Een jaar bezig met de C5-Galaxy
Laat ik beginnen met dat ik de melklijm toch maar niet meer gebruik voor dit model.
De reden is dat het niet te schuren is. Je neemt balsa af, maar de lijm blijft. Enkel met veel moeite kun je het snijden met een verse scalpel.
Werkt prima voor het indekken, maar niet op naden die later nog geschuurd moeten worden.
Door de bolle en holle vorm van de romp in meerdere richtingen, is vooraf aan elkaar lijmen van plankjes geen optie.
Beter als hieronder lukt me niet.
Ziet er wel dramatischer uit dan het is en gelukkig wordt de romp nog geglast.
Wat ik wel een aanrader vind is de methode om eerst de onderdelen in te smeren (afdruk maken) met houtlijm.
Deze te laten drogen/uitharden en daarna met een hete oude foliebout er op te strijken en even (een paar seconden) aangedrukt te houden. Met 2mm balsa werkt het in ieder geval prima.
Een ander voordeel is dat je het altijd nog even na kunt strijken of zonder schade los kunt maken.
Een nadeel is wel dat je (door het aandrukken van de bout) af en toe wat deukjes in het balsa kunt krijgen.
Maar dat is prima weg te schuren of te plamuren met lichtgewicht vuller.
De afgelopen 3 weken ben ik begonnen met de linkerhelft van het voorste deel van de romp.
De spantjes met de eerste (balsa) liggers.
De stukken timmerplaat aan de voorzijde maken geen deel uit van de constructie en worden later gebruikt voor het vormen van de glas-epoxy neuskegel.
De wortelribben.
En soms gebruik je even een andere truc om even iets aan te drukken.
Met roze tape heb ik de grote en kleine luiken voor het landingsgestel weergegeven en met de blauwe tape een demontabel stuk romp.
Voor het monteren en onderhoud van het landings gestel is dat noodzakelijk (voor zover ik het kan herleiden).
Wat niet van tape is voorzien is gewoon de doorgaande rompconstructie.
Wat 2mm balsa spantjes om de bolling van de wielkasten af te maken en licht te houden.
De stand per vandaag.
Vandaag nog even bij Peter in Kampen langs geweest om de voorraad Balsa op peil te houden.
Nog vier dagjes werken en dan is er twee weken verlof.
Dan zou ik alle balsa rompdelen in ruwe bouwvorm gereed moeten kunnen hebben.