Lighting one , balsa delta leuk als clubproject.

Op 3S zou een 7x10 oeten kunnen, 11 Ampere, snelheid rond de 125 km/u

GJ

11A is veel te weinig. Ik heb een kleiner broertje gebouwd; 2600kv, 5x5 prop, 3s2200 en 34A op de grond. Die loopt aardig door, maar nooit gemeten.

De linkse;

117615075_3474421319243435_116986653976187510_o.jpg
 
.
Prachtig project weer Bart! :thumbsup:
Heel slim om de plankjes van de onderdelen te gebruiken als build jig!

Groeten, Ramses
.
 
@eclipse86 , gewoon proberen. Als het niet werkt in een andere motor niet bepaald een diepte investering ....

@mig 3 , Bedankt voor het compliment :)

@Alexzzz en de nieuwe zal nog wel sneller gaan denk ik

@Ramses , Thanks! Jep, deze is redelijk fool proof

Mvg,

Bart
 
11A is veel te weinig. Ik heb een kleiner broertje gebouwd; 2600kv, 5x5 prop, 3s2200 en 34A op de grond. Die loopt aardig door, maar nooit gemeten.
Het motortje kan maar 15A aan, dus zit je met 11A veilig.
En je kan ook niet te hoog in toerental gaan want dan gaat alle energie naar herrie.
Ik heb ooit een Funjet met Hacker B50-L gevlogen met ruim 50.000 rpm.
Ruim 5000 Watt.
Maar was geen snelheid in te krijgen, alleen maar herrie.

GJ
 
Ja dit is waar ik kan het maar proberen, heb er ook 4x 20amp escs bij, maar die ga ik zowiso verhogen naar een 40amp versie(heb ik ook nog) en een 7x10 propje kan ik idd ook wel proberen. voordeel is wel dat de accu's langer meegaan aan 11amp ipv 35amp dus langere vluchttijden. ik heb veel 1300 tot 2200mah lipo's liggen, die ga ik ook proberen.
Krijgt de esc en accu genoeg koeling? ( ik denk mss aan een 3d geprint in en outlet) ach ik maak het mss te moeilijk, het toestel ziet er gewoon super uit. Kleurenschema heb ik ook al in gedachten!
 
@eclipse86 , In de motorspant zijn koelopeningen gemaakt. Aan de onderzijde van het model zijn twee openingen gemaakt waar je het model kan vastpakken, deze dienen tevens als uitlaat voor de luchtstroom.
Mocht je meer koeling nodig hebben dan is het natuurlijk eenvoudig om een luchthapper te plaatsen boven de ESC.

Mvg,

Bart

1.jpg


20200907_155244.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je een luchthapper zet boven de regelaar krijg je stuwing, beter een omgekeerde happer achter de regelaar, dan zuigt ie de warme lucht af.
Leuke aandrijving waarmee hij 200+ gaat en ook nog eens stil is:

4S 1800 lipo
Turnigy 2836-1200
APC E 7x10

Stroom rond 27 Ampere
14000 rpm
Vliegtijd bijna 10 minuten

Zelfde motor en prop op 3S
Stroom 17A
11500 rpm
Snelheid 160 km/u
Vliegtijd ruim 10 minuten, je kan dus kleinere accu's nemen.

GJ
 
@Bart,

Leuk design en een mooie maat om nog goed te kunnen vervoeren en op te slaan in de hangar.
Vooral dat laatste is met een delta soms een uitdaging.
Denk dat menig jaloers op jouw is, om iets te kunnen tekenen en te laten frezen/laseren.

Heb je meer informatie over jouw motortje?
In bericht 1 geef je een 2826 2200kv aan.
Op een foto zag ik dat je een 2450kv gebruikt. Hoe bevalt deze als je bekijkt naar stroom verbruik?
En hoe zit je met het zwaartepunt, is er voldoende ruimte om te schuiven?

Heb nog een 2826 2000kv, 2836 1000kv en 2836 1200kv liggen. Maar ben aan het kijken welke het beste zou kunnen passen. Waarbij ik niet hoger dan 3s wil gaan, aangezien ik die pakketjes ook voor andere modellen kan gebruiken. Maar wil eerst bepalen of ik de juiste setup in huis heb alvorens te bestellen. Zou hem dan willen opbouwen met wat ik heb liggen en niet nog allerlei setup spullen te moeten aanschaffen
 
@hoeby . Ik heb een iets kleinere delta gebouwd voor mijn zoon, deze vliegt met de setup van de Polaris, 2200kv met 6x4 prop. Deze rode delta vliegt op een 2212 2450kv met 6x4 propje. 3s2200mAh lipo vliegtuig ongeveer 6 minuten.
CG is prima, motortje zou iets zwaarder mogen want mijn lipo ligt tegen de spant aan de voorzijde van de battery box aan. Alexander gaat deze delta vliegen met een 2700kv.

Mvg,

Bart

https://www.aliexpress.com/item/4001240615785.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2f594c4dAe9CHX

https://www.aliexpress.com/item/1005001406692115.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2f594c4dAe9CHX
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je antwoord.

Ben nog niet overtuigd, want jullie motortjes zijn kleiner en op 2S. Ik kijk nog even de kat uit de boom, wat anderen voor setup erop schroeven
 
Ik heb nog een lazer arrow op zolder liggen met een 8cc. Ga hem maar eens ombouwen naar een brushless variant. Ik heb toen tijdens de bouw alle ribben overgetekend op een A3 formaat Je weet maar nooit dacht ik toen.
 
Dankjewel voor je antwoord.

Ben nog niet overtuigd, want jullie motortjes zijn kleiner en op 2S. Ik kijk nog even de kat uit de boom, wat anderen voor setup erop schroeven

Typefoutje , ik vlieg met een 3s2200mAH.

Mvg,

Bart
 
  • Like
Reactions: p40
@Bart,

Leuk design en een mooie maat om nog goed te kunnen vervoeren en op te slaan in de hangar.
Vooral dat laatste is met een delta soms een uitdaging.
Denk dat menig jaloers op jouw is, om iets te kunnen tekenen en te laten frezen/laseren.

Heb je meer informatie over jouw motortje?
In bericht 1 geef je een 2826 2200kv aan.
Op een foto zag ik dat je een 2450kv gebruikt. Hoe bevalt deze als je bekijkt naar stroom verbruik?
En hoe zit je met het zwaartepunt, is er voldoende ruimte om te schuiven?

Heb nog een 2826 2000kv, 2836 1000kv en 2836 1200kv liggen. Maar ben aan het kijken welke het beste zou kunnen passen. Waarbij ik niet hoger dan 3s wil gaan, aangezien ik die pakketjes ook voor andere modellen kan gebruiken. Maar wil eerst bepalen of ik de juiste setup in huis heb alvorens te bestellen. Zou hem dan willen opbouwen met wat ik heb liggen en niet nog allerlei setup spullen te moeten aanschaffen
@hoeby volgens mij zijn deze 2 even groot hoor, alleen in Kv zit iets verschil, maar dat wordt in principe gecompenseerd met de prop danwel een iets lager/hoger stroomverbruik.
Sowieso is het ook dat een prop van merk X op een bepaalde motor/accu combi meer trekkracht cq snelheid levert dan een prop van merk Y dus ook daar kun je nog wel eens mee eperimenteren.
 
Sowieso is het ook dat een prop van merk X op een bepaalde motor/accu combi meer trekkracht cq snelheid levert dan een prop van merk Y dus ook daar kun je nog wel eens mee eperimenteren.

Dat is niet zo...
Je hebt efficiente props en props die minder zijn.
De motor heeft daar niet zo veel mee te maken, ja je zal verschil merken tussen een China motor en een handgebouwde duitse motor.
Maar de prop maakt het meeste verschil.
Dat merkten we heel erg bij F5B, als je gaat meten dan is het stroomverbruik bij de ene prop hoger dan bij de andere maar met de efficiente prop kan je met minder energie meer rakken vliegen.
En je moet het toerental van de prop zo laag mogelijk houden om zo effecient mogelijk te vliegen, daarom vliegen de meeste pylonracers nu met een motor met vertraging en een prop met zeer grote spoed, 17x21 en dergelijke.
De betaalbare efficiente prop is die APC 7x10E, er zijn betere maar dan betaal je 40 euro voor een propje.
Voor een leuke snelheid op 2S moet je naar 2700-3000 kv.


GJ
 
Gj, ik had het ook over de prop en ja, prop afwerking, efficientie, gewicht allemaal dingen die ermee te maken hebben maar 'snel' gezegd is het dus de prop van merk x tov de prop van merk y of z. En we praten hier over een 3s combi waar zowel bart mee vliegt als waarvoor de setup gevraagd werd. Ging mij erom dat een 2826 2200 of 2450 kv motortje net zo groot is als een 2826 2000kv. Alleen mogelijk niet met een 6x4 maar 6x5 propje en dan nog kun je apc, apc-e master airscrew, een carbon, een graupner cam of wat dan ook mee experimenteren.
 
een prop van merk X op een bepaalde motor/accu combi meer trekkracht cq snelheid levert dan een prop van merk Y


In motorefficiency liggen de chinese motortjes allemaal gelijk.
Maar als ik er dan een master airscrew opzet dan maakt ie alleen maar wind.
Met een APC E prop is de omzetting van energie naar voorstuwing beter, zet ik er dan een GM propje op dan is dat nog beter.
De prop die voor iedereen te koop is en nog betaalbaar is een APC E, iets anders hoef je niet eens te proberen omdat dat gewoon slechter is, ook de Graupner CAM.
En voor echt goede props heb ik wel adresjes maar dan praat je over 50 euro per propje (klapprop) en rare maten, 6x11 en zo.

GJ
 
Ging mij erom dat een 2826 2200 of 2450 kv motortje net zo groot is als een 2826 2000kv.

Ik denk dat er ergens verwarring ontstaan is. Want het klopt dat een 2826 dezelfde maat behoud, ongeacht de KV. Maar ik heb de 2826 motoren liggen en Bart vliegt met een 2212 2450kv met 6x4 propje. Dan zit er toch echt wel verschil in grote van de motor. Maar zoals geschreven, ik wacht even af wat anderen erop schroeven.
 
Als je een luchthapper zet boven de regelaar krijg je stuwing, beter een omgekeerde happer achter de regelaar, dan zuigt ie de warme lucht af.
Leuke aandrijving waarmee hij 200+ gaat en ook nog eens stil is:

4S 1800 lipo
Turnigy 2836-1200
APC E 7x10

Stroom rond 27 Ampere
14000 rpm
Vliegtijd bijna 10 minuten

Zelfde motor en prop op 3S
Stroom 17A
11500 rpm
Snelheid 160 km/u
Vliegtijd ruim 10 minuten, je kan dus kleinere accu's nemen.

GJ

GJ,
APC heeft geen 7X10 E-prop.
Ik gebruikte de APC 7X10 Sport!

Rene
 
Back
Top