Kolderstok schepen tips en vragen

Maar waar laat ik dan die gordingen en geilijnen met het reven?
Wanneer zeilen gereefd werden bleven de diverse geilijnen etc. gewoon zitten. Wanneer de zeilen afgenomen werden werden alle extra touwen aan de ra vastgeknoopt.

De rusten moeten nog gemaakt worden, en aan het galjoen moeten ook nog wat dingen gedaan worden. Het hout daarvoor komt een dezer dagen binnen. De vlaggen zullen ook vervangen worden, ik vind ze niet mooi.
WJVM3647.JPG
WJVM3651.JPG
WJVM3653.JPG
WJVM3654.JPG
WJVM3655.JPG

Laatst bewerkt:
De kopschotten van de Batavia zijn in de handleiding dezelfde kleur als het bovenste deel van de rompbekleding.
Als ik in dit forum foto's bekijk, dan zie ik de kopschotten vaak zwart.
Maar wat is nu de kleur die op de Batavia in Lelystad zit? Ik ben zelf helaas nog niet in de gelegenheid geweest om ter plekke te gaan kijken, dus ik moet het met foto's van internet doen. Op de foto's lijkt het heel donkergroen te zijn. Klopt dat of is het gewoon zwart?

Die schotten hebben in de loop der jaren verschillende kleuren gehad. In mijn herinnering zijn ze zwart.

De rusten moeten nog gemaakt worden, en aan het galjoen moeten ook nog wat dingen gedaan worden. Het hout daarvoor komt een dezer dagen binnen. De vlaggen zullen ook vervangen worden, ik vind ze niet mooi. Bekijk bijlage 357038 Bekijk bijlage 357039 Bekijk bijlage 357043 Bekijk bijlage 357044 Bekijk bijlage 357045
Er zit daar een heel klein mannetje op een gigantisch orgel iemand iets uit te leggen hoe het dan wel moet klinken;)
Snel het want maken Ronk ze ligt al op uitvaren.

Ik ben de kopschotten van de Batavia aan het uitzoeken o.b.v. de tekening en kan de onderdelen allemaal plaatsen, met uitzondering van kopschot K.
Waar zit die?
@*Hans*, misschien een idee om die letters op de tekening toe voegen?

Kreeg overigens nog een lichte hartverzakking want ik zag op de tekening "onderdelen" nog stukjes staan die ik niet meer kon vinden :hammer:
De vuilniszak op zijn kop gezet en al die afvalstukjes hout waar alle dekken in zaten terug kunnen vinden, maar niet de onderdeeltjes (s2) die ik mistte.
Nu zie ik dat die platen gewijzigd zijn t.o.v. de tekening en zitten de onderdeeltjes gewoon op een andere plaatje :D

Oesje... misschien op de verkeerde omgeving geplaatst maar nu nogmaals:

Ik zie bij verschillende bouwers hun dekken mooi afgewerkt met planken in verband, dus korte geschranste planken omdat bomen niet lang genoeg zijn voor een volledige dekbeplanking. Hun rompbeplanking daarentegen werken ze dan af met één doorlopende plank... van kop tot staart.
Kan iemand me in 'meters' bepalen wat gangbaar was? Desnoods met verwijzing naar literatuur?

Oesje... misschien op de verkeerde omgeving geplaatst maar nu nogmaals:

Ik zie bij verschillende bouwers hun dekken mooi afgewerkt met planken in verband, dus korte geschranste planken omdat bomen niet lang genoeg zijn voor een volledige dekbeplanking. Hun rompbeplanking daarentegen werken ze dan af met één doorlopende plank... van kop tot staart.
Kan iemand me in 'meters' bepalen wat gangbaar was? Desnoods met verwijzing naar literatuur?
In W z Mondfeld op pagina spreekt hij over 6 meter

Ik probeer een beetje vooruit te denken en ben nu bezig met de knecht die op het verdek (onder het Halfdek).
Klopt het dat dat de enige knecht is waarbij de "schijven" straks functioneel zijn en er dus ook een touw door moet kunnen?

Voor zover ik weet hebben alle knechten op het dek van de Batavia schijven. De kleine 2 stuks - de grote 3 stuks.

Dat ze schrijven hebben, daar twijfel ik niet aan ;)
Maar hoef ik alleen maar de illusie te wekken dat er schijven in zitten of moet ik echt in 4mm breed hout 3 gaatjes naast elkaar boren waar ook nog eens touw doorheen moet?

In het 4 mm hout zijn 2 gaatjes naast elkaar voldoende (0,6 tot 0,8 mm diameter)
In de 6 mm knechten kun je drie gaatjes naast elkaar kwijt.
Het klinkt lastig, maar het moet lukken.

Back