M-auto wintercup 2008-2009

• Topicstarter Topicstarter bacardiboy
  • Startdatum Startdatum
afstelmogelijkheden Carisma GT14 Pro

Denk heus wel dat zo'n 1:14 auto geschikt kan zijn voor een leuke klasse.
Maar brengt het wel iets nieuws of unieks?

De Carisma GT14 Pro biedt meer afstelmogelijkheden:
- camber
- caster
- foam banden
- 3 shores
- schokdemperpositie
- wielbasis (via clipjes van 184 tot 189 mm)

De Swift moet eerst in de oven om dit af te stellen.

Zojuist een Swift aangeschaft om een paar wedstrijdjes mee te rijden. Ik ben een enthousiaste slotracer geworden die af en toe eens een rc wedstrijdje wil rijden zonder er direct een hobby bij te nemen. Ik ben benieuwd. :)

Michel
Mwah, een paar jaar terug heb je ook fanatiek gereden met 1:18's (M18's als ik me niet vergis). ;)

Handout motor Swift

...Blijkbaar was de Swift klasse nog niet gelijk genoeg dat ze nu nog gelijker willen maken door het gebruik van een Handout motor? Terwijl ik het idee had vorig jaar dat deze klasse al erg gelijk was en alleen de rij kunsten/fouten de uitslag bepaalde.

Waarom dan alle ophef over de handout motor?

Vorig jaar vernam ik van enkele rijders, dat ze motoren hadden bijgekocht.

Mits de motoren wederom door RC-Connect gesponsored zijn, is een handout motor voor de rijders van vorig jaar dus kostenbesparend (op wat soldeertin na). Die hebben namelijk al een motor om mee te trainen en kunnen met die ene handout motor de hele wintercup rijden.

inschrijfgeld door LRP motor Swift

Vorig jaar was het 65 euro voor alle wedstrijden als ik me niet vergis. Dat was voor de Swift klasse incl. M-Auto T-Shirt, een LRP Runner motor en kans op een prijs tijdens de loting bij de laatste wedstrijd.

Wat het dit jaar gaat worden is nog de vraag natuurlijk maar zal iets in de buurt zijn. Ik hoop dat het minder wordt door de handout motor en dergelijke. Maar ja we zien wel het is even afwachten.

Vorig jaar was de LRP motor gesponsored door RC-Connect. De kans is dus klein, dat het inschrijfgeld minder wordt.

Omdat het vorig jaar al zo gelijk was en toen had iedereen een eigen motor. Het kost ons en de wedstrijdleiding alleen maar meer werk om het geheel te verzorgen. Aan het begin van de dag zorgen dat iedereen een motor heeft en aan het einde weer inlevert. Daarbij moet je dan ook gaan controleren of daadwerkelijk de handout motor in de auto zit. Als je dat niet doet kan je beter net zo doen als vorig jaar. Het moet toch een fun klasse blijven dan zijn dit soort maatregels/regels toch niet nodig. Ik zie het voordeel niet van een Handout motor dus ik wacht even af waarom ze daar voor kiezen.

Plus dat ik gewoon zo min mogelijk wil solderen ;) Vorig jaar is die motor er ook niet uit geweest.

Ja wie weet, maar kan ook zijn dat je vorig jaar een deel van de motor zelf heb betaald en de rest gesponsord is door RC Connect. Zal afwachten worden tot 1 September.

De Carisma GT14 Pro biedt meer afstelmogelijkheden:
- camber
- caster
- foam banden
- 3 shores
- schokdemperpositie
- wielbasis (via clipjes van 184 tot 189 mm)

De Swift moet eerst in de oven om dit af te stellen.

En de Swift bewijst dat je dit allemaal niet nodig hebt om een leuk rijdend "karretje" neer te zetten :)

Het lijkt er dan ook meer op dat dit een alternatief is voor de overleden 1:12 4WD klasse.

En de Swift bewijst dat je dit allemaal niet nodig hebt om een leuk rijdend "karretje" neer te zetten :)

Het lijkt er dan ook meer op dat dit een alternatief is voor de overleden 1:12 4WD klasse.

Je slaat de spijker op z'n kop.

Tuurlijk bewijst de Swift, dat deze afstelmogelijkheden niet noodzakelijk zijn voor een heel leuke raceklasse.

Sommige rijders (ik niet!) verlangen naar meer afstelmogelijkheden. Waarom anders rijdt het NK met toerwagens?

In mijn beleving is de Swift de instapklasse, en de Carisma GT14 Pro zowel qua kosten als afstellen een treetje hoger.

Ik denk daarom ook niet, dat de klasse Carisma GT14 Pro een werkelijke bedreiging vormt voor de Swift klasse. Of we moeten deze winter zien, dat de Carisma's nog closer racen; dan gaat dat toch piloten trekken, denk ik.

De Swift klasse blijft een stuk goedkoper wat de drempel om mee te doen in de Swift klasse wel heel laag maakt. Je hebt ook nog wat aan je Swift als de M-Auto afgelopen is (HFCC, groningen etc..??).

Hopen voor de cup dat de 1/14 populair wordt en dat het niet bij de M-Auto cup blijft. Heb wel het idee dat het een leuk maatje is voor op de meeste binnen banen. Waar een 1/10 (eigenlijk/vaak) net te groot is en de 1/18 weer te klein is, dan kan dit de ideale maat zijn (PK, MACH Indoor, RC Speedworld, Racing Paradise) genoeg leuke banen voor het model. Blijft alleen de vraag over of hij straks wel op tijd leverbaar is en of er ook genoeg zijn/en er genoeg voor te krijgen is mocht het toch wel gaan lopen.

...Blijkbaar was de Swift klasse nog niet gelijk genoeg dat ze nu nog gelijker willen maken door het gebruik van een Handout motor? Terwijl ik het idee had vorig jaar dat deze klasse al erg gelijk was en alleen de rij kunsten/fouten de uitslag bepaalde.

Vorig jaar is er te veel gedoe geweest met die motoren, er werdt duidelijk 'gecheat' :)

Via de winkel vanmiddag vernomen dat komende week de GT14 Pro's uitgeleverd gaan worden. Alleen niet als complete set maar als kit met alle extra losse onderdelen om tot dezelfde samenstelling als de kit te komen. En dat uiteraard tegen de prijs van de completer GT14 Pro (richtprijs € 249,00). :thumbsup:

Welke winkel was dat?
Ik vroeg me al af of alle losse onderdelen bij elkaar ook rond de 250euri zou liggen..

Welke winkel was dat?
Ik vroeg me al af of alle losse onderdelen bij elkaar ook rond de 250euri zou liggen..
RC Speedworld, donderdag of vrijdag zouden ze binnen moeten komen. :thumbsup: In ieder geval is er één voor mij al gereserveerd. :p ;)

De kosten van alleen het Pro chassis met de losse Inline 380 en Genius 30R is aanmerkelijk hoger dan de ARtR versie. 8O Maar Graupner gaat de ARtR nu dus leveren als het losse chassi met de extra onderdelen voor de prijs van de complete set. Dus dan ben je echt voordeliger uit. :yes:

Vorig jaar is er te veel gedoe geweest met die motoren, er werdt duidelijk 'gecheat' :)

Kan je me dan ook vertellen waar er duidelijk "gecheat" werd? en met wat? Ik heb helemaal niets mee gekregen van te veel gedoe met motoren in de Swift klasse vorig jaar.

Alleen in de 1/12 4WD was er gedoe wat later ook allemaal werd terug gedraaid.

Laatst bewerkt:

tja, ik ben beginneling. De M-autocup was m'n eerste grote cup vorig jaar ... dus ik wijt het "duidelijk" effe daaraan. Ik heb daar niets van gemerkt.
Alleen dat ik al verbaasd stond van het verschil in snelheid maar op vragen van mij, kwam men altijd aandraven met "perfect ingelopen motor", speciale banden-inserts en perfecte stuurkunsten om dit verschil te verklaren.

Ik heb er geen probleem mee om in de achterste regionen te moeten strijden, en al zeker niet gezien mijn beginnelingsstatus in RC ... maar van gecheat kan ik gloeiende kwaad worden.

Ik hoorde ook al van mensen die stiekem andere bandjes gebruikten, andere dan de twee toegelaten types. Ik hoorde ook van bandjes die nét voor de finalereeks uit een afgesloten zakje gehaald werden (avondje voordien insmeren of behandelen en dan in een luchtdicht zakje zodat het product niet vervliegt en goed indringt?), ...
Hier kan ik ECHT kwaad om worden.
Ben ik dan zo naiëveling, dat ik me netjes aan de regels hou (ik zal heus niet alleen zijn)?

Van mijn part: iemand die gepakt wordt op vals spelen: onherroepelijker eruit stampen voor de rest van de M-auto-cup, zonder refund. Twijfel je over iets, een bepaald tuningstruukje, dan kan je altijd aan de organisatoren vooraf toestemming vragen of overleggen. Zij kunnen dan later zelfs dat truukje kenbaar maken en hierdoor het gelijkheidsniveau nog versterken + we leren er allemaal uit.

I.v.m. die andere bandjes: in één geval ging het om S-grip-bandjes voor de Swift. Dit werd me verteld door een jongetje, wiens vader het meermaals zou toegepast hebben. "Dat zagen ze toch niet!" (brede lach)
Waarmee ben je bezig!? Welk voorbeeld geef je zo in hemelsnaam. Ik wordt er gewoon KWAAD om. (maar dat zei ik al zeker?)

I.v.m. die andere bandjes: in één geval ging het om S-grip-bandjes voor de Swift. Dit werd me verteld door een jongetje, wiens vader het meermaals zou toegepast hebben. "Dat zagen ze toch niet!" (brede lach)
Waarmee ben je bezig!? Welk voorbeeld geef je zo in hemelsnaam. Ik wordt er gewoon KWAAD om. (maar dat zei ik al zeker?)

Wat ik eigenlijk een beetje raar vind is dat men achteraf op een forum deze zaken vermeld. Waarom heb je ter plaatse de persoon in kwestie niet op zijn gedrag aangesproken?
Want als je de persoon erop aanspreekt kan er direct wat aan gedaan worden en kan het probleem opgelost worden.

De organisatie bestaat uit enkel vrijwilligers en doet haar uiterste best een zo goed mogelijke wedstrijdserie neer te zetten. Deze vrijwilligers kunnen niet alles in de gaten houden en waarom zou je er niet met z'n alle er wat aan doen om alles zo goed/eerlijk mogelijk te laten verlopen?

Arjen

Laatst bewerkt:
omdat ik een aantal van deze dingen pas NA de M-auto-cup te weten kwam.
Neem maar van mij aan dat ik, als ik zoiets zie in de toekomst ZEKER de persoon in kwestie zal aanspreken, nadat ik de wedstrijdleiding op de hoogte gebracht heb.
En als ik zeker ben van de cheat, bvb de "verkeerde" bandjes gebruikt, dan zal dat niet speciaal op een discrete manier zijn.

About vrijwilligers-werk, en uiterste best doen: OFF COURSE! Ik heb alle respect voor de mensen van M-auto. En je kan niet alles zien. Hén treft geen enkele schuld hierin.
Het gaat om mensen die met voorbedachte rade de boel en de andere piloten die zich wél aan de regels houden, belazeren.
Voor zo'n mensen is er IMHO, geen plaats in een fun-challenge als de M-autocup. Maar dat is dus duidelijk IMHO!

Ik kon niet uit je post opmaken dat je het later te weten kwam dan tijdens de cup vandaar mijn reply. Maar het is in ieder geval goed om te horen dat je de personen erop aan zou spreken.

Arjen

Mhhh, even het hele topic gelezen. Dit jaar wordt de eerste keer dat ik met de M-auto cup mee gaat doen. Ik vrees dat er altijd mensen zullen zijn, ondanks hoge funfactor, beginnersklasse, enz, de boel willen bedonderen.... Ondanks dit geven heb ik er erg veel zin in om een aantal wedstrijdjes te rijden. Ben benieuwd naar de andere mensen die erg enthousiast over de Swift klasse zijn.

Inmiddels mijn Swift, 2x intellect 4600 mah packs en een spectrum dx2, besteld. Ik weet even niet welke hopups zijn toegestaan. Ik had begrepen dat de schokdempers en lagers vernieuwd mogen worden. Ben niet zo'n hopuper, als de omstandigheden maar voor iedereen gelijk zijn. :)

Zal dit draadje met belangstelling volgen,

Mish

Fun mentaliteit

Mhhh, even het hele topic gelezen. Dit jaar wordt de eerste keer dat ik met de M-auto cup mee gaat doen. Ik vrees dat er altijd mensen zullen zijn, ondanks hoge funfactor, beginnersklasse, enz, de boel willen bedonderen.... Ondanks dit geven heb ik er erg veel zin in om een aantal wedstrijdjes te rijden. Ben benieuwd naar de andere mensen die erg enthousiast over de Swift klasse zijn.

Jij hebt, althans zo zie ik het, de juiste mentaliteit.

Deze mentaliteit zal M-auto toch bedoelen met fun-factor? De juiste enthousiastelingen bij elkaar, die zin hebben om een aantal leuke wedstrijdjes te rijden?

Daar kunnen de juiste klasse, de juiste technische reglementen en de juiste auto alleen nooit afdoende garantie voor geven.

Mish, welcome to the club

Joost, ik moet zeggen dat de enthousiaste mailtjes van jou, low e, pasqual, enz. erg aanstekelijk werken. We zitten er op dezelfde manier erin, heb er dus ook erg zin in. Volgende week zal ik met de bouw van de Swift starten, wellicht kan ik jullie hulp nog gebruiken. Ik kijk ernaar uit om jullie bij de eerste wedstrijd te ontmoeten.

Zoals gezegg ben ik druk met slotracen bezig, dit is een leuke besteding ernaast. :)

Weten jullie wat er op de standaard auto is toegestaan? Of is dit voor het nieuwe jaar nog niet bekend?

Mzzl, Msh

Voor het nieuwe jaar is het nog niet bekend maar zal denk ik niet veel anders zijn als vorig jaar. maar ja het kan nog veranderen natuurlijk. Vorig jaar waren de M-03M en de M-03R toegestaan. Echter moesten een aantal onderdelen die standaard bij de M-03R zitten vervangen worden voor de standaard onderdelen die ook bij de M-03R zaten.

Vorig jaar mocht je het volgende:
- Andere dempers en veren
- Volledig kogellagers toepassen
- De M-03R motor Heat Sink (#49444)
- De M-03R Servosteuntjes (#49443)
- De M-03R front uprights (#49441)
- 16, 18 of 20 tands Pinion (18 was de meest gebruikte met de LRP motor)
- Standaard banden of de M-Grip banden
- Standaard TEU-101BK regelaar met achteruit uitgeschakeld
- Alleen de Swift body
- Voor de rest gebouwd volgens de manual

Laatst bewerkt:
Als de 1:14 klasse door gaat, hoe groot is dan de kans dat er ook met 2S LiPo gereden mag worden? Of is (en blijft) LiPo nog steeds taboe?

Back