Dank!
Ik spring een beetje van te hak op de tak, maar heb intussen weer een nieuw dilemma: ik heb jullie advies hard nodig over het volgende:
Het juiste woord ken ik al niet

, dus ik noem ze maar de 'sloepbalken':
de drie pijltjes:
't lijkt me logisch dat ze gebruikt werden om de romp te beschermen bij het binnenhalen en tewaterlaten van sloepen en rondhout e.d. Ook heb ik ze op schilderijen van walvisvaarders gezien, waarbij het kadaver tegen de romp werd aangetrokken en als platform diende om verder te verwerken. Ik kan me zo voorstellen dat de losse stukken vet makkelijker omhoog te takelen waren, maar weet hier echt te weinig over.
Ik weet niet vanaf welke tijd ze gebruikt werden, wel zie je ze ook op schepen van vóór de 16e eeuw, maar daar lijken ze meer een structuurfunctie voor de romp te dienen.
Bij de eenhoorn kom je ze bij ongeveer de helft van de modellen tegen (meestal 4 stuks en 1 balk langs de 'ladder'), bij de oudere Hollandse modellen (mn de tweedekkers) juist helemaal niet (Bijloke, Hohenzollern, Willem Rex). Sommige jonge versies van de HZ hebben ze juist wel.
Vasa heeft ze niet. In de meeste prenten van Hollandse schepen van de Van de Veldes komen ze zelden voor.
Voordat ik de huidplanken kan afwerken moet ik goed bedenken of ik deze balken wel of niet ga plaatsen. Op zich kunnen ze de rompvorm soms mooi accentueren, maar ze moeten ook niet teveel afsteken tegen de lijn van de berghouten.
Misschien als ik iets meer weet over de betekenis en historische context dat het makkelijker is de knoop door te hakken.
Grt
Diederik