Kolderstok schepen tips en vragen

Is niet hebberig - is gewoon een leuke investering.
Ik geef ze maar beperkt uit, dus die postzegels worden straks verzamel-items

Ik las in een ander verslag dat je al 3 strepen hebt getekend voor het fluytschip :thumbsup:. Enig idee wat je hierna gaat maken/ontwikkelen? Het schip gerechtigheid niets voor je?

Ha - eigenlijk geen idee, en toch weer wel.
Na het fluitschip zal eindelijk het VOC schip Dordrecht van stapel gaan lopen. Dit wordt een vereenvoudigde versie van de Batavia - iets kleiner, minder dekken en standaard niet voorzien van kanonnen (alle luiken dicht dus). Tevens denk ik daarbij dan ook aan opties om er een andere variant van te kunnen maken.
Ik wil ook een scheepje op stapel zetten wat opgebouwd wordt uit een aantal horizontale lagen op elkaar en wat daarna afgewerkt kan worden. Een eenvoudig bouwpakketje dus.

Even een vraagje over het Statenjacht:Weet iemand (Hans?) hoe de affuiten van de kanons in elkaar moeten. Er staat nergen iets op tekening. Ik zit een beetje met het wormvormige aanhangsel. Moet het zoals op de onderste foto?

Bijlagen

• PhotoCollage_20200219_152217884.jpg
    PhotoCollage_20200219_152217884.jpg
    155,8 KB · Weergaven: 184
Het wormvormig aanhangsel kun je tot een ronde knop schuren. Hiermee kon de affuit opgetild en verplaatst worden.
Het zit allemaal prima in elkaar, alleen het knopje dus rond schuren.

Hallo,
Ik heb een vraagje. Ben begonnen aan de blinde, deze hangt nu. Dit (en andere zeilen) wil ik zonder zeil voeren, dus dat het zeil buiten gebruik is. Moet ik dat dan bergen of opgorden? Wat was voor die tijd gebruikelijk?

Lijkt mij dan het beste om ze te bergen Rijk, maar dan moet je ze wel een stuk inkorten, kijk maar eens bij het verslag van Hans zijn 7P

Twee opties:
- helemaal geen zeil aanbrengen, alleen de raas. Dit is een situatie waarbij het schip voor langere tijd aan wal ligt en waarbij alle zeilen afgenomen zijn. Let daarbij op dat dan alle raas in hun laagst mogelijke positie moeten hangen (dus net boven de mars). En als je het dan helemaal correct zou doen zouden ook de stengen omlaag gebracht moeten zijn. Zo ving het schip de minste wind en was er ook het minste risico op eventueel breken van een mast.
- zeilen geborgen (of gereefd - ik haal dit altijd een beetje door de war). Zie de hier onderstaande foto van het schip van Willem Barentsz. Hierbij waren de zeilen naar de ra getrokken en met touwen om het zeil en de ra volledig opgebonden. De raas hangen ook in een verlaagde positie, maar het schip kan vrij snel weer onder zeil gebracht worden.

Foto Willem Barentsz (7 of 13).jpg

Waarmee moeten de zeilen dan opgebonden worden? Ik meen gehoord te hebben dat dat moet met de geilijnen en de gordingen, of heb ik dat mis? en moet de blinde dan ook naar beneden gehaald worden (ik ga dan namelijk voor het bergen)?

De geilijnen en gordingen hadden als functie tijdens het varen zeiloppervlak te minderen. Wanneer je de zeilen werkelijk gaat bergen werden ze met extra touwen aan de ra gebonden.

Back