Ik probeer haar na te bouwen. Dat is niet eenvoudig, maar de hogeschool modelbouw credits zijn toch echt voor Grad.Hogeschool modelbouw ditprachtig!
'T zijn maar kleine deukjes en al strijkend wordt ik er al handiger in. Hier en daar een likje lichtgewicht plamuur en je ziet er niets meer van.Waarschijnlijk is dit overbodige tip voor u gezien uw bouwkunsten.
Maar betreffend deukjes in balsa, ik kreeg laatst de tip het gedeukte balsa vochtig te maken. Vervolgens met de bout over de deuk, dit werkte voor mij perfect, verdween als sneeuw voor de zon, in hoeverre dat lukt met houtlijm geïmpregneerd balsa weet ik niet.
Als licht gewicht plamuur gebruik ik altijd die van Albastine.
Vorige week een potje super lichte balsa plamuur meegenomen.
Maar eigenlijk merk ik weinig verschil.
Het lijkt een heel ietsje pietsje smeuïger. Niet noemenswaardig.
Wat wel helpt; is om het balsa heel even met een vochtig doekje voor te smeren.
Dan hecht het gelijk beter en heeft het minder de neiging tot opstropen. (Ik ga het eens proberen voor te smeren met heel erg sterk verdunde houtlijm i.p.v. gewoon kraanwater)
Heerlijk die vrije dagen. Wat een feest

Inmiddels bezig met het beplanken van de andere helft van het voorste deel van de romp.
(dubbel gesjekt, voor ik begon, ja wel)
Onderdelen op maat maken, insmeren met houtlijm en laten drogen, waarna strijken; dat is toch wel een blijvertje.
Eerst het hechten van de langsnaad.
Daarna verder strijken. Ik wist niet dat zo leuk zou zijn.

Rustig aan, een beetje helpen met buigen aan de voorzijde en nog even vasthouden aan de achterzijde.
Prima te doen, maar net een handje te kort om daar een "live" foto van te maken.
Zo is het net een laser kitje.
Eventuele openstaande naden opvullen met houtlijm.
En daarna gelijk de lange (schuur)lat er over.
Helpt altijd.

Morgen nog een dagje de laatste plankjes aanbrengen en dan komen de echte uitdagingen.
Voordat, of nadat, de voorste romphelften worden samengevoegd moet er nog behoorlijk wat worden bedacht in de juiste volgorde.
Dat betreft de inbouw (maar ook onderhoud) van de landingsgestellen (voor en achter) en natuurlijk de luiken met bijbehorend mechanisme.
Voor het neuslandingsgestel is het me wel al redelijk duidelijk, maar het hoofdlandingsgestel nog niet helemaal.
Bijlagen
Laatst bewerkt: