TIMBERWOLF
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik betwijfel of het hoge school word Heinrich, ik heb best wel moeite met de dikke planken, maar gelukkig word het een dubbele beplanking met de 2e laag van 0,5 mm fineer waarddoor het eind resultaat wellicht toch toonbaar wordInderdaad perfecte voorbereiding. Weer eens is ik benieuwd om noch een hogere school beplanking gade te slaan.
Het hangt ook van de houtsoort af. Corel gebruikt bij voorbeeld ook 2 mm planken voor de 1e huidlaag, maar dat is redelijk zacht hout, dat zich makkelijk laat buigen na bevochtigen.dikke planken
Dat klopt wel Herby, het hout laat zich inderdaad na het nat maken goed vormen en is dus ook niet het probleem. Als ik echter de beschrijving zou volgen en deze latten ook op de gelazerde plaat (verschansing) zou aanbrengen, dan word dit veel te dik omdat de plaat ook 2 mm dik is + 2 mm van de latten, + 1mm voor de binnenkant + 0,5 mm voor de 2e huidlaag dan kom ik aan 5, 5 mm waardoor het potdek wat op de verschansing komt te weinig overlap heeft ondanks de 6 mm breedte. En bij de achtersteven en kiel is de 2 mm ook aan de dikke kant. Ik brei er wel een punt aan en het zal dus wel goed komen, maar iets dunner had toch in dit geval zeker mijn voorkeur gehad.Het hangt ook van de houtsoort af. Corel gebruikt bij voorbeeld ook 2 mm planken voor de 1e huidlaag, maar dat is redelijk zacht hout, dat zich makkelijk laat buigen na bevochtigen.
De plank die je gebruikt hebt om de afschuining te controleren ziet er alvast perfect gebogen uit.
Als ik foto's uit eerdere posts bekijk heb ik de indruk dat de gelaserde verschansingsdelen als eerste huidlaag dienen, en dus aan de buitenzijde enkel met de 0,5 mm fineer moeten bekleed worden.Als ik echter de beschrijving zou volgen en deze latten ook op de gelazerde plaat (verschansing) zou aanbrengen
In 1e instantie dacht ik ook dat de plaat als 1e beplanking dient, maar deze word toch echt met de zelfde latten beplankt, de plaat ligt wel een klein stukje dieper, er zijn uitsparingen voorzien in de spanten, dus in feite is het niet logisch, de 2 mm latten hebben als nummer 41 en op de foto's word daar heel de romp incl. plaat mee beplankt. Misschien kan het een druk foutje zijn omdat het blanke fineer wat op de plaat komt nummer 14 is (precies andersom...?) Maar met de latten van 2 mm word de plaat dus te dik en daarom gebruik ik voor de plaat alleen de fineer latten, wat wellicht eigenlijk ook de bedoeling is zoals je schrijft.Als ik foto's uit eerdere posts bekijk heb ik de indruk dat de gelaserde verschansingsdelen als eerste huidlaag dienen, en dus aan de buitenzijde enkel met de 0,5 mm fineer moeten bekleed worden.
Als je net onder de gelaserde delen een eerste huidplank van 2 mm aanbrengt, steekt die dan uit buiten het vlak van de gelaserde delen? Als dat maar een heel klein beetje is, is het waarschijnlijk de bedoeling dat bij het schuren dit gelijk komt.
Maar wat je doet ziet er weer prima uit Pietdus we doen wat mogelijk is...
De latten zijn niet alleen dik, maar ook erg stug Henk, zelfs na een uur in het water brak er nog één tijdens het buigen. Ik maak het mezelf daarom maar zo makkelijk mogelijk, er komt toch nog nog een 2e laag van fineer overheen, dus het uiterlijk van de 1e laag speelt wat mij betreft niet zo'n grote rol.Ziet er strak uit Piet, ondanks de dikte van de beplanking. Ik had hetzelfde probleempje met mijn Endeavour van OcCre.
Dat was een probleem waar ik ook tegenaan liep bij de Hermione Piet, als die 2 mm. planken wat stug zijn, dan is dat heel lastig.dat het maken van bochten en tevens het torderen van de latten op dit punt niet meevalt gezien de dikte en stugheid van het hout,