Dirk, Germt,
ik heb mij ook wat laten beïnvloeden door de batavia: Cahier 1 pag 9
Hier lijkt de onderste vingerling wel op de onderste huidgangen bevestigd te zijn. Het klopt inderdaad dat op veel andere voorbeelden de onderste redelijk hoog begint (Hohenzollern). Bij WR zie je deze wel nog net op de huid lopen. Ik heb het roer al van de voorkant van een knik voorzien en hierin de scharnierpunten (kuiltjes aangebracht), dit kan in dit stadium evt nog gecorrigeerd worden, ik kom toevallig ook slecht uit met een scharnierpunt exact op de waterlijn (vind ik niet zo mooi).
Het scharnierpunt zal ik overigens inderdaad loodrecht op het achtersteven monteren, deze tekening is uit de losse pols geschetst.
Ik ben blij dat m'n lijntjes zijn opgevallen en tot discussie leiden. Ik heb jullie discussie op het verslag van Jack met veel interesse gevolgd, maar het is me nog niet geheel duidelijk:
1 - Dat de zorglijn niet door een kardinaalsmuts loopt maar door een ander gat begrijp ik, maar is dit zoals op bovenstaande foto vd WvH gewoon door een klein gaatje zonder omlijsting (net als bij de luiken?).
2- Er is maar één zorglijn, maar moet deze altijd aan stuurboord (met knoop aan BB) zitten? Volgens mij zie ik 'm bij de Batavia aan bakboord. Hoe hoog moet het gat zitten? net boven de waterlijn? Komen de ringen hier dan weer onder zoals hier bij de WvH? Hangen de stuurtalies dan niet in het water?
3 - Hoe zitten de stuurtalies vast aan de ringen: met een 2e ring of met een knoop, of anders? Hoe wordt deze langs de zijkant weggeleid en waar zitten ze uiteindelijk bevestigd? (ik begrijp dat er nog een blok tussen zit, zoals hier mooi te zien is op de WvH)
Toch wel heel veel materie voor een simpel roertje
Dank voor de input.
Diederik
ik heb mij ook wat laten beïnvloeden door de batavia: Cahier 1 pag 9
Hier lijkt de onderste vingerling wel op de onderste huidgangen bevestigd te zijn. Het klopt inderdaad dat op veel andere voorbeelden de onderste redelijk hoog begint (Hohenzollern). Bij WR zie je deze wel nog net op de huid lopen. Ik heb het roer al van de voorkant van een knik voorzien en hierin de scharnierpunten (kuiltjes aangebracht), dit kan in dit stadium evt nog gecorrigeerd worden, ik kom toevallig ook slecht uit met een scharnierpunt exact op de waterlijn (vind ik niet zo mooi).
Het scharnierpunt zal ik overigens inderdaad loodrecht op het achtersteven monteren, deze tekening is uit de losse pols geschetst.
Ik ben blij dat m'n lijntjes zijn opgevallen en tot discussie leiden. Ik heb jullie discussie op het verslag van Jack met veel interesse gevolgd, maar het is me nog niet geheel duidelijk:
1 - Dat de zorglijn niet door een kardinaalsmuts loopt maar door een ander gat begrijp ik, maar is dit zoals op bovenstaande foto vd WvH gewoon door een klein gaatje zonder omlijsting (net als bij de luiken?).
2- Er is maar één zorglijn, maar moet deze altijd aan stuurboord (met knoop aan BB) zitten? Volgens mij zie ik 'm bij de Batavia aan bakboord. Hoe hoog moet het gat zitten? net boven de waterlijn? Komen de ringen hier dan weer onder zoals hier bij de WvH? Hangen de stuurtalies dan niet in het water?
3 - Hoe zitten de stuurtalies vast aan de ringen: met een 2e ring of met een knoop, of anders? Hoe wordt deze langs de zijkant weggeleid en waar zitten ze uiteindelijk bevestigd? (ik begrijp dat er nog een blok tussen zit, zoals hier mooi te zien is op de WvH)
Toch wel heel veel materie voor een simpel roertje

Dank voor de input.
Diederik
Laatst bewerkt door een moderator: