KOLDERSTOK BATAVIA / HAARLEM

@Herby63 Baie dankie vir daardie advies. Ek dink ook die kuil gaan die beste plek wees, maar die werk gaan n nagmerrie wees! Die kanonnen op die bakdek gaan baie mooi lyk en gaan ook die maklikste wees om te doen. MAAR dan het ek die probleem met die tuigage.
 
maar dan moetje de stagen iets dichter bij elkaar brengen, zodat waar een kanon komt er een kleine opening ontstaat, zodat je je stagen niet doorschiet.
Om verwarring te voorkomen denk ik dat Herby hier de hoofdtouwen van het want bedoelt, en ik ben het helemaal eens met hem, sterker nog ik zou de rusten een paar mm langer houden, naar achter, en deze hoofdtouwen iets anders verdelen zodat er ruimte voor je kanonslopen ontstaat...
 
Het was niet ongebruikelijk dat een kanon tussen de wanttouwen door schoot. Je hoefde namelijk niet schuin naar voren of naar achter te schieten, maar alleen recht opzij.
Dus het kanon even op de goede plaats zodat er geen touw voor zat - en schieten maar!
 
Hello my dear modelling friends

On the 28th of August, it has been six months since I started the build on the Haarlem and it is therefore only fitting to celebrate her half-birthday status by showing you what she looks like at this stage.

The time since my last posting has been spent working on the Haarlem, starting the Falkonet Longboat and LOTS and LOTs of research about the future direction I would like to venture into with model shipbuilding.

Starting with the Haarlem, it was time to finish the painting of the hull below the waterline properly by neatening up all joining lines and giving it the last few touch-ups. It is now ready to be finished with a coat or two of clear matt varnish.

Then it was time for the fortuining to be built up. As you all know by now, this is done by laying down overlapping 4mm wide Abachi planks (a la clinker style!). I could not hurry this part as each plank only has approximately 2mm purchase on the previous one - so for rigidity - the glue had to dry and harden properly before the next plank could be laid. In total this little exercise amounted to 32 planks in total (16 on either side).

WeChat Image_20200901132212.jpg


You will notice that I still have to do the galerij on the bakboord side and open up the last geschutpoort closest to the stern. Also note that all finishing still needs to be done to the fortuining (trimming it to the correct stepped heights and curvatures to accept the railings and ornamentation).

WeChat Image_20200901132225.jpg


Die semi-completed galerij aan die stuurboord kant laat die kant baie meer "afgewerk" lyk.

WeChat Image_20200901132246.jpg


WeChat Image_20200901132254.jpg


WeChat Image_20200901132239.jpg


In retrospect, six months might seem like a long time to get to this point, but I am very happy to be able to post these pictures tonight. I learnt a hell of a lot - not least of which, was about myself.

Until next time my friends, please take care, stay safe and cherish your shipbuilding!

Kind regards - Heinrich
 
Dit wordt een prachtige Haarlem Heinrich, en zo langzaam vind ik het helemaal niet:D gaan. De directie moet tenslotte ook aandacht hebben af en toe :p:p
 
Back
Top