La Candelaria, model van een bomschip uit 1782

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 26 feb 2022.

1. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    :thumbsup::thumbsup:

pietsan vindt dit leuk.
  2. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Inderdaad perfecte voorbereiding. Weer eens is ik benieuwd om noch een hogere school beplanking gade te slaan.

pietsan vindt dit leuk.
  3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik betwijfel of het hoge school word Heinrich, ik heb best wel moeite met de dikke planken, maar gelukkig word het een dubbele beplanking met de 2e laag van 0,5 mm fineer waarddoor het eind resultaat wellicht toch toonbaar word ;)

4. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Het hangt ook van de houtsoort af. Corel gebruikt bij voorbeeld ook 2 mm planken voor de 1e huidlaag, maar dat is redelijk zacht hout, dat zich makkelijk laat buigen na bevochtigen.

De plank die je gebruikt hebt om de afschuining te controleren ziet er alvast perfect gebogen uit.

5. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dat klopt wel Herby, het hout laat zich inderdaad na het nat maken goed vormen en is dus ook niet het probleem. Als ik echter de beschrijving zou volgen en deze latten ook op de gelazerde plaat (verschansing) zou aanbrengen, dan word dit veel te dik omdat de plaat ook 2 mm dik is + 2 mm van de latten, + 1mm voor de binnenkant + 0,5 mm voor de 2e huidlaag dan kom ik aan 5, 5 mm waardoor het potdek wat op de verschansing komt te weinig overlap heeft ondanks de 6 mm breedte. En bij de achtersteven en kiel is de 2 mm ook aan de dikke kant. Ik brei er wel een punt aan en het zal dus wel goed komen, maar iets dunner had toch in dit geval zeker mijn voorkeur gehad.

6. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Als ik foto's uit eerdere posts bekijk heb ik de indruk dat de gelaserde verschansingsdelen als eerste huidlaag dienen, en dus aan de buitenzijde enkel met de 0,5 mm fineer moeten bekleed worden.
    Als je net onder de gelaserde delen een eerste huidplank van 2 mm aanbrengt, steekt die dan uit buiten het vlak van de gelaserde delen? Als dat maar een heel klein beetje is, is het waarschijnlijk de bedoeling dat bij het schuren dit gelijk komt.

7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    In 1e instantie dacht ik ook dat de plaat als 1e beplanking dient, maar deze word toch echt met de zelfde latten beplankt, de plaat ligt wel een klein stukje dieper, er zijn uitsparingen voorzien in de spanten, dus in feite is het niet logisch, de 2 mm latten hebben als nummer 41 en op de foto's word daar heel de romp incl. plaat mee beplankt. Misschien kan het een druk foutje zijn omdat het blanke fineer wat op de plaat komt nummer 14 is (precies andersom...?) Maar met de latten van 2 mm word de plaat dus te dik en daarom gebruik ik voor de plaat alleen de fineer latten, wat wellicht eigenlijk ook de bedoeling is zoals je schrijft.
    De latten onder de lazerplaat komen vrijwel gelijk met de plaat te liggen, vandaar dat ik er voor kies om de plaat alleen met het fineer te beplanken, een klein beetje verschil in diepte is natuurlijk wel gelijk te schuren en precies op de scheiding lijn komt later ook nog een notenhouten berghout, dus al met al komen we er wel uit uiteindelijk.
    Bedankt voor het meedenken Herby, dat word gewaardeerd:)

Herby63 vindt dit leuk.
  8. Bob de Bouwer

Bob de Bouwer

Lid geworden:
    2 jun 2020
    Mooi schip Piet. En als ik zie wat je er allemaal aan doet en bijwerkt.
    Heel leerzaam om te volgen, bij een volgend model zal ik veel tips kunnen gebruiken.
    Ik blijf het volgen.

pietsan vindt dit leuk.
  9. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik heb de 1e huidgang in de juiste vorm gebogen, maar voor ik ga beplanken plaats ik altijd eerst de eigenlijke kiel op de valse kiel voor een naadloze aansluiting van de huidgangen. Veel bouwers beplanken eerst en plaatsen dus de kiel daarna, wat natuurlijk ook kan. De kiel en stevens bestaat uit 5 delen; achtersteven, voorsteven met galjoenscheg en 3 kieldelen. De voorsteven en de 3 kieldelen zijn al verlijmd en de achtersteven komt wat later aan bod. De kiel is van redelijk zacht triplex en de verbindingstukken pasten niet helemaal netjes, niet erg want later word de hele kiel met fineer bekleed.
    Tevens heb ik mijn bouwplank moeten aanpassen omdat de kiel 1 mm dikker is dan de valse kiel, op zich is dat niet verkeerd omdat ik nu aan beide kanten van de valse kiel een halve mm overlap heb waardoor straks de huidgangen nog beter aansluiten.
    Samen met de voorgevormde lat voor de 1e huidgang heb ik alles in één plaatje gevangen,
    20220412_115304_bewerkt-1.jpg

En zoals te zien op de volgende foto past het model weer goed in de bouwplank,
    20220412_115458_bewerkt-1.jpg

Het is nog maar mondjes maat wat het bouwen betreft, er zijn dagen bij dat het helemaal niet gaat, dus we doen wat mogelijk is...

Jaques, JanZMC, P Voogt en 11 anderen vinden dit leuk.
  10. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Maar wat je doet ziet er weer prima uit Piet :rofl::rofl:

pietsan vindt dit leuk.
  11. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Geen probleem met de mondjes maat Piet, doe wat jij kan en wat gemakkelijk vir jouw zijn.

pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vanmiddag maar weer een poging gedaan om wat aan mijn model te doen en de 1e twee huidgangen zitten er op :), de latten zijn dik en stug en ik denk dat het deze keer een hele toer gaat worden om ze allemaal netjes om de spanten te lijmen....

aan stuurboord is de lijm al droog en zijn de pinnen en klemmen verwijderd,
    20220416_165331_bewerkt-1.jpg

en aan bakboord is te zien dat er heel wat voor nodig is om de lat op zijn plek te houden terwijl de lijm droogt,
    20220416_165258_bewerkt-1.jpg

uiteindelijk tevreden over het resultaat, maar ik vrees dat er later héél wat geschuurd moet worden om alles gelijk te krijgen....
    20220416_165445_bewerkt-1.jpg

walter10, Ronald Vis, Jaques en 10 anderen vinden dit leuk.
  13. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Het begin is er in elk geval Piet :):)

pietsan vindt dit leuk.
  14. Ziet er strak uit Piet, ondanks de dikte van de beplanking. Ik had hetzelfde probleempje met mijn Endeavour van OcCre.

15. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De latten zijn niet alleen dik, maar ook erg stug Henk, zelfs na een uur in het water brak er nog één tijdens het buigen. Ik maak het mezelf daarom maar zo makkelijk mogelijk, er komt toch nog nog een 2e laag van fineer overheen, dus het uiterlijk van de 1e laag speelt wat mij betreft niet zo'n grote rol.

Ik heb bij de boeg daarom eerst met een insteker de boel wat recht getrokken waardoor de volgende lat wat makkelijker rond de boeg gelegd kon worden,
    20220417_172136_bewerkt-1.jpg
    dus de 1e huidlaag word zeker geen school voorbeeld beplanken en dient slechts als basis voor de 2e huidlaag...
    20220417_172119_bewerkt-1.jpg

walter10, TIMBERWOLF, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. boris279

boris279 Guest

Ik bespoedig het vormen, drogen en vast zetten van mijn beplanking altijd met een soldeerbout met een vlakke kop.

Het grappige is dat de kop van de soldeerbout gemaakt is van een koperen spijker die van de Alphen is geweest, Deze zonk in 1778 na een heftige explosie hier op Curaçao.

Deze en enkele andere werden mij geschonken door een amateur-archeoloog die ze van de bodem van de zee heeft gehaald.
    0EC363DD-25CD-4A74-B9EF-D0048ED4AEB2.jpeg

Pingu57, Ronald Vis, pietsan en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De volgende 2 latten maken bij het achterschip een aantal lastige bochten, normaal gezien pin ik de latten nat vast en laat ze dan drogen waarna de vorm behouden blijft. Echter na zo'n 1,5 uur in het water had ik toch nog een breuk met het vastpinnen van de laatste (achterste) bocht. Dus de latten dan maar gevormd met de plankenbuiger en na een aantal keren buigen, passen enz. kwam de vorm er dan toch goed in. Het hout is erg stug en ondanks een behoorlijk stukje ervaring vind ik het deze keer lastig :rolleyes:, ik heb natuurlijk ook wat problemen met de rug en pols wat waarschijnlijk ook een rol speelt. In ieder geval zitten ze er nu op :).

Op de foto is wel te zien dat het maken van bochten en tevens het torderen van de latten op dit punt niet meevalt gezien de dikte en stugheid van het hout, boven de blauwe lijn is een kier zichtbaar die onvermijdelijk was, echter straks na het schuren zal dit geen probleem meer zijn en met de 2e huidlaag valt dit natuurlijk helemaal weg,
    20220419_073141_bewerkt-1.jpg
    foto vanaf de achterkant,
    20220419_073152_bewerkt-1.jpg

de laatste lat is bij de boeg verjongt,
    20220419_073732_bewerkt-1.jpg

goed te zien is op de onderste foto dat dank zij de insteker de gangen wel mooi horizontaal lopen met een lichtere zeeg en de lastigste gangen zitten er nu op,
    20220419_073026_bewerkt-1.jpg

cees050, Ronald Vis, P Voogt en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat was een probleem waar ik ook tegenaan liep bij de Hermione Piet, als die 2 mm. planken wat stug zijn, dan is dat heel lastig.
    Maar deze plankjes zitten er netjes op :):)

pietsan vindt dit leuk.
  19. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Ondanks de stugge latten, zit het er netjes op.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

pietsan vindt dit leuk.
  20. Piet , Ondanks de problemen gaat ie goed zo te zien :thumbsup:

Deel Deze Pagina