La Candelaria, model van een bomschip uit 1782

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 26 feb 2022.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Er komen aan beide kanten 2 nagelbanken, maar die rusten ook op staanders op het dek dus ik denk niet dat dit een probleem gaat worden met het bevestigen. En ik was erg nieuwsgierig naar het resultaat van de olie... Leuk dat je met me mee denkt, want een klein foutje zit net als een ongelukje vaak in een klein hoekje :rolleyes:.

Ik zal mijn handtekening aanpassen.

Ptèr vindt dit leuk.
  2. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Jaren geleden studie verricht naar afwerkingen van scheepjes en daarmee ook oliën.

Afhankelijk van de dichtheid van het hout en de verdunning van de olie, zal het hout zich in de oppervlakte van het hout zuigen. Met Deense Olie kun op de plek van het te lijmen onderdeel altijd lichtjes opschuren en daarmee mogelijk weer onbehandeld hout aantreffen voor een betere hechting met bijvoorbeeld houtlijm.
    Gebruik je olie verdund met white spirit of terpetine, dan zal het dieper in je hout intrekken maar zal je ook meer laagjes moeten aanbrengen.
    Deense olie geeft de beste bescherming na gemiddeld minimaal 3 laagjes te hebben aangebracht. Tussendoor moeten de olierestanten zijn weggeveegd en moet het goed gedroogd zijn. Afhankelijk van het merk (ik gebruik die van Rustin) zal daar 4-6uur per laagje tussen moeten zitten. Dit laatste hangt ook af van de temperatuur en luchtvochtigheid. Je kan dit testen door er een schoon doekje langs te halen. Als het niet meer afgeeft en de tijdsduur is voorbij, dan kun je weer smeren. :thumbsup:
    Na het derde laagje vormt zich een miniscule toplaag van "gedroogde" olie en die voorziet in de extra bescherming. met andere woorden, dat trekt niet meer in het hout omdat het hout aan de oppervlakte is verzadigd. Door de mix van harsen zal de laag na droging hard worden en daarmee zijn bescherming geven.

Deense olie heeft dan ook echt een andere eigenschap dan een lijnolie of tung olie en dat heeft met de "mix van ingredienten" en desbetreffende samenstelling te maken (olien & "kunst"harsen) . Per merk kan de samenstelling van ingredienten anders zijn en daarmee ook anders uitpakken.

Persoonlijk vind ik Deense Olie makkelijk in gebruik en een heel mooie afwerking geven waarmee de natuurlijke nerf en tekening van het hout naar voren komt. Het hout zal iets donkerder kleuren en krijgt een mooie satijn / eiglans.
    Je kan ook later nog makkelijk bijwerken of een nieuwe laag aanbrengen als je dat wenst.

Nadeel, het werkt niet goed op geverfde onderdelen. Met verven dicht je de nerf waardoor de olie niet kan intrekken. Ook kan de verf loskomen of het wordt een kliederboel. Om die reden "verf" ik liever met verschillende houtsoorten als dat kan of gebruik ik inkt, ecoline of beits om "kleur" aan te brengen. Indien er toch is geverfd, dan een satijnen / zijdeglans vernis gebruiken is mijn devies. Bouw je een 17e eeuwse Hollander dan ontkom je doorgaans niet aan verven....:confused:

Terug naar de bouw van jouw schip, want die ben ik weer aan het vervuilen met mijn "verbale diaree".... :rolleyes:

Laatst bewerkt: 16 mrt 2022
    Pingu57, pietsan en Herby63 vinden dit leuk.
  3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik zie dit niet als 'vervuilen' Peter, dergelijke weetjes zijn altijd welkom, we zijn tenslotte wel al aardig op leeftijd, maar nooit oud genoeg om te leren :) ('verbale diarree' had ik ook nog niet eerder gehoord...;))

Ptèr vindt dit leuk.
  4. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Romp voorbereiden voor de huid-beplanking;

