M-auto wintercup 2008-2009

• Topicstarter Topicstarter bacardiboy
  • Startdatum Startdatum
ik ben er van overtuigd dat de mensen van M-auto er niet naast zullen zitten met hun analyse van dit 1/14e wagentje en dat het een leuk autootje is met capaciteiten ...
maar toch blijf ik het een gek idee vinden dat men een wedstrijdklasse inricht waarvoor geen piloten bestaan.
Er zullen natuurlijk wel een aantal mensen zijn die zo'n wagentje gekocht hebben ... maar toch onmogelijk voldoende (competitierijders) om een wedstrijdklasse in te richten? Met andere woorden, er zit niets anders op dan dat een aantal mensen dit wagentje gaan moeten aankopen om te kunnen deelnemen aan de M-auto-cup, als 1/12e of de Swift om een of andere reden geen optie is voor hen.

Ook de swift is zo begonnen, inmiddels is deze klasse al door een aantal clubs opgepakt. Dus wie weet rijden we volgend jaar bij de verschillende clubs in NL en BEL deze 1/14 klasse.

De Swift is inderdaad ook zo begonnen maar is dan ook uitstekend geschikt als een goedkope beginners klasse waar iedereen zo in kan stappen voor minder als 200 euro incl. alles.

De 1/12 4WD klasse is ook begonnen bij de M-auto wintercup maar na 4 a 5 jaar is deze klasse toch wel zo goed als uitgestorven. De laatste jaar was het niet heel erg druk in deze klasse?

Zoals al gezegd is deze auto niet heel goedkoop met zijn 250 euro (volgens de Graupner site) Dan komen er nog alle andere dingen bij accu's, zender en lader. Ik zelf ga ook niet dit model kopen om er alleen de Wintercup mee te rijden daar houd ik me Swift wel voor. Dus het zal afwachten zijn wat het succes wordt van deze klasse.

Iedere klasse moet iets bijzonders hebben om bestaansrecht te hebben. De Swift is goedkoop en makkelijk te besturen. De 1/14 klasse waarover hier gesproken wordt heeft misschien ook wel een leuke/bijzondere eigenschap :P

Dat is zeker waar. Of deze 1/14 klassen een leuke/bijzondere eigenschap heeft zullen we zien tijdens de komende M-auto cup.

Een voordeel heeft de klasse al en dat is dat het volgens mij een aardig gelijke klasse gaat worden met allemaal het zelfde chassis, Motor en regelaar. Waarbij aan de motor volgens mij verrekte weinig te wijzigen is en geen problemen met als je motor goed ingelopen is harder gaat.

Met enige belangstelling volg ik de komst van de 1:14 klasse. Op zich is het een mooie klasse voor de krappe indoor circuits. In de 1:18 klasse is teveel variatie qua modellen en configuraties en door een "standaard" te zetten met een nieuwe klasse, net als destijds bij de Swift, biedt dat voor "nieuwkomers" interessante mogelijkheden. ;)

Voor "nieuwkomers" bied het inderdaad interessante mogelijkheden. Echter hebben de "Nieuwkomers" er wel 250+ euro's voor over om (alleen) de M-auto cup mee te doen.

Voor "nieuwkomers" bied het inderdaad interessante mogelijkheden. Echter hebben de "Nieuwkomers" er wel 250+ euro's voor over om (alleen) de M-auto cup mee te doen.
Niet helemaal mee eens. Ik denk dat het een mooie klasse wordt tussen de 1:18 en de 1:12. ;)

vermeende M-auto / Graupner deal

Exact mijn gedachte... Ik heb nog nooit een 1:14 klaswe elders gezien. Uiteraard is het leuk om een nieuwe klasse te beginnen, maar voor mijn gevoel is het op dit moment niet meer dan een boost van de verkoop/omzet van Graupner.... Misschien is er wel een deal tussen M-Auto en Graupner om dit wagentje te promoten.. Overigens is dit uitsluitend mijn gevoel he, ik kan er natuurlijk prima naastzitten. Ik zal in ieder geval geen wagen aanschaffen die ik alleen in wedstrijdverband binnen de M-auto cup kan gebruiken. De prijs van 250 is daar ook te gortig voor vind ik persoonlijk. Los van of het wagentje het waard is.

Zelfs als er zo'n deal is, zou ik daar eerlijk gezegd geen probleem mee hebben. Zo iets hoort toch ook in deze tijd van marketing, barters, e.d.?

Dat deze 1:14 klasse elders nooit eerder werd gezien, verbaast me niets. In mijn beleving is M-auto telkens opnieuw trendsettend met haar Wintercup:
- eerst de 1:12 4WD, waarmee de Wintercup begon (voor die auto waren er ook Wintercup-aanbiedingen, dus niets nieuws nu)
- toen het reanimeren van de 1:12 2WD´s, die bij velen in dikke lagen stof een stille dood waren gestorven en nu weer springlevend is
- vervolgens de Swift-klasse, wat in dit decennium nog geen klasse was voor M-auto er mee begon (intussen door clubs en Dutch Tamiya Cup als basis gebruikt voor een Swift/Mini-klasse)
- nu de 1:14 4WD klasse

Laten we M-auto daarom toejuichen met een luid en warm applaus. Heerlijk toch die frisse impulsen van ons eigen Nederlandse RC-auto blad?

Tja, wie weet wordt het idd wel een dikke vette hit... Ik vind de auto op zich wel erg gaaf dus... En ik denk dat er bij elke nieuwe klasse wel sceptische opmerkingen zijn en komen, da's nu eenmaal nederlander-eigen denk ik...

We zullen het gaan zien, ze zien er goed uit iig...

Denk eerder dat het er ook mee te maken heeft dat deze auto nog helemaal nergens op de schappen ligt... Maar vanaf de plaatjes ziet het er goed en best profi uit...

Joost. :mrgreen:

Houdbaarheid raceklasses

De Swift is inderdaad ook zo begonnen maar is dan ook uitstekend geschikt als een goedkope beginners klasse waar iedereen zo in kan stappen voor minder als 200 euro incl. alles.

De 1/12 4WD klasse is ook begonnen bij de M-auto wintercup maar na 4 a 5 jaar is deze klasse toch wel zo goed als uitgestorven. De laatste jaar was het niet heel erg druk in deze klasse?

Tja, hoe lang gaat een klasse mee?

Eind jaren ´90 reden we al de M-03 in de Mini-klasse van de Tamiya Euro Cup. Tot 2 jaar geleden dacht ik dat ik dat ding kon begraven in de tuin. Toen startte M-auto de Swift-klasse en kon ik na aanschaf chassis-tussenstuk en Swift-kap meedoen.

Met de 1:12 is het voor enkele rijders wellicht ook zo gegaan?

Veel klasses gaan denk ik een aantal jaren mee, komen op, zakken weer in, waarbij diverse klasses jaren later opnieuw opkomen (wat is Corally van plan met de Pro 10 / 10X New Generation?).

Misschien heeft het grip-rollen de 1:12 4WD voorgoed de das om gedaan; de tijd zal het leren.

Leverbaarheid Carisma GT14

We zullen het gaan zien, ze zien er goed uit iig...

Denk eerder dat het er ook mee te maken heeft dat deze auto nog helemaal nergens op de schappen ligt... Maar vanaf de plaatjes ziet het er goed en best profi uit...

Joost. :mrgreen:

In het eerste Swift-jaar kende de Swift dat probleem:

Velen wilden een Swift om mee te doen aan de M-auto Wintercup, doch die waren toen niet leverbaar. Pas na de 1e of 2e race weer...

Het heeft de Swift-klasse er in elk geval niet van weerhouden een succes te worden.

M-Auto zei:
...
Het is haast niet voor te stellen maar over een paar weken op 1 september start de inschrijving voor de 5de M-auto winter cup, tijd voor een update dus. De belangrijkste veranderingen voor het seizoen 2008-2009 zijn de klasses, er verdwijnen er twee en daarvoor komt er één nieuwe terug.
...

Ik ga even tegendraads en stout zijn ...

Het is haast niet vioor te stellen maar over 9 dagen starten de inschrijvingen voor de 5e M-auto-cup.
Er blijken twee klasses te verdwijnen, en daarvoor komt MISSCHIEN één nieuwe terug

Als je de rest van het artikel doorneemt blijkt één en ander nog af te hangen van wat Graupner gaat doen en ligt het nog niet vast.
+ gaat Graupner uberhaupt genoeg van deze wagentjes kunnen leveren voor iedereen die met deze auto wil rijden?

Met andere woorden, binnen 9 dagen starten de inschrijvingen ... maar vooralsnog liggen alleen de 1/12 stock en de Swift-klasse vast.
Het is haast niet voor te stellen ... ;)

Ik ga even tegendraads en stout zijn ...

