Mijn laatste berichtje over de Galaxy is al weer bijna een jaar geleden.
Niet dat ik er niets aan gedaan heb.
Ik vond het een leuk idee om het hoofdlandingsgestel bestuurbaar te maken.
Dat de wielen meesturen met het taxiën.
Daarmee heb ik mij aardig wat puzzelwerk op de hals gehaald.
In eerste instantie leek het niet zo moeilijk. Waar één servo voor twee poten gemonteerd zat, gewoon twee servo's naast elkaar.
Zoveel keer gedacht; nu heb ik het..
Maar werden allerlei uitslagen en stuurstangetjes uiteindelijk zo, dat er altijd ergens weer een conflict optrad.
De enig oplossing die ik kon bedenken, was de servo's direct op de poot van het landingsgestel.
Dus ik heb heel veel pootjes uitgetekend en uitgeprobeerd.
Ze worden nu direct aangestuurd met een uitslag van ca 120gr (ingeklapt is 90 gr op de rijrichting + sturen + ruimte om af te stellen).
Ik ben er nu wel tevreden over (denk dat ik het direct sturen vaker ga toepassen) en het is vrijwel speling vrij.
Het principe van in- uitklappen is door de constructie nu ook veranderd.
Pootjes, tandwielen en mechanisme zijn geprint met een resinprinter en na bewerkt met boortjes op 0,1mm nauwkeurig (en vijltjes etc...)
Met een 3 standen schakelaar op de zender geef ik aan;
Inklappen / uitklappen en rechtuit / Taxiën (mits uitgeklapt).
Het eventueel sturen tijdens taxiën gaat natuurlijk met de knuppel voor de richting.
De ontvanger is via de Sbus verbonden met een Arduino-bordje wat voor de verdere afhandeling zorgt.
S-bus is voor twee functies nog overdreven, maar de flaps en verlichting gaan hier later ook nog over.
Onder het Arduinobordje zit een bec die enkel voor de servo's gebruikt wordt.