Vandaag heb ik de bovenkant van de romp welke voornamelijk bestaat uit de beide triplex platen helemaal gereed gemaakt voor de beplanking,

bij de boeg alles gelijk geschuurd, hier moet alleen nog de ruimte aangepast worden voor de voorsteven en galjoenscheg,
    20220320_153715_bewerkt-1.jpg

de platen aan beide kanten over de hele lengte gelijk gemaakt/geschuurd in hoogte zodat bak- en stuurboord identiek zijn geworden,
    20220320_153746_bewerkt-1.jpg

de achterkant aangepast aan de spiegelplaat, deze paste vrij goed, dus daar heb ik maar een weinig werk aan gehad,
    20220320_153807_bewerkt-1.jpg

voor de foto de plaat even tegen de achterkant gehouden en om te zien of alles mooi gelijk is
    20220320_153937_bewerkt-1.jpg

morgen is het plan om te beginnen met het afschuinen van de spanten en het opvullen met balsa.....

walter10, P Voogt, Flying Scotsman en 10 anderen vinden dit leuk.
  5. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    In alle spanten zit een inkeping waarin volgens de beschrijving de 1e huidgang valt waarna je vervolgens verder beplankt naar boven en naar de kiel, deze 1e huidgang is dan 2 mm dikker dan de overige gangen. Dit vind ik bij nader inzien toch niet zo'n succes en heb besloten om het model naar eigen inzicht te beplanken. Op onderstaande foto zijn de inkepingen te zien naast de rode letters x,
    20220321_160509_bewerkt-1.jpg

Ik heb alle inkepingen dicht gemaakt met stukjes hout van 2 mm dik en vast geklemd zodat het straks met het schuren niet meer los komt,
    20220321_164856_bewerkt-1.jpg

Het resultaat, alle inkepingen zij nu dicht, zodat ik daar geen last meer van heb en kan beplanken zoals ik zelf wil,
    20220321_170835_bewerkt-1.jpg

Verder vandaag de voorsteven met galjoenscheg passend gemaakt,
    20220321_164748_bewerkt-1.jpg

Het zijn helaas maar kleine dingetjes die ik kan doen wegens de pijnlijke pols, maar vele kleintjes maken uiteindelijk ook een grote....;)

De pols-duimbrace is het ook niet geworden, omdat dat nog meer last gaf als gemak en ik heb nu een elastische polsband waardoor ik toch nog het één en ander kan doen,
    20220321_171541_bewerkt-1.jpg
    Gelukkig is het mooi weer aan het worden en voor een lekker bakkie leut op een zonnig terras heb ik die pols niet nodig :D

P Voogt, Jinny, Flying Scotsman en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Dit lijk zommer seer, Piet. Ik hoop vir spoedige beterschap!

7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dank je wel Heinrich, het is inderdaad lastig, maar zal uiteindelijk wel weer goed komen.

8. boris279

boris279 Guest

Beterschap en een spoedig herstel zou ik dan maar zeggen.

pietsan vindt dit leuk.
  9. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De spanten zijn allemaal in model geschuurd en daar waar nodig afgeschuind met behulp van een voor gebogen lat,

Bij de boeg is behoorlijk wat geschuurd,
    20220324_164459_bewerkt-1.jpg

ook bij het achterschip is redelijk wat schuurwerk nodig geweest,
    20220324_164545_bewerkt-1.jpg

over de hele lengte zijn alle spanten aan de bovenkant tegen de triplex platen ook geschuurd zodat de huidgangen straks netjes aansluiten tegen de platen, ik heb hier en daar een rode x gezet, dit geld dus voor alle spanten. De beschrijving beplankt ook de platen met latten van 2 mm dik, wat ik dus niet ga doen omdat ik dat véél te dik vind worden, vandaar dat ik hier wat materiaal heb weggeschuurd. De platen worden wel beplankt met fineer, dus in feite de 2e huidlaag, dit word in een later stadium allemaal wel wat duidelijker...
    20220324_164612_bewerkt-1.jpg

20220324_164751_bewerkt-1.jpg

20220324_164829_bewerkt-1.jpg

nu hier en daar nog wat balsa tussen de spanten waarna ik kan beplanken...

walter10, P Voogt, boris279 en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Een belangrijke stap voor het beplanken gaat starten. Het afschuinen van de spanten, een zeer delicate klus. Het ziet er goed uit Piet. De fineer, is dat een rood achtige houtsoort zoals sapeli?

11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het fineer is geen sapeli. De bovenkant Triplex platen krijgen een laagje van linden fineer en daaronder komt Afrikaans noten precies op de scheiding komt dan een berghout. Het is wel te zien op de foto's in de 1e post van dit verslag.

Ptèr vindt dit leuk.
  12. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit ziet er weer perfect verzorgt uit Piet:rofl::rofl:

Rolf Postma en pietsan vinden dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Je bent weer een mooi project gestart Piet!
    Het ziet er al weer heel verzorgt uit:thumbsup:

pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Alhoewel deze FBS 12/E boormachine met boorkolom 20220402_082241_bewerkt-1.jpg al ruim 10 jaar door mij in gebruik is, heeft hij echter wel een gebrek. Precies boren doet hij uitstekend, maar slijpen, frezen en schuren met een max. toerental van 15000 rpm gaat eigenlijk niet goed. Het apparaat draait op een 12 volt accu en na een paar minuten draaien op vol vermogen word het warm en moet je dus stoppen tot het weer is afgekoeld. Dus behalve gaatjes boren zijn de overige mogelijkheden beperkt..

Ik heb gisteren een soort dremel aangeschaft, die gewoon draait op 220 volt met een vermogen van 300 watt (de proxon is slechts 100 watt) en een toerental variërend van 10000 tot 40000 rpm.
    Het apparaat is van het merk 'powerplus'.
    20220402_082137_bewerkt-1.jpg

Omdat de winkelier een buurman van mij is en tevens een goede kennis mocht ik het apparaat eerst uitgebreid testen, waarna ik het heb gekocht.
    Met een telescoop staaf kun je het overal bevestigen en ophangen,
    20220402_082422_bewerkt-1.jpg
    zodat het niet in de weg zit tijdens je werk,
    20220402_082714_bewerkt-1.jpg
    de flexibele slang zorg er voor dat je makkelijk werkt op heel je werktafel,
    20220402_082854_bewerkt-1.jpg
    Dus het vormen van o.a. galjoen regelingen, slooiknieën e.d. word nu nog maar een 'eitje', ook graveren en houtsnijden behoort tot de mogelijkheden, kortom een leuk apparaat en aanvulling om
    mooie dingen mee te maken :). Voor velen waarschijnlijk niets nieuws onder de horizon, maar ik ben er blij mee...

walter10, P Voogt, Jaques en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Mooi stuk gereedschap Piet, daar ga je veel plezier van hebben.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

pietsan vindt dit leuk.
  16. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Gefeliciteerd met de aankoop Piet,
    Ik hoop dat je dat niet in je woonruimte moet gebruiken, want het schuur- en slijpstof vind je werkelijk overal terug.:eek:

17. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dank je Herby en wat het stof betreft, dat heb ik met al mijn machines, maar ik zet dan de stofzuigerslang tussen de bankschroef en dat helpt voor een groot deel. Stof is zowiezo een probleem als je in de woonkamer werkt, maar tot nu toe hou ik het altijd wel redelijk netjes..;)

Jaques en Herby63 vinden dit leuk.
  18. Goed gereedschap is het halve werk :)

pietsan vindt dit leuk.
  19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat is een mooi machientje Piet. :):)

pietsan vindt dit leuk.
  20. boris279

boris279 Guest

Mooie machine !!, heb soortgelijke machine gehad (had alleen een blauwe kleur.)

Probeer als je de kans krijgt ergens een voetpedaal met variabele regeling te krijgen, door deze toepassing wordt het een nog fijner stuk gereedschap, en kan je er nog nauwkeuriger mee werken. Vaak zijn de te hoge toeren die deze machines draaien onjuist voor bepaalde materialen.

pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina