La Candelaria, model van een bomschip uit 1782

Mooie machine !!, heb soortgelijke machine gehad (had alleen een blauwe kleur.)

Probeer als je de kans krijgt ergens een voetpedaal met variabele regeling te krijgen, door deze toepassing wordt het een nog fijner stuk gereedschap, en kan je er nog nauwkeuriger mee werken. Vaak zijn de te hoge toeren die deze machines draaien onjuist voor bepaalde materialen.
Of dat mogelijk is zou ik niet weten Boris, zo'n voetpedaal...? ik geloof niet dat je zoiets ergens kan aansluiten, maar er zit een knop op om het toerental traploos te regelen.

Hoi Piet,
Heel handig gereedschap. Ik heb er ook nog een gevonden. Zat in een zwart plastic koffertje en voor weinig toen gekocht bij de Aldi dacht ik. Ziet er hetzelfde uit. Die stang om aan op te hangen zat er idd ook bij.
Veel plezier ermee, maar ik denk dat je Proxxon nauwkeurig zal zijn. Voor het wat zwaardere werk die namaak Dremel.

Daar heb ik mij ook al blauw naar gezocht, als ik er al één vond is het vermogen te laag.

wie zoekt zal vinden,

maar alle gekheid op een een stokje, ze zijn wel te vinden, bedrijven die gereedschappen leveren voor juweliers of tandheelkundige bedrijven daar zal je ze vinden, en geregeld zoeken op eBay, bij de laatste laatste zie je ze ook wel eens voorbij komen.

05352D1B-33C0-4425-BBC3-A77607BAF454.jpeg

(Misschien dat je iets aan bovenstaande informatie hebt)

persoonlijk vind ik ze erg handig, en het geeft je een vrije hand, om soms op moeilijke plekken te boren of slijpen,
(Dremel staat gewoon op vol vermogen ingesteld, maar regel in dit geval de toeren met het voetpedaal, dit werkt in principe perfect, heeft inderdaad wel iets minder toeren,(maar nog steeds voldoende torck) maar zoals eerder geschreven, draaien in mijn optiek deze machines veel te snel, voor de materialen die ik gebruik.

tevens voor mijn stofzuiger (welke puur aan en uit schakelt, de middelste in de foto) gebruik ik een voetpedaal.

C8832E28-5EAA-4504-B512-3600AB3BB3D8.jpeg

De linker gebruik ik voor de dremel en rechter voor de tandarts boor en middelste voor de stofzuiger.

Laatst bewerkt door een moderator:
wie zoekt zal vinden,

maar alle gekheid op een een stokje, ze zijn wel te vinden, bedrijven die gereedschappen leveren voor juweliers of tandheelkundige bedrijven daar zal je ze vinden, en geregeld zoeken op eBay, bij de laatste laatste zie je ze ook wel eens voorbij komen.
Ik geloof direct dat wanneer je zoekt ook zal vinden Boris. En het ziet er ook allemaal leuk en interessant uit, maar zoals je inmiddels wel weet heb ik maar een beperkte ruimte tot mijn beschikking waar ik het mee moet doen. Het machientje neemt in de huidige hoedanigheid slechts weinig ruimte in beslag, hetgeen ook de reden is dat ik het heb aangeschaft en verdere uitbreiding is wat mij betreft dan ook niet echt nodig.

Goed om te ziet dat jij weer zo een stukje verder kon bouw, Piet ten spijte van de ongemakt. :thumbsup:
Dank je wel Heinrich. De onderzoeken waar ik inmiddels de uitslag van heb (vrijdag zijn er foto's gemaakt) laten zien dat de artrose zich heeft uitgebreid wat de huidige pijnklachten geeft.
Daar is volgens mijn huisarts niet zoveel aan te doen en zal ik daarom van tijd tot tijd pijn medicatie moeten nemen en met behulp van de rug-brace al zij het wat minder als dat ik gewend toch nog een beetje kunnen bouwen. Een paar uurtjes per dag moet mogelijk zijn, dus we sukkelen vrolijk verder :rolleyes:

Dat apparaat is inderdaad vrijwel exact hetzelfde als de blauwe versie die ik ooit bij de Aldi kocht. Deze werkt nog steeds prima bij mij :-)

Dit is weer heel vervelend Piet, dat hier niks aan te doen is.
Het wordt dus echt een kwestie van "kalmpjes aan, dan breekt het lijntje niet."
Ik wens je heel veel sterkte

Dit is weer heel vervelend Piet, dat hier niks aan te doen is.
Het wordt dus echt een kwestie van "kalmpjes aan, dan breekt het lijntje niet."
Ik wens je heel veel sterkte
Dank je wel Peter, ik ga ook nog naar de fysio om de rugspieren wat soepeler te maken en als ik wil kan ik zelfs 1,5 uur per week hulp krijgen om mijn appartementje schoon te houden. Dus zal het inderdaad met; 'kalmpjes aan' om het spreekwoordelijk lijntje heel te houden wel lukken denk ik :).

Het balsa bij de boeg nog wat bij geschuurd zodat bak- en stuurboord zo gelijk mogelijk zijn (symmetrisch) en tussen spant 1 en 2 de ruimte ook volledig gevuld met balsa en gelijk geschuurd met de spanten. Er zit een kleine kier tussen het balsa en spant 1, dit komt omdat het stukje balsa net niet breed genoeg was, dit is verder geen probleem voor de beplanking.
Tussen spant 2 en 3 vul ik alleen het gedeelte langs de kiel ongeveer de breedte van 3 huidgangen, omdat de 1e latten tegen de kiel niet altijd precies op een spant eindigen, op deze manier ontstaat er toch voldoende lijmoppervlak,
20220405_172053_bewerkt-1.jpg

Gisteravond de laatste puntjes op de i gezet als voorbereiding voor de huidbeplanking. De stukjes balsa bij de kiel net achter de boeg in vorm geschuurd en na controle met een gebogen lat ziet het er goed uit,
20220406_083014_bewerkt-1.jpg

ook het achterschip waar ik al heel wat aan geschuurd had verdiende nog wat aandacht en heb ik nog bij geschuurd, het hele met rood gemarkeerde gedeelte is nog bijgewerkt (aan beide kanten)
20220406_082432_bewerkt-1.jpg

ook hier is evenals bij de boeg symmetrie natuurlijk belangrijk voor een romp die straks aan beide kanten gelijk is,
20220406_082524_bewerkt-1.jpg

Dan kan ik nu voorzichtig beginnen met de huidgangen, de latten zijn 2 x 5 mm en eigenlijk vind ik de 2 mm wat aan de dikke kant zoals eerder in dit verslag al gemeld, 1of 1,5 zou naar mijn idee een betere maat zijn geweest. Met name is de 2 mm van de latten die tegen de kiel en achtersteven komen zijn wat aan de dikke kant, maar die schuur ik dan wel wat dunner op die plekken, want om een hele lading nieuwe latten aan te schaffen vind ik ook nogal wat... Op de 1e foto van deze update is goed te zien hoe dik de latten zijno_O

Nou Piet, blij dat het weer wat beter gaat en je weer aan het bouwen geslagen bent. Het ziet er allemaal weer perfect uit dus veel succes met het aanbrengen van die "balken" :):)

Back