Het is haast niet vioor te stellen maar over 9 dagen starten de inschrijvingen voor de 5e M-auto-cup.
Er blijken twee klasses te verdwijnen, en daarvoor komt MISSCHIEN één nieuwe terug

Als je de rest van het artikel doorneemt blijkt één en ander nog af te hangen van wat Graupner gaat doen en ligt het nog niet vast.
+ gaat Graupner uberhaupt genoeg van deze wagentjes kunnen leveren voor iedereen die met deze auto wil rijden?

Met andere woorden, binnen 9 dagen starten de inschrijvingen ... maar vooralsnog liggen alleen de 1/12 stock en de Swift-klasse vast.
Het is haast niet voor te stellen ... ;)

Ach, gewoon inschrijven in zien wat het wordt :)
Zowiezo moet 'k eerst datums zien voor 'k me vastleg :)

Dat is zeker waar. Of deze 1/14 klassen een leuke/bijzondere eigenschap heeft zullen we zien tijdens de komende M-auto cup.

Een voordeel heeft de klasse al en dat is dat het volgens mij een aardig gelijke klasse gaat worden met allemaal het zelfde chassis, Motor en regelaar. Waarbij aan de motor volgens mij verrekte weinig te wijzigen is en geen problemen met als je motor goed ingelopen is harder gaat.

Het voordeel wat je hier noemt geldt ook precies voor de Swift klasse.

Denk heus wel dat zo'n 1:14 auto geschikt kan zijn voor een leuke klasse.
Maar brengt het wel iets nieuws of unieks?
Nu zie ik het toch meer als concurent voor de Swift klasse.
Het zou jammer zijn als je mensen van de ene klasse gaat afsnoepen om een extra klasse te creeeren.
De Swift als ook deze 1:14 klasse worden immers beide als instap/ fun/ gelijke klasse gezien.

Hoe het ook zal worden 2 mooie klasses hebben we al en wellicht brengt deze 1:14 klasse nog meer lol bij de M-auto cup!

Het voordeel wat je hier noemt geldt ook precies voor de Swift klasse.

Denk heus wel dat zo'n 1:14 auto geschikt kan zijn voor een leuke klasse.
Maar brengt het wel iets nieuws of unieks?
Nu zie ik het toch meer als concurent voor de Swift klasse.
Het zou jammer zijn als je mensen van de ene klasse gaat afsnoepen om een extra klasse te creeeren.
De Swift als ook deze 1:14 klasse worden immers beide als instap/ fun/ gelijke klasse gezien.

De Swift klasse blijft een stuk goedkoper wat de drempel om mee te doen in de Swift klasse wel heel laag maakt. Je hebt ook nog wat aan je Swift als de M-Auto afgelopen is (HFCC, groningen etc..??).

Hopen voor de cup dat de 1/14 populair wordt en dat het niet bij de M-Auto cup blijft. Heb wel het idee dat het een leuk maatje is voor op de meeste binnen banen. Waar een 1/10 (eigenlijk/vaak) net te groot is en de 1/18 weer te klein is, dan kan dit de ideale maat zijn (PK, MACH Indoor, RC Speedworld, Racing Paradise) genoeg leuke banen voor het model. Blijft alleen de vraag over of hij straks wel op tijd leverbaar is en of er ook genoeg zijn/en er genoeg voor te krijgen is mocht het toch wel gaan lopen.

...Blijkbaar was de Swift klasse nog niet gelijk genoeg dat ze nu nog gelijker willen maken door het gebruik van een Handout motor? Terwijl ik het idee had vorig jaar dat deze klasse al erg gelijk was en alleen de rij kunsten/fouten de uitslag bepaalde.

Inderdaad hé Pasqual, het was een leuke spannende strijd waar we echt moesten opletten op stuurfoutjes. Anders was het verschil zéér miniem bij de Swift klasse. Was een leuk seizoentje. Mij echt geamuseerd bij de toffe Nederlanders. Dank u.

....
Blijft alleen de vraag over of hij straks wel op tijd leverbaar is en of er ook genoeg zijn/en er genoeg voor te krijgen is mocht het toch wel gaan lopen.
Via de winkel vanmiddag vernomen dat komende week de GT14 Pro's uitgeleverd gaan worden. Alleen niet als complete set maar als kit met alle extra losse onderdelen om tot dezelfde samenstelling als de kit te komen. En dat uiteraard tegen de prijs van de completer GT14 Pro (richtprijs € 249,00). :thumbsup:

Zojuist een Swift aangeschaft om een paar wedstrijdjes mee te rijden. Ik ben een enthousiaste slotracer geworden die af en toe eens een rc wedstrijdje wil rijden zonder er direct een hobby bij te nemen. Ik ben benieuwd. :)

Michel

Back