeggen tegen mezelf ;). Alles ging volgens plan :yes:

De verschansing (spanten) van het bovenste dek.

Logisch gezien en denkend.
Deze verschansing is opgebouwd met een deel beplanking en een deel schilden. In overeenstemming met het middendek, waar ook deels schilden zijn, waarom zouden alle spanten tot bovenaan moeten komen. Als hun enige doel is om een balk omhoog te houden waar schilden aan hangen?
Daarom is de hoogte van het merendeel van de spanten enkel tot aan de beplanking. En enkele gaan hoger, de afstand tussen deze spanten is ongeveer in overeenstemming met die van het middendek.

De spanten op hoogte afzagen en daarna versmallen tot 3mm met beitel en rasp
20240619_191350_1280.jpg

20240621_184102_1280.jpg


Boven de overnaadse beplanking wordt een balk verlijmd. De verbindingen zijn enkel om voldoende stevigheid te behouden op het model.
20240621_190535_1280.jpg
20240621_192222_1280.jpg


Dan worden de langste spanten versmald. en op hoogte gemaakt. Deze hoogte is speculatief, het kortste spant, was de maat (weinig andere keus)
Met een nieuw "spant" vooraan
20240628_193314_1280.jpg


Stuurboord is klaar, er is enkel nog een kleine balk bovenaan te bevestigen. en er is een beetje extra beplankt (pijl)
20240628_193347_1280.jpg
20240628_193404_1280.jpg
 
Met alle spanten dunner gemaakt en de laatste planken aan de spiegel bevestigd is de ruwe vorm van de romp en het achterkasteel grotendeels klaar.
20240701_205752_1280.jpg
20240702_191101_1280.jpg


Een heleboel houtsnippers. En de eerste pot PVA lijm is leeg.
De werktafel is even leeg gemaakt. Met op de achtergrond verfpotten te zien, is het eerst tijd voor wat opfriswerk van de hobbyruimte.
20240702_164337_1280.jpg


Huidige status met een kartonnen voorkasteel

20240702_191045_1280.jpg


20240702_191228_1280.jpg
 
Met alle spanten dunner gemaakt en de laatste planken aan de spiegel bevestigd is de ruwe vorm van de romp en het achterkasteel grotendeels klaar.
Bekijk bijlage 586544 Bekijk bijlage 586547

Een heleboel houtsnippers. En de eerste pot PVA lijm is leeg.
De werktafel is even leeg gemaakt. Met op de achtergrond verfpotten te zien, is het eerst tijd voor wat opfriswerk van de hobbyruimte.
Bekijk bijlage 586545

Huidige status met een kartonnen voorkasteel

Bekijk bijlage 586546

Bekijk bijlage 586548
Ze begint er indrukwekkend uit te zien, Patrick. De maat verhouding van de spanten is veel beter geworden. Met een mooi beplankte achterzijde.
Gr. Peter
 
Dank u allemaal.
Inderdaad de dunner gemaakte spanten zijn veel beter zo. Geen spijt van dat ik de tijd en moeite genomen heb om dit aan te passen.

Voorlopig dus effe on hold, eerst het kamertje schilderen en hier en daar wat aanpassen
Daarna waarschijnlijk eerst nog ruim 1450 modelletjes verzetten en de kastjes uitkuisen :confused:;).
 
Effie geleden, maar ondertussen kamertje geschilderd, extra kastje gemaakt, het oude naaimachientje van een los werkblad voorzien en alles een beetje gereorganiseerd :thumbsup:.

Mary rose dus nog on hold

Met nu ook een stereootje, dat echt ouderwets geluid voortbrengt. 40 jaar oud...
20240717_185003.jpg
20240717_185028.jpg


Alles op orde, geen zoekwerk meer naar gereedschap
20240717_185503.jpg


En nu: start grote kuis van de kasten...
De eeste plank is leeggemaakt.
20240717_185349.jpg
 
Met de kamer helemaal, gekuist, herschildertd en gereorganiseerd. Is er terug tijd voor Mary.

Het kanon dek is voorzien van planken op de plaatsen van de trappen zullen komen. En heeft een een laag verdunde en gepolijste Tamya verf gekregen.
Van al dit zal later weinig of niets meer te zien zijn.
20240730_152300_1280.jpg


De reling van het bovenste deck is klaar.
20240730_152326_1280.jpg
20240730_152336_1280.jpg


kleuren test voor de romp.
Men weet niet zeker of het originele schip wit was onder de waterlijn. Het zou kunnen, maar het is nooit verder onderzocht.
Om het maximum effect van de houten pennen zal er olie op de romp gezet worden. Ik had wat walnotenolie over als test. Veel beter dan de zeer verdunde Tamya verven.
Walnotenolie geeft een mooi resultaat op hout, maar je moet de behandeling af en herhalen.
Het wordt dus Danish oil of Tung oil (ook op dit forum ontdekt dat sommigen "Zweedse olie" gebruiken van een bekende Zweedse meubelmaker met grote winkels ;))
20240729_133546_1280.jpg


De zomer hoed van de admiraal viel uit elkaar.
Effie wat naaiwerk.
20240729_161708_1280.jpg


Gelukt
20240729_204938_1280.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beste Patrick, leuk om de herinrichting van jouw werkkamer en de laatste vorderingen aan de Mary Rose te lezen. We zijn enkele weken geleden in het museum geweest in Portsmouth, gelegen naast de Victory. Erg indrukwekkend zowel de helft van het schip dat omhoog is gehaald en alles wat ze nog hebben opgedoken, als de 3D animatie van het duik- en ophaalproces gemengd met camerabeelden uit de jaren 60, 70 en 80 (herontdekken, uitgraven en ophalen heeft geduurd van 1966 tot begin jaren 80, maar dat wist je al vermoed ik). Groeten, Dave
 
Dank u allemaal
Het was de bedoeling om ooit eens een trip naar Engeland te doen, maar wegens hun domme brexit staatdit idee op een laag pitje.

Ondertussen waren de schilderwerken gestart, waarover later meer.
20240801_112645.jpg


Ondertussen op road trip in Corsica, sardinie.
IMG-20240809-WA0006.jpg

Misschien ergens volgende week een verdere Mary Rose update :yes:
 
Vakantie voorbij, dus terug aan de slag aan Mary (sommigen van ons toch).
20240820_193553_1280.jpg


Zoals eerder vermeld, masking tape aanbrengen op overnaadse beplanking is niet handig.
En, men had toen ook nog geen masking tape in de 16e eeuw... Dus alles word in in de "losse pols" afgetekend en geschilderd.

Gebruikte materialen :Tamiya verf, verfstiften en Danish oil.
20240825_130449_1280.jpg


Als je rechtshandig bent is het eenvoudigst om altijd de linkse lijn te schilderen.
20240801_112645_1280.jpg


Stap voor stap worden de kleuren aangebracht. De omslag van het boek dient als gids, maar werd niet volledig gevolgd.
Bakboord dient als proefkant. Dus stuurboord dient nog gedaan te worden.
20240731_115114_1280.jpg
20240821_204705_1280.jpg
20240823_125635_1280.jpg
20240823_125846_1280.jpg
20240825_130607_1280.jpg


Zover staan we.
Alle "onbehandelde" houtdelen zijn voorzien van een laag Danish oil.
Onder de waterlijn geen wit.
Het origineel kan wit geschilderd geweest zijn, of niet.
Geen enkel schip op de Antony roll heeft een witte onderzijde.
Zo worden de houten pennen het best zichtbaar
20240825_130654_1280.jpg
 
Dank u.
Op de kerselaar van het model geeft het inderdaad een mooi resultaat.
De basis plaat is eik,en daar lijkt deze olie precies minder geschikt voor.
 
Back
